معاون سازمان راهداری عنوان کرد

۲۵۳۰۰ کیلومتر از راه‌های فرعی کشور نیازمند روکش فوری آسفالت

گروه راه‌وشهر‌سازی – معاون سازمان راهداری، با بیان اینکه «استانی شدن اعتبارات راه‌های روستایی برای ما به چالش تبدیل شده است»، گفت: هم‌اکنون ۲۵۳۰۰ کیلومتر از راه‌های فرعی کشور نیاز به روکش فوری آسفالت دارد که حدود ۲۳ همت برای این کار اعتبار نیاز است. به گزارش مناقصه‌مزایده، خداداد مقبلی؛ در نشست خبری، با بیان […]

گروه راه‌وشهر‌سازی – معاون سازمان راهداری، با بیان اینکه «استانی شدن اعتبارات راه‌های روستایی برای ما به چالش تبدیل شده است»، گفت: هم‌اکنون ۲۵۳۰۰ کیلومتر از راه‌های فرعی کشور نیاز به روکش فوری آسفالت دارد که حدود ۲۳ همت برای این کار اعتبار نیاز است. به گزارش مناقصه‌مزایده، خداداد مقبلی؛ در نشست خبری، با بیان اینکه راه‌های روستایی و فرعی موتور محرک تولید است، اظهار کرد: هر چه دسترسی روستا‌ها به راه‌ها بهتر باشد تولیدات با قیمت مناسب‌تری به بازارهای مصرفی می‌رسد. وی با بیان اینکه در زمان حاضر ۲۰۹ هزار کیلومتر راه روستایی با ارزش ۱۳۰۰ همت در کشور داریم که از این میزان ۱۱۶ هزار کیلومتر آسفالت شده است، افزود: ۳۸ هزار کیلومتر راه فرعی آسفالت شده در کشور داریم که با احتساب ۱۱۶ هزار کیلومتر راه روستایی حدود ۱۵۴ هزار کیلومتر آسفالت شده است. وی با یادآوری اینکه تا قبل از ادغام راه روستایی و فرعی به سازمان راهداری هیچ اطلاعاتی از روستا‌ها نداشتیم، ادامه داد: سال ۹۹ اطلس راه‌های روستایی کشور تهیه شد و مطابق سرشماری سال ۹۵ در کشور ۹۷ هزار و ۵۳۸ روستا داریم که تقریباً ۴۰ هزار روستای با جمعیت بالای ۲۰ خانوار تکلیف برنامه ششم توسعه برای آسفالت بوده است. معاون نگهداری راه‌های روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در زمان حاضر ضریب برخورداری روستاهای کشور از راه آسفالت ۸۴ درصد است. مقبلی؛ با بیان اینکه متأسفانه طی ۲٫۵ سال اخیر با فشار نمایندگان مجلس، استانداران و…۲۰۰۰ کیلومتر راه روستایی در روستاهای زیر ۲۰ هزار خانوار جمعیت آسفالت شده است، گفت: در حال‌حاضر ۷۰ درصد از ۱۵۴ هزار کیلومتر راه روستایی و فرعی آسفالت کشور حدود ۳۵ سال است، اضافه کرد: برای نگهداری راه‌های روستایی سالانه حدود ۷۰ همت پول نیاز دارد که از منابع داخلی سازمان راهداری سالانه ۲۰۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود. ما در بحث نگهداری این راه‌ها به شدت دچار مشکل هستیم. وی بیان کرد: هم‌اکنون ۲۵۳۰۰ کیلومتر از راه‌های فرعی کشور نیاز فوری به روکش فوری آسفالت دارد که حدود ۲۳ همت برای این کار اعتبار نیاز است، اظهار کرد: اگر قرار باشد طی پنج سال این کار را انجام دهیم سالانه حدود ۴٫۶ همت اعتبار نیاز است. حدود ۴۶ هزار کیلومتر راه‌های روستایی کشور نیازمند روکش فوری آسفالت هستند و سالانه به ۱۰ هزار میلیارد تومان برای روکش آسفالت راه‌های روستایی نیاز داریم. وی با یادآوری اینکه راه آسفالت ۶۳۱۱ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت در کشور باقیمانده که باید برای این تعداد روستا‌ها حدود ۲۹ هزار کیلومتر راه ساخته شود، تصریح کرد: برای این کار حدود ۲۸۰ همت اعتبار نیاز است تا طی یک بازه‌زمانی شش ساله بتوانیم راه‌های این روستا‌ها را آسفالت کنیم. معاون سازمان راهداری، با بیان اینکه حدود ۳۵۰ میلیارد تومان تفاهم‌نامه با ارتش جمهوری اسلامی ایران امضاء کرده‌ایم، گفت: نیروی زمینی ارتش حدود ۳۶ کیلومتر در جنوب استان کرمان (چاه ابراهیم به طبق) عملیات خاکبرداری را در حال انجام دارد. تا الان کار ۲۰ کیلومتر از این پروژه انجام شده که حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه خاکبرداری و خاک‌ریزی این مسیر بوده است. مقبلی؛ با اعلام اینکه امسال آسفالت ۲۷۵۰ کیلومتر راه روستایی برای امسال هدف‌گذاری شده است، اظهار کرد: تاکنون از این میزان ۲۲۹۴ کیلومتر ساخته شده و ۱۱۲۵ پروژه با طول ۵۴۲۶ کیلومتر راه روستایی در دست ساخت است. برای اتمام این پروژه‌ها حدود ۲۲ همت پول می‌خواهیم که امیدواریم تا پایان سال مالی بتوانیم به افق پیش‌بینی شده، دست یابیم. معاون سازمان راهداری، با اشاره به اینکه در حالی هشت ماه از سال گذشته که هنوز سهمیه قیر به سازمان راهداری ابلاغ نشده است، افزود: این در حال است که در خیلی از استان‌های سردسیر دیگر امکان فعالیت وجود ندارد. امروز ۱۲۰۰ کیلومتر راه روستایی آماده آسفالت است. وی با تأکید بر اینکه مشکل و چالش راه‌های روستایی و راه فرعی این است که توزیع اعتبارات استانی شده است، ‌گفت: تا مهرماه امسال مبادله موافقت‌نامه پروژه‌ها انجام نشده است. این وضعیت باعث می‌شود تا توان مالی پیمانکاران از دست برود و روند ساخت پروژه‌ها کُند خواهد شد. امروز با محدودیت اعتباری در ساخت راه‌های روستایی مواجه هستیم.