خرید ۴۵۶ میلیارد تومان بازی توسط گیمرهای ایرانی طی یک سال

وضعیت هزینه‌کرد در بین بازیکنان پلتفرم رایانه در ایران حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۰ بازیکنان رایانه‌اى ۴۵۶ میلیارد تومان براى خرید نرم‌افزار (بازى) هزینه کرده‌اند؛ از این مبلغ ۱۴ میلیارد تومان سهـم بازى‌هـاى رایانه‌اى بومى بوده است و ۴۰ درصد بازیکنان رایانه‌اى در سال ۱۴۰۰ براى بازى کردن با این پلتفرم هزینه […]

وضعیت هزینه‌کرد در بین بازیکنان پلتفرم رایانه در ایران حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۰ بازیکنان رایانه‌اى ۴۵۶ میلیارد تومان براى خرید نرم‌افزار (بازى) هزینه کرده‌اند؛ از این مبلغ ۱۴ میلیارد تومان سهـم بازى‌هـاى رایانه‌اى بومى بوده است و ۴۰ درصد بازیکنان رایانه‌اى در سال ۱۴۰۰ براى بازى کردن با این پلتفرم هزینه کرده‌اند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در این گزارش که با عنوان «نمای نزدیک ۱۴۰۰ پلتفرم رایانه» منتشر شده، اطلاعات نسبتاً جامعی از الگوی مصرف بازی‌ها، ترجیحات بازیکنان و میزان هزینه‌کرد در پلتفرم رایانه‌ ارائه شده است. این گزارش نشان می‌دهد؛ نرخ رشد مرکب سالانه تعداد بازیکنان رایانه‌اى در ایران بین سال هاى ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ برابر با ۱۶٫۵ درصد بوده است. در این گزارش سه دسته از بازیکنان شناسایى شده‌اند که شامل بازیکنان مصمم، بازیکنان علاقه‌مند و بازیکنان حرفه‌اى بوده‌اند. در بین بازیکنان رایانه‌اى، مصمم‌‌ها بیشترین نسبت را به خود اختصاص داده‌اند و ۲۸ درصد از آن‌ها را بازیکنان حرفه‌اى تشکیل مى‌دهند، به این معنا که غالباً بازیکنان حرفه‌اى از بازیکن موبایلى بودن فاصله مى‌گیرند و از سایر ابزار‌ها براى بازى کردن استفاده می‌کنند. مقایسه ترکیب سنى بازیکنان رایانه‌اى و کل بازیکنان در ایران نیز نشان می‌دهد که نسبت بازیکنان رایانه‌اى در گروه‌هاى سنى نوجوان و جوان بیش از نسبت این گروه‌هاى سنى در مجموع بازیکنان ایرانى است. یکى از دلایل این موضوع به ویژه در گروه کودک و خردسال محدودیت این گروه در دسترسى به رایانه و اقبال بیشتر از موبایل است. بررسى میانگین سنى بازیکنان رایانه‌اى در سال‌هاى اخیر نشان از افزایش این شاخص در بین بازیکنان ایرانى دارد تا جایى که این عدد از ۱۸ سال در سال ۱۳۹۴ به ۲۴ سال براساس نتایج آخرین پیمایش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است. علاوه بر این، بالاتر رفتن این عدد مى‌تواند نشان از استقبال از بازى‌‌ها به‌عنوان یک سرگرمى در بین گروه‌هاى سنى بالاتر باشد. همچنین بررسى میانگین سنى بازیکنان رایانه‌اى بر حسب مناطق سکونت نشان مى‌دهد که در مناطق مرکزنشین، بازى‌هاى رایانه‌اى توانسته گروه‌هاى سنى بالاتر را درگیر نماید، درحالى که در سایر مناطق شهرى میانگین سنى برابر با ۲۲ سال است و نشان از استقبال گروه‌هـاى سنى پایین‌تر از این بازى‌‌ها دارد. از سوی دیگر بررسى میانگین سنى بازیکنان رایانه‌اى در دسته‌هاى بازیکنان نشان مى‌دهد که در بین بازیکنان حرفه‌اى میانگین سنى پایین‌تر است و در بین بازیکنان علاقه‌مند شاهد میانگین سنى بالاترى هستیم که نشان از درگیرى بیشتر گروه‌هاى سنى بالاتر به ویژه گروه‌هاى سنى جوان با بازى‌هاى رایانه‌اى دارد. بررسى توزیع بازیکنان رایانه‌اى براساس محل سکونت نیز نشان مى‌دهد که بازیکنان مرکزنشین بیشترین فراوانى را به خود اختصاص داده‌اند. البته باید توجه داشت یکى از دلایل این موضوع، فراوانى بیشتر افراد مرکزنشین از سایرگروه‌ها بوده است، پس از این گروه، بازیکنان شهرهاى دیگر جز مرکز در مرتبه دوم قرار دارند. بررسی درصد نفوذ رایانه در بازیکنان به تفکیک استان‌‌ها نیز نشان می‌دهد کمترین نسبت بازیکنان رایانه اى در بین بازیکنان به ترتیب مربوط به استان‌هاى کرمان وگیلان بوده است. همچنین در بین بازیکنان استان‌هاى یزد، کهگیلویه‌وبویراحمد و کرمانشاه نسبت بازیکنان رایانه‌اى بیش از سایر استان‌‌ها بوده است. براساس این گزارش بازیکنان رایانه‌اى به طور میانگین ۱۶۲ دقیقه در روز بازى مى‌کنند و در این بین به‌طور میانگین ۵۶ دقیقه در روز تنها با پلتفرم رایانه بازى می‌کنند. توزیع جنسیت در بازیکنان پلتفرم رایانه در ایران نیز حکایت از آن دارد که در بین بازیکنان رایانه‌اى مردان ۷۹ درصد و زنان ۲۱ درصد را به خود اختصاص داده‌اند، در این بین باید توجه داشت که به‌طور کلی جمعیت مردان بازیکن بیش از زنان است، بر همین مبنا در بین بازیکنان رایانه‌اى درصد مردان بیش از زنان بوده است. وضعیت هزینه‌کرد در بین بازیکنان پلتفرم رایانه در ایران نیز حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۰ بازیکنان رایانه‌اى ۴۵۶ میلیارد تومان براى خرید نرم‌افزار (بازى) هزینه کرده‌اند. از این مبلغ ۱۴ میلیارد تومان سهـم بازى‌هـاى رایانه‌اى بومى (بازى‌هاى توسعه یافته یا بومى سازى شده توسط شرکت‌هاى داخلى) بوده است.۴۰ درصد بازیکنان رایانه‌اى در سال ۱۴۰۰ براى بازى کردن با این پلتفرم هزینه کرده‌اند. اکثریت غالب این خریداران را مردان تشکیل مى دهند. (۸۷ درصد) ۷۷درصد خریداران، لوازم جانبى خریده‌اند و ۴۹ درصد آن‌ها براى خرید بازى (نسخه فیزیکى یا برخط، خرید اکانت و…) در این پلتفرم هزینه کرده‌اند.۲۵٫۳ درصد خریداران هم براى خرید لوازم جانبى و هم براى خرید بازى هـزینه کرده‌اند. این گزارش همچنین شامل آمارهایی درخصوص میانگین زمان روزانه بازی در بازیکنان رایانه‌ای برحسب دقیقه، متوسط زمان بازی روزانه بازی با رایانه برحسب دقیقه و به تفکیک نوع بازیکنان، نسبت بازیکنان برخط، وضعیت ابزار‌ها و پلتفرم‌های بازى رایانه‌اى در ایران، بررسى شاخص تمایل به تماشاى بازى دیگران، بررسى روش تماشاى بازى در بازیکنان رایانه‌اى، بررسى میزان توجه بازیکنان رایانه‌اى به نظام رده‌بندى سنى، شخصیت‌های مورد علاقه بازیکنان رایانه‌ای، سبک‌های مورد علاقه بازیکنان رایانه‌ای، بازی‌های مورد علاقه بازیکنان رایانه‌ای و روش تماشای بازی دیگران در بازیکنان رایانه‌ای است.