روزشمار اختلالات اینترنت طی پنج ماه گذشته نشان میدهد که کاربران اینترنت در ایران هر ماه با یک یا چند مشکل در اینترنت ثابت و همراه مواجه بودهاند. به گزارش مهر، بررسی مروری اختلالات اخیر اینترنت در کشور طی بازهزمانی پنج ماه اخیر حاکی از این است که از خردادماه تا کنون کاربران در برهههای […]
روزشمار اختلالات اینترنت طی پنج ماه گذشته نشان میدهد که کاربران اینترنت در ایران هر ماه با یک یا چند مشکل در اینترنت ثابت و همراه مواجه بودهاند. به گزارش مهر، بررسی مروری اختلالات اخیر اینترنت در کشور طی بازهزمانی پنج ماه اخیر حاکی از این است که از خردادماه تا کنون کاربران در برهههای مختلف با اختلال در اینترنت مواجه بودند که هر کدام از این مشکلات ارتباطی دلایل خود را داشته است و مسئولان وزارت ارتباطات نیز در واکنش به این اتفاقات پاسخهایی ارائه دادهاند. دامنه این اختلالات از کندی در اینترنت ثابت تا قطعی لینکهای بینالملل و آتشسوزی گسترده است.
خردادماه؛ کُندی در اینترنت ثابت
در خردادماه سالجاری کاربران با اختلال در اینترنت ثابت مواجه بودند بهطوری که با IP ایران هنگام مراجعه به بیشتر سایتهای ایرانی با کندی اینترنت مواجه میشدند. همچنین در اواخر خرداد ماه یکی از اپراتورها با قطعی و اپراتوری دیگر با کُندی روبهرو بود.
تیرماه؛ قطع لینکهای اینترنت بینالملل
در تیرماه سالجاری نیز برخی کاربران با اختلال اینترنتی نسبتاً گستردهای روبهرو شدند، همچنین یکی از شرکتهای ارائهدهنده اینترنت اختلالهای زیادی را در شبکه اینترنت کشور به وجود آورد. به دنبال کاهش قابلتوجه سرعت اینترنت، روابطعمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این زمان با انتشار اطلاعیهای اعلام کرد: برخی لینکهای اینترنت بینالملل که ورودیشان از ارمنستان بوده در خاک کشور گرجستان قطع شده است. در اطلاعیه کوتاه رگولاتوری تأکید شد که پهنای باند مورد نیاز در دیگر مسیرها تأمین شده است. علیرغم اعلام رگولاتوری مبنی بر پایداری شبکه اینترنت و اینکه در کوتاهترین زمان، پهنای باند مورد نیاز توسط شرکت ارتباطات زیرساخت از دیگر مسیرهای ورودی تأمین شد اما براساس دادههای رادار یک شرکت فعال در حوزه فناوری ابری اختلالی که در اینترنت مشاهده شده بود در بعضی از دیتاسنترها همچنان ادامه داشت. عیسی زارعپور؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره این اختلال گفته بود: با اینکه ۲٫۵ ترابیت از ظرفیت کشور قطع شد؛ ولی بلافاصله جایگزین شد چون ما سه برابر نیاز کشور اینترنت تأمین کردهایم. این در حالی است که سال ۱۴۰۰ زمانی که ۴۳۰ گیگ از ارتباط در خلیج فارس قطع شد، تا چند روز اختلال داشتیم.
آتشسوزی حوضچه مخابراتی و قطع اینترنت سیار
اما اختلال در تیرماه تنها به قطعی لینک بینالملل محدود نبود. ۱۱ تیر آتشسوزی حوضچه مخابراتی سبب قطع اینترنت سیار در برخی شهرهای جنوب استان تهران شد. از سوی دیگر در این ماه اختلالی در دسترسی کاربران به سرویس گوگل پیش آمد که شرکت ارتباطات زیرساخت محدودیت جدید گوگل برای کاربران ایرانی را عامل آن اعلام کرد.
۱۲ مردادماه؛ اختلال در مرکز IXP تهران
کاربران در ۱۲ مرداد نیز از اختلال در دسترسی به اینترنت ثابت خبر دادند این اختلال به حدی بود که طی ساعاتی حتی دسترسی به سایتها و سرویسهای داخلی با مشکل مواجه شد. شرکت ارتباطات زیرساخت تنها پس از رفع این اختلال دلیل آن را اختلال در مرکز IXP تهران عنوان کرد.
قطع برق و دیتاسنترهای پایتخت و اختلال در شبکه اینترنت
از سوی دیگر مردادماه همزمان با قطع برق در مناطقی از تهران برخی دیتاسنترهای پایتخت با قطعی مواجه شدند و سرویسدهی آنها مختل شد. برخی دیتاسنترها به علت بالا رفتن حرارت در این مراکز و رسیدن دما به نزدیک ۵۰ درجه با خاموشی سرور مواجه شدند. مشکلات در شبکه اینترنت طی این ماهها پای عیسی زارعپور؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را به مجلس کشاند. وی با دفاع از عملکرد خود طی این مدت، عنوان کرد که در دو سال گذشته ورودیهای اینترنت متنوع شده و بیش از دو برابر نیاز کشور، ظرفیت تأمین شده است. وی افزود: در لایه زیرساخت نیز با بهرهگیری از تجهیزات صددرصد ایرانی بیش از ۵۰ درصد رشد داشتیم که تا پایان سال به دو برابر میرسد و میزان قطعیها و لینکهای اشباع کاهش یافته و ترافیک داخلی تقویت شد، همچنین برای ترافیک داخلی بیش از سه برابر نقاط تبادل ترافیک افزایش یافته است.
کمیسیون صنایع از وضعیت اینترنت انتقاد کرد
با این حال در اواخر مردادماه کمیسیون صنایع مجلس از وضعیت اینترنت انتقاد کرد و بدین ترتیب روحا… عباسپور؛ سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گزارش این کمیسیون درخصوص بررسی کیفیت اینترنت و شاخصهای مرتبط با آن را قرائت کرد و گفت: از جمله کاستیهای مشهودی که میتوان به آن اشاره نمود، کیفیت دسترسی شهروندان به اینترنت در برخی از شاخصهای آن بهعنوان بستر اصلی توسعه دولت الکترونیک و بالطبع اقتصاد دیجیتال است که بعضاً موجب نارضایتی مردم و خساراتهای اقتصادی در حوزه کسبوکارها شده است. عباسپور؛ در جمعبندی گزارش کمیسیون صنایع، گفت: یکی از مهمترین پارامترهای مؤثر در ایجاد مشکلات فنی در تسهیل دسترسی کاربران به اینترنت افزایش ترافیک شبکه از طریق استفاده از روشها و نرمافزارهای موسوم به فیلترشکن است که اغلب در قالب باجافزار با ایجاد آسیبهای امنیتی در شبکه به جمعآوری اطلاعات مشترکین اقدام میکنند. باوجود آنکه برخی از گزارشها از افزایش آمار استفادهکنندگان از فیلترشکن حکایت دارد، اما گزارش دقیقی برای شفافسازی آمار موجود، ارقام قابل ملاحظه هزینههای فیلترشکن و تحمیل آن بر سبد هزینههای خانوارها و در نهایت ارائه راهبردهای مؤثر برای کاهش استفاده از فیلترشکنها توسط مشترکین، از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ارائه نشده است. در ادامه این جلسه برخی نمایندگان در انتقاد از عملکرد وزارت ارتباطات و وضعیت اینترنت کشور، بخش مختلف گزارش کمیسیون صنایع را مورد توجه قرار دادند. همچنین طی این ماهها انجمن تجارت الکترونیک در گزارشی کیفیت اینترنت ایران را در وضعیت «بحرانی» دانست و براساس اطلاعاتی که منتشر کرد اینترنت ایران را پس از میانمار دومین اینترنت پراختلال و پس از چین، دومین اینترنت محدود دنیا دانست. این گزارش همچنین تأکید کرد که اینترنت ایران جزء ۵ اینترنت کند جهان است. شرکت ارتباطات زیرساخت بعداً با دعوت از این انجمن تلاش کرد ضمن بررسی گزارش مذکور به ابهامات موجود در این زمینه پاسخ دهد و با ارائه شواهدی از کیفیت اینترنت دفاع کند. محمد جعفرپور؛ رئیس زیرساخت، در بخشی از نقدهای خود نسبت به گزارش مذکور، گفت: «برخی از نکات در این گزارش بررسی نشده است. اگر ما بخواهیم ۱۰۰ سایت برتر را بررسی کنیم باید نکاتی را در نظر داشته باشیم. در بین این سایتها سایتهای تحریمی وجود دارد و دستور فیلترینگ هم روی برخی از آنها اعمال میشود که البته فیلترینگ نیز در اختیار وزیر ارتباطات نیست. در واقع باید این حقیقت را در نظر گرفت که بین ۱۰۰ سایت برتر که در نظر گرفته شد، ۵۰ عدد از آنها در حالت تحریم یا فیلتر قرار دارند که این حقیقت را در کشور نمیتوان نادیده گرفت.»
سریال اختلالات و بهروزرسانی تجهیزات
سریال اختلال اینترنت در شهریورماه نیز ادامه داشت؛ بهطوری که نتبلاکس در بامداد ۲۰ شهریورماه با انتشار نموداری در توئیتر از اختلال سراسری اینترنت در کل ایران خبر داد و اعلام کرد که از ساعت یک بامداد، اختلال در دسترسی به اینترنت در ایران ثبت شده و این سایت با انتشار نموداری از وضعیت شبکه اینترنت در کشور، اعلام کرد افت اتصال به اینترنت به سطح ٧١ درصد حد معمول خود رسیده است. در واکنش به این موضوع شرکت ارتباطات زیرساخت، عملیات اجرایی ارتقاء و توسعه شبکه ارتباطات زیرساخت را علت این اختلال اعلام کرد و گفت: بهمنظور ارتقاء و توسعه ظرفیت شبکه ارتباطات زیرساخت و براساس نیازسنجی و طراحیهای انجام شده قبلی، تجهیزات مورد نیاز تأمین شده و مراحل جایگزینی و ارتقاء تجهیزات آغاز شده است. بدین منظور براساس فرآیند رایج و مصوب، تغییرات در ساعات کم ترافیک شبانهروز (اکثراً بامداد) ، در قالب down time فنی انجام میشود. عیسی زارعپور؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز، در ۲۲ شهریور ماه در حاشیه جلسه هیئت دولت این موضوع را تأیید کرد و گفت: در حال توسعه شبکه مادر مخابراتی کشور یا core هستیم. ظرف شش ماه آینده ۵۰ درصد به ظرفیت لایه IP شبکه اضافه میکنیم و به همین منظور تجهیزات جدید به شبکه اضافه خواهد شد. نتبلاکس در چهارم مهرماه بار دیگر از افت کیفیت اینترنت در کشور گزارش داد اما وزیر ارتباطات در همان روز بار دیگر توسعه در هسته شبکه کشور و نصب تجهیزات جدید را دلیل احتمالی مشکل ارتباطی در ساعتهای نخستین بامداد اعلام کرد و گفت: برخی لینکهای ارتباطی شرکت زیرساخت به مدت محدود قطع میشود که عمدتاً کاربران اثر آن را احساس نمیکنند اما در سامانههای نظارتی ثبت میشود. همچنین در پی مشکلات شبکه در آن روزها زیرساخت اقدام به انتشار جداول اختلال احتمالی اینترنت در کشور کرد که با انتقادات زیادی از سوی کاربردان در فضای مجازی همراه شد.
آبان ماه؛ قطع فیبرنوری در خاک گرجستان
قطعی لینکهای بینالملل در آبانماه نیز منجر به ایجاد مشکل ارتباطی برای کاربران شد. این بار قطعی فیبرنوری در خاک گرجستان برخی از لینکهای بینالملل ورودی از خاک ارمنستان و ترکیه را دچار مشکل کرد. آخرین اختلالی که در روزهای اخیر با آن روبهرو شدیم به ۲۷ آبان ماه برمیگردد که در اثر آن نزدیک به یک ساعت شبکه اینترنت بر روی اپراتورهای همراه و ثابت با اختلال مواجه شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پاسخ به مهر، مشکل