نبود قاطعیت علت وجود کالای قاچاق است

رییس سازمان تعزیرات حکومتی‌ نبود قاطعیت علت وجود کالای قاچاق است رییس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: ضعف در تصمیم‌گیری کلان و نبود عملیات منسجم، قاطع، فراگیر و جدی عامل وجود کالای قاچاق در کشور است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا جمشیدی اظهارکرد: درباره مسأله قاچاق خلأهای قانونی وجود دارد و از این خلأ […]

رییس سازمان تعزیرات حکومتی‌

نبود قاطعیت علت وجود کالای قاچاق است

رییس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: ضعف در تصمیم‌گیری کلان و نبود عملیات منسجم، قاطع، فراگیر و جدی عامل وجود کالای قاچاق در کشور است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا جمشیدی اظهارکرد: درباره مسأله قاچاق خلأهای قانونی وجود دارد و از این خلأ قانونی سوء‌استفاده می‌شود.

وی افزود: نمونه این خلأهای قانونی، تسهیلات ملوانی، ته‌لنجی، ارز مسافری، نبودن سیستم‌های جامع و یکپارچه برای کنترل قاچاق و فساد حاکم در برخی بخش‌های اداری سازمان‌های مختلف است.

جمشیدی افزود: در ۶ ماهه گذشته نیروی انتظامی ۳۵۰ باند بزرگ قاچاق را کشف کرد و اخیراً در منطقه شهر ری ۲۸ انبار حدود ۱۰۰ میلیارد تومان کالای قاچاق را در خود جای داده بود.

وی گفت: قاچاق سازماندهی شده و فراگیر است و مانند رودخانه‌ای وارد کشور می‌شود.

جمشیدی با بیان این‌که باید ساختار و فرماندهی مقتدر برای مقابله با قاچاق وجود داشته باشد، افزود: با این گستردگی و وضعی که در کشور وجود دارد نمی‌توانیم قاچاق را کنترل کنیم.

وی گفت: هر چه تسهیلات بیش‌تری برای وارد‌کنندگان در نظر گرفته شود میزان قاچاق کالا کاهش می‌یابد.

جمشیدی افزود: وارد کننده برای ترخیص ۱۷۶۱ قلم کالا باید از بهداشت و برای ۱۷۶۰ کالا از استاندارد و برای حدود ۵۰۰ کالا از محیط زیست اجازه بگیرد.

وی گفت: از تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای طرح ریجستری تلفن همراه حدود ۹ ماه می‌گذرد و با توجه به تأکید معاون اول رییس‌جمهور در جلسه نخست این ستاد و دستوری که به مخابرات داده شد که در یک ماه یا حداکثر دو ماه این موضوع عملیاتی شود اما ماه‌هاست در عین آسان بودن کار این طرح عملیاتی نمی‌شود.

جمشیدی افزود: این از بی‌عرضگی امثال من بنده است که این طرح اجرا نشده است.

وی گفت: حدود ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان از محل قاچاق وسایل صوتی ‌و تصویری و گوشی‌‌های همراه حق دولت پرداخت نمی‌شود.

رییس سازمان تعزیرات حکومتی از تعدد مجوزهای برای ترخیص کالا افزود: افراد برای ترخیص کالاهایشان در گمرک‌‌ها نیاز به اخذ مجوزهای متعدد از دستگاه‌های مختلف دارند که خود این فرایندهای دست‌و پا‌گیر و خلأ‌های قانونی موجود زمینه را برای قاچاق کالا فراهم می‌کند.

جمشیدی افزود: به یکی از داروسازان کشور برای ترخیص دستگاهی که ۴۰۰ میلیون تومان خریداری کرده است در گمرک گفته‌اند باید مجوزهایی را از چند دستگاه اخذ کنی اما پس از مراحل قانونی و گذشت ۵ ماه که وی توانسته مجوز‌ها را بگیرد به وی گفته‌اند این کالا به عنوان اموال متروکه است و باید بابت آن پول بپردازید تا کالای خود را از گمرک ترخیص کنید.

رییس سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به یک پرونده دیگر برای ترخیص کالا گفت: فردی برای اصلاح‌نژاد و تکثیر دام باید از چهار دستگاه مختلف مجوز بگیرد اما همه این دستگاه‌ها با گرفتن مبلغی وی را به یک آزمایشگاه فرستاده‌اند که افزون بر هزینه زمان ترخیص را نیز افزایش می‌دهد.

جمشیدی افزود: آیا واقعاً تسهیلات بنادر به راحتی پرداخت می‌شود؟ آیا گمرک خوب عمل می‌کند؟ اگر خوب عمل می‌کردند دیگر شاهد قاچاق کالا در کشور نبودیم البته سودا‌گران هم بیکار ننشسته‌اند و از شرایط موجود سوءاستفاده می‌کنند، ما مقصریم؛ زیرا گاه آن‌قدر شرایط را سخت می‌کنیم که فرد مجبور می‌شود تا به سمت قاچاق کالا برود، ما مقصریم.

جمشیدی افزود: ما مقصریم، به جرأت می‌توانم ادعا کنم که همه بخش‌ها در مبارزه با قاچاق مقصرند چراکه نتوانسته‌اند نظرات رهبر انقلاب را تأمین کنند؛ گاه ما خودمان جلوی طرح را گرفته‌ایم و در اجرای راه دست‌انداز ایجاد کرده‌ایم.

وی گفت‌: مجلس شورای اسلامی با طرح تحقیق‌و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز به خوبی در بحث قاچاق کالا وارد شده است.

رییس سازمان تعزیرات حکومتی افزود‌: باید کوتاهی هر سازمانی مشخص شود تا فرد خاطی عزل شود زیرا وقت همه را گرفته است.

وی با بیان این‌که به گفته یکی از اقتصاد‌دان‌‌ها ۱۰ میلیون فقیر در کشور وجود دارد، گفت‌: این‌که ما در کشور شاهد فقر هستیم نشان‌دهنده بی‌عرضگی مسؤولان است و ما همه مقصریم.

جمشیدی افزود: برخورد با انبارهای کالای قاچاق را آغاز کرده‌ایم اما تا زمانی که جلوی مبادی ورودی گرفته نشود عملاً این طرح نمی‌تواند موفق باشد.

رییس سازمان تعزیرات حکومتی گفت‌: باید فرهنگ‌سازی شود که مردم فقط اجناسی بخرند که به شکل رسمی وارد کشور شده است و اجناس قاچاق خریداری نکنند.

وی اضافه‌کرد‌: ما با اصناف برخورد نمی‌کنیم، آیا اتاق اصناف خوب عمل کرده، آیا در بازار اجناس قاچاق نیست؟ تازمانی که کالای قاچاق در کشور وجود دارد به معنی ناموفق بودن عملکرد ماست. من معتقدم که در این مبارزه باید اصناف ورود کنند، این‌که کالای قاچاق به آسانی وارد می‌شود، به آسانی به فروش می‌رسد درست نیست.

جمشیدی افزود: تسهیلات بانکی باید در اختیار تولیدکننده باشد اما آیا این تسهیلات به درستی در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است؟

وی گفت‌: افراد متعددی هستند که میلیارد‌ها تومان وام گرفته و برج‌سازی کرده‌اند و تازه مالیات هم نمی‌دهند و اتفاقاً از تسهیلات ویژه‌ای هم برخوردار می‌شوند اما تولید‌کننده‌ای که باید پول کارگر بدهد با موانع زیادی روبه‌رو است؛ آیا این درست است؟

جمشیدی افزود‌: بررسی فرار مالیاتی از وظایف ما نیست، اما این فرار مالیاتی در کشور جاری است، دانه‌درشت‌‌ها مالیات نمی‌دهند اما کارگران و کارمندان که قشر ضعیف جامعه هستند مالیات می‌پردازد، این نشان‌دهنده نظام غیرهوشمند مالیاتی در کشور است.

وی اضافه‌کرد‌: مدیریت‌های انتصابی و آشنا محوری فساد آورده است .

رییس سازمان تعزیرات حکومتی گفت‌: مبارزه با قاچاق مقطعی است و پس از مدت کوتاهی همه چیز فراموش می‌شود، شفافیت به این معناست که مدیران هر دستوری که می‌دهند رسانه‌ای شود و عملکرد آن‌‌ها کاملاً شفاف باشد، در حقیقت مردم ناظر بر عملکرد مدیران دولتی باشند.

جمشیدی گفت‌: چه اشکالی دارد که فیش حقوقی مدیران رسانه‌ای شود؟ این کار سختی نیست، بهترین و گران‌‌ترین خرید‌ها در اداره‌ها صورت می‌گیرد، گران‌‌ترین مبلمان، گران‌‌ترین میز‌ها و غیره همه در ادارات صورت می‌گیرند، واقعاً مسؤولان خرید ادارات دولتی چه کسانی هستند؟

وی افزود‌: بزرگ‌‌ترین خریداران کشور بخش دولتی هستند که اگر رسانه‌ای شود همه مردم در جریان آن قرار می‌گیرند، وضع قواعد خاص برای مسؤولان موضوعی است که در همه کشور‌ها وجود دارد، به عنوان مثال اعطای هدیه به مدیران‌، این مسأله قانون است و نباید یک مدیر حتی از خانواده خود هدیه‌های گران‌قیمت دریافت کند.

جمشیدی گفت‌: در کشور ما قوانین هست اما اجرای آن ضعیف است، مدیران عالی رتبه نباید با هزینه‌های دولتی به خارج سفر کنند، ما در قانون شفافیت داریم اما آن را عملیاتی نکرده‌ایم و نمی‌کنیم.

رییس سازمان تعزیرات حکومتی افزود‌: دریافت‌های مدیران باید در سایت‌ها منتشر شود، فهرست خریدهای دولتی رسانه‌ای شود، تأمین مالی مبارزات انتخابی باید شفاف‌سازی شود و این رسانه‌ها باید مو را از ماست بیرون بکشند.

وی گفت‌: امروز مردم باید ما را بازرسی کنند، مشارکت مردم می‌تواند ریشه‌های فساد را کاهش دهد، قانون‌گرایی مسؤولان نیز مهم است زیرا زمانی که مردم ببینند مسؤولان قانون را اجرا می‌کنند قطعاً قانون‌مند می‌شوند.