گروه انرژی -عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG ، گفت: اگر سهم آلایندگی منابع مختلف را در سطح کلان و نه به صورت محلی بررسی کنیم، بیشترین سهم آلایندگی هوا مربوط به بخش حملونقل است که این سهم بیش از ۷۰ درصد بوده و تنها حدود ۳۰ درصد از آلایندگی هوا به بخشهای غیرحملونقل بازمیگردد. […]
گروه انرژی -عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG ، گفت: اگر سهم آلایندگی منابع مختلف را در سطح کلان و نه به صورت محلی بررسی کنیم، بیشترین سهم آلایندگی هوا مربوط به بخش حملونقل است که این سهم بیش از ۷۰ درصد بوده و تنها حدود ۳۰ درصد از آلایندگی هوا به بخشهای غیرحملونقل بازمیگردد. به گزارش مناقصهمزایده، حمیدرضا سهرابی؛ در نشست خبری با بیان اینکه آلایندگی هوا و منابع آلاینده در تمامی فصول وجود دارد، اما در فصول سرد با تغییرات جوی و بحث وارونگی دما، شاهد تشدید آلودگی هوا در کلانشهرها هستیم، اظهار کرد: بحث آلایندگی هوا بحثی جهان شمول است و کشورهای متعددی در جهان با درک حساسیتهای این موضوع، اقدام به انعقاد معاهدههای زیستمحیطی کرده و تلاش کردهاند با تغییراتی در روندها، بحث آلایندگی را مدیریت کنند و آنچه مشخص شده اصل آلایندگی هوا چیزی جز استفاده از سوختهای فسیلی نیست. وی با بیان اینکه در ایران نیز موضوع آلایندگی کلانشهرها بحران جدی در دو دهه اخیر بوده و سال به سال هم تشدید میشود، گفت: منابع آلاینده شامل صنایع، نیروگاهها، مصارف خانگی و حملونقل است اما سهم هر بخش در آلایندگی هوا، سهمی متفاوت است. عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG با بیان اینکه سهم مصارف خانگی با توجه به مصرف گاز در خانهها در مقایسه با دیگر بخشها در آلایندگی هوا، سهمی ناچیز است، اظهار کرد: صنایع و نیروگاهها نیز در طول سال از سوخت گاز برای فعالیت بهره میبرند اما با توجه به ناترازی گاز در فصول سرد، مصرف گازوئیل و مازوت، با بخشی از مصرف گاز آنها جایگزین میشود که بسته به میزان گوگرد و کیفیت آنها، آلایندگیهای محلی ایجاد میکنند. سهرابی؛ با تأکید بر اینکه با این حال، اگر سهم آلایندگی منابع مختلف را در سطح کلان و نه به صورت محلی، بررسی کنیم، بیشترین سهم آلایندگی هوا مربوط به بخش حملونقل است که این سهم بیش از ۷۰ درصد است و تنها حدود ۳۰ درصد از آلایندگی هوا به بخشهای غیرحملونقل مثل نیروگاهها، صنایع و مصارف خانگی و… بازمیگردد، گفت: در بخش حملونقل نیز عمده آلایندگی مربوط به بخش حملونقل زمینی است و سهم حملونقل هوایی و ریلی در آلایندگی هوا در مقایسه با سهم حملونقل زمینی بسیار ناچیز است. وی با بیان اینکه در واقع عمده آلایندگی هوا به مصرف بنزین و گازوئیل در بخش حملونقل عمومی و خودروهای سواری بازمیگردد، گفت: پارامترهای متعددی بحث آلایندگی مصارف سوخت در بخش حملونقل را تشدید میکند، یکی از این موارد، پرمصرفی خودروهای داخلی است که نسبت به خودروهای روز جهان، مصرف سوخت بالاتری در پیمایش مشابه دارند؛ مورد دیگر استفاده بیش از حد از بنزین در بخش حملونقل است و مصارف افسارگسیخته بنزین، به آلایندگی بیشتر بخش حملونقل منجر شده است. عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG با بیان اینکه همچنین تکنولوژی قدیمی تولید خودرو در کشور و کیفیت بنزین توزیعی نیز در بحث آلایندگی مؤثر است و اگر احتراق ناقص ناشی از سیستم سوخت خودرو و یا کیفیت و اکتان پایین بنزین صورت بگیرد، به تشدید آلایندگی منجر میشود، گفت: طرح ملی توسعه CNG با عنوان پروژه ملی سوخت پاک در اوایل دهه ۸۰ تنها به موضوع کاهش آلایندگی هوا آغاز شد، در آن زمان نه بحث تحریمهای شدید مطرح بود و نه ناترازی بنزین مثل امروز بود، بلکه بحث کاهش آلایندگی هوا با جایگزینی یک سوخت پاک به جای بنزین، محور توسعه CNG در کشور بود. در ادامه این نشست، احسان جانمحمدی؛ دبیر هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور، با بیان اینکه مصرف بنزین و گازوئیل در بخش حملونقل سهمی ۷۰ تا ۸۰ درصدی در آلایندگی هوا دارند و درحالی که میتوان با استفاده از CNG و جایگزینی آن با این دو فرآورده، بهعنوان یک سوخت پاک، گام مؤثری در کاهش آلایندگی هوا برداشت، توجه به این سوخت پاک، سال به سال کمتر میشود، افزود: سهم CNG در سبد سوخت بخش حملونقل کشور از ۲۲ درصد به ۱۵ درصد رسیده و این کاهش هفت درصدی، نقش خود را در افزایش آلایندگی هوا برجای میگذارد. به گفته وی سهم CNG از مصرف گاز کشور حدود دو درصد است، درحالی که هماکنون از ۴۴درصد ظرفیت ایجاد شده در بخش CNG استفاده میشود و اگر از تمامی این ظرفیت هم استفاده شود، این سهم به بیشتر از چهار درصد نمیرسد. او با بیان اینکه در حالحاضر بهطور متوسط روزانه ۲۲ میلیون مترمکعب CNG مصرف میشود درحالی که ظرفیت عرضه ۴۵ تا ۵۰ میلیون مترمکعب CNG را در شبانه روز داریم و میتوان سهم ۱۵درصدی CNG در سبد سوخت حملونقل را به ۴۵درصد افزایش داد، اظهار کرد: از این طریق بحث ناترازی بنزین حل میشود و هم آلایندگی بخش حملو نقل بهطور قابلتوجه کاهش مییابد.
دیدگاه بسته شده است.