راهکار دولت برای تسویه با پیمانکاران؛ اول مزایده دوم تهاتر

مهدی یاوری- مسلماً بار‌ها عبارت «پیمانکار» را شنیده‌اید یا روی تابلوهای پروژه‌های ساختمانی، نام پیمانکار پروژه را مشاهده کرده‌اید؛ در چنین موقعیتی شاید با این سؤال مواجه شوید که پیمانکار کیست؟ پیمانکار یا شرکت پیمانکاری، یک شرکت یا فردی است که در حوزه ساخت‌وساز و عملیات مرتبط، به توافق با یک کارفرما (معمولاً یک شرکت، […]

مهدی یاوری- مسلماً بار‌ها عبارت «پیمانکار» را شنیده‌اید یا روی تابلوهای پروژه‌های ساختمانی، نام پیمانکار پروژه را مشاهده کرده‌اید؛ در چنین موقعیتی شاید با این سؤال مواجه شوید که پیمانکار کیست؟ پیمانکار یا شرکت پیمانکاری، یک شرکت یا فردی است که در حوزه ساخت‌وساز و عملیات مرتبط، به توافق با یک کارفرما (معمولاً یک شرکت، سازمان دولتی یا سازمان غیرانتفاعی) برای انجام یک پروژه و اجرای یک کار قراردادی می‌پردازد. حال بسیاری از این پیمانکاران، پیمانکار دولتی هستند. پیمانکار دولتی یک شرکت خصوصی است که کالا و خدمات را برای سازمان‌های دولتی تولید می‌کند. پیمانکاران با برنده شدن در قراردادهایی که برای مناقصه قرار دارند، توسط دولت استخدام می‌شوند. پیمانکاران دولتی می‌توانند با ارائه کمترین قیمت پیشنهادی در پاسخ به پیشنهادی که طبق قانون الزامی است، برنده قرارداد شوند. درست مانند سازمان‌های دولتی، پیمانکاران دولتی در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. شرکت‌های بزرگ‌تر به دنبال قراردادهای دولتی به ارزش ده‌ها میلیون دلار خواهند بود. این شرکت‌های بزرگ‌تر معمولاً برای پروژه‌های بزرگ مناقصه می‌کنند، اما به قراردادهای ایالتی و محلی نیز علاقه‌مند هستند. شرکت‌های کوچک‌تر معمولاً به دنبال قراردادهای کوچک‌تر هستند که به بهترین وجه با صلاحیت‌های تجاری و محدوده کاری آن‌ها مطابقت داشته باشد. با منابع محدودتر، شرکت‌های کوچک‌تر به دنبال قراردادهای دولتی و محلی‌تر هستند. از این موارد که بگذریم، دولت هزاران میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است و هرازچندگاهی راهکارهایی همچون واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام بزرگ و یا فروش اوراق مشارکت و… برای پرداخت بدهی‌‌اش به پیمانکاران مطرح می‌شود.

راهکار دولت برای تسویه با پیمانکاران

حالا رئیس سازمان خصوصی‌سازی از تغییر تاکتیک دولت برای پرداخت بدهی‌‌اش به پیمانکاران پرده برداشته است. مالک رحمتی در کمیته تخصصی مولدسازی دارایی‌های دولت، برای نخستین‌بار املاک مازاد دولت برای پروژه‌های اولویت‌دار نیمه‌تمام در صورت عدم فروش در بورس از طریق تهاتر با پیمانکار واگذار می‌شود. وی اعلام کرد: برای نخستین‌بار املاک مازاد برای پروژه‌های اولویت‌دار نیمه‌تمام از طریق تهاتر با پیمانکار تخصیص می‌یابد. در این روش از ظرفیت بند۶ ماده ۱۲ آیین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت استفاده و بسته‌های رونق در استان‌های هرمزگان و گلستان تصویب شد. با این تصمیم در اتمام پروژه‌های ۱۶۰ تختخوابی شهرستان میناب استان هرمزگان و اصلاح اراضی کشاورزی سیل‌گیر استان گلستان تسریع خواهد شد. براساس قانون هر کدام از این دارایی‌‌ها یک‌بار برای کشف قیمت از طریق بازار سرمایه به مزایده گذاشته خواهد شد و اگر به فروش نرفت از طریق تهاتر و منوط به آخرین قیمت کارشناس رسمی دادگستری و براساس این بسته‌های رونق با پیمانکاران تهاتر می‌شود. اصلاح بند ۸ ماده یک و ماده ۱۵ و الحاق ماده ۱۶ آیین‌نامه اجرایی بند (هـ) تبصره ۱۸ با مصوبه هیئت وزیران، بررسی دستورالعمل نحوه تنظیم قراردادهای فروش اموال غیرمنقول مازاد دولت، بررسی و تصویب قیمت پایه و شرایط واگذاری املاک مازاد واقع در استان‌های گیلان، مرکزی و یزد، بررسی و تصویب املاک مازاد در دو استان هرمزگان و تهران از دیگر مصوبات بیست‌ودومین جلسه کمیته تخصصی مولدسازی دارایی‌های دولت بود.