سردار رادان

۸۰ درصد تصادفات ناشی از سرعت و سبقت غیرمجاز است

مهدی قره‌داغلی -فرمانده کل انتظامی کشور، گفت: ۸۰ درصد تصادفات ناشی از سرعت و سبقت غیرمجاز است و اگر هزینه تخلف سرعت و سبقت را بالا ببریم، خودبه‌خود کاهش تلفات خواهیم داشت‌. به گزارش مناقصه‌مزایده، سردار احمدرضا رادان؛ در جریان بازدید از پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا که با رونمایی از خودروهای جدید پلیس راهور، […]

مهدی قره‌داغلی -فرمانده کل انتظامی کشور، گفت: ۸۰ درصد تصادفات ناشی از سرعت و سبقت غیرمجاز است و اگر هزینه تخلف سرعت و سبقت را بالا ببریم، خودبه‌خود کاهش تلفات خواهیم داشت‌. به گزارش مناقصه‌مزایده، سردار احمدرضا رادان؛ در جریان بازدید از پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا که با رونمایی از خودروهای جدید پلیس راهور، افتتاح ساختمان‌های جدید پلیس و رزمایش خودرویی پلیس در جمع خبرنگاران، گفت: متأسفانه ارتکاب تخلف رانندگی، منجر به وقوع ۸۰ درصد تصادفات شده است. این سه تخلف عبارتند از: سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز و عدم توجه به جلو که می‌تواند ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی، استفاده از تلفن همراه و… باشد. وی با اشاره به اینکه جرایم رانندگی باید بازدارندگی داشته باشد، یعنی طوری باشد که فرد متخلف اصلاً مرتکب آن نشود، تصریح کرد: در حال‌حاضر مبلغ جرایم تخلفات رانندگی بازدارنده نیست و باید افزایش پیدا کند. این نکته را هم باید مورد توجه قرار دهیم که افزایش نرخ جرایم رانندگی ربطی به تورم و گرانی و… ندارد. فرمانده فراجا، ادامه داد: شما ببینید در بسیاری از کشورهای جهان برای یک تخلف ساده چندین برابر عدد و رقم تخلف در ایران جریمه در نظر گرفته شده است، اما در کشورما مبلغ جرایم رانندگی بسیار پایین است و تلاشی هم برای افزایش آن نشده است. رادان؛ با بیان اینکه اکثریت رانندگان ما به قوانین و مقررات رانندگی احترام می‌گذارند، گفت: بخش زیادی از تصادفات مربوط به تخلفات تنها شش تا هفت درصد از رانندگان است. در واقع تخلف این افراد به دیگران نیز آسیب می‌زند، خب چرا باید هزینه تخلف برای این افراد پایین باشد؟ به همین دلیل است که از دولت تقاضا داریم تا اقدامات لازم در راستای بالا بردن هزینه تخلفات و مبلغ جرایم رانندگی انجام دهد. از نظر ما افزایش جریمه‌های رانندگی حتماً تأثیر مستقیمی بر کاهش تصادفات فوتی و جان‌باختگان تصادفات خواهد داشت. رادان؛ همچنین با آمار جان‌باختگان حوادث رانندگی اشاره کرد و گفت: با اقداماتی که عمدتاً از سوی پلیس انجام شد، توانستیم از ۲۸ هزار جانباخته تصادفات در دهه ۸۰ به ۱۷ هزار کشته در تصادفات رانندگی برسیم، عمده این اقدامات از سوی پلیس انجام شد و من به شما می‌گویم که اگر پلیس برای کاهش جان‌باختگان تصادفات برنامه‌ای نداشت عدد کشته‌شدگان حوادث رانندگی از ۱۷ هزار کشته به ۴۱ هزار کشته رسیده بود. رادان؛ همچنین در رزمایش خودرویی پلیس راهور، گفت: پلیس راهور ویترین انتظامی کل کشور است، این ویترین همه ویژگی‌‌ها و شاخص‌هایی را به خود اختصاص داده است که در جامعه از پلیس انتظار می‌رود. در واقع پلیس راهور یکی از پلیس‌هایی است که می‌تواند سرمایه اجتماعی پلیس را بالا ببرد. وی در ادامه، به موضوع تصادفات رانندگی اشاره کرد و گفت: بار‌ها گفته شد که پلیس مسئول تصادفات نیست، پلیس باید نظارت بر مأموریت‌های دستگاه‌های دیگر داشته باشه تا نتیجه آن کاهش تصادفات باشد. اما در حال‌حاضر پلیس بار دستگاه‌های دیگر را به دوش کشیده و در راستای کاهش تصادفات نیز اقدام کرده است. دستگاه‌های زیادی در حوزه کاهش تصادفات مسئولیت دارند که باید به وظایف خود عمل کنند. رادان؛ از کاهش ۷٫۵ درصدی تصادفات در کشور از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: از همکارانم در پلیس راهور می‌خواهم که با تداوم اقدامات خوب خود و انجام اقدامات لازم تا پایان سال به کاهش ۱۲ درصدی تصادفات برسیم. امیدوارم که دیگر دستگاه‌ها نیز در این زمینه پای کار بیایند. فرمانده فراجا، با بیان اینکه اقدامات پلیس راهور باید به کاهش تصادفات و جان‌باختگان منجر شود تا اعتماد مردم به پلیس ارتقاء بیابد، تأکید کرد: برای کاهش حوادث جاده‌ای باید همه دستگاه‌ها در کنار پلیس مأموریت خود را درست انجام دهند. رادان؛ درباره هوشمندسازی پلیس راهور، گفت: ما نمی‌توانیم همچنان اسیر کروکی‌های قدیمی باشیم و حتماً باید از کروکی‌های الکترونیک استفاده کنیم؛ باید توان خودمان را به‌روز کنیم و خوشبختانه در پلیس راهور اقدامات خوبی در مسیر هوشمندسازی انجام شده است. یک زمانی مردم برای تعویض‌پلاک باید حتماً حضوری مراجعه می‌کردند که البته در زمان خودش اقدام خوبی بود اما حالا باید این روال تصحیح شود. باید به جای اینکه مردم به پلیس برای تعویض‌پلاک مراجعه کنند، پلیس به محل مردم مراجعه کند و تعویض‌پلاک را انجام دهد. لازم است پلیس راهور که ویترین مجموعه انتظامی کشور است هرچه سریع‌تر به سمت هوشمندسازی برود. وی در‌خصوص خودرو‌ها شوتی، با بیان اینکه بیش از ۳۰ تا ۴۰ هزار خودروی شوتی در جاده‌های کشور مقررات را زیرپا می‌گذارند و به اقتصاد کشور ضربه می‌زنند، گفت: سال گذشته نزدیک به ۳۰۰ کشته حاصل رانندگی خطرناک خودروهای شوتی بوده و امسال به ۴۵۰ رسیده است. رادان؛ تصریح کرد: به شورای‌عالی امنیت ملی درخواست دادیم که دستور دهند خودروهای شوتی در زمان دستگیری برای شش ماه در پارکینگ توقیف شود.

ثبت ۲۷ میلیارد تردد در جاده‌های کشور

همچنین سردار سیدکمال هادیانفر؛ رئیس پلیس راهور فراجا، گفت: از ابتدای امسال بیش از ۲۷ میلیارد تردد در جاده‌های درون و برون‌شهری ثبت شده است. سردار سیدکمال هادیانفر؛ اظهار داشت: پلیس راهور از ابتدای سال بیش از ۱۲۰ میلیون خدمت به مردم ارائه کرده که بی‌سابقه بوده است. وی همچنین با اشاره به اضافه شدن ۲۸۰۰ دستگاه خودروی جدید به نیروهای عملیاتی پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، اضافه کرد: این میزان طی هشت دوره رزمایش به توان تحرک عملیاتی پلیس راهور پیوسته است. رئیس پلیس راهور فراجا، اظهار داشت: تنها در دو دوره طی یک‌سال اخیر ۳۰۰ دستگاه خودرو شامل خودروهای شاسی به ناوگان پلیس اضافه شد. سردار هادیانفر؛ همچنین از افتتاح ۱۵ پاسگاه پلیس در محورهای مواصلاتی کشور خبر داد.

دغدغه پلیس راهور تصادفات خودروهای شوتی است

در ادامه، سردار سید تیمور حسینی؛ جانشین رئیس پلیس راهور فراجا، اظهار داشت: تصادفات ناشی از قاچاق سوخت، انسان و کالا در قالب خودروهای شوتی از دغدغه‌های پلیس راهور است. وی افزود: شورای‌عالی هماهنگی حمل‌ونقل و ایمنی ترافیک از زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد تعطیل و تا امسال تشکیل نشده بود که با تلاش‌های سردار هادیانفر؛ رئیس پلیس راهور، امسال در دولت ریاست جمهوری آیت‌ا… رئیسی؛ این جلسه برگزار شد. حسینی؛ با بیان اینکه هوشمند‌سازی یکی از برنامه‌های مهم پلیس راهور است، ادامه داد: اقدامات و نتایج این حوزه شامل توسعه دوربین‌های ثبت تخلف، سامانه سپهتن و تبلت‌‌هاست که البته این تبلت‌‌ها به کمک مأموران آمده است. وی با بیان اینکه کروکی الکترونیک از دیگر اقدامات فراجا در زمینه هوشمندسازی بوده است، گفت: در آینده افتتاح پروژه کروکی الکترونیک از جمله اقداماتی است که در تمامی استان‌‌ها انجام می‌شود.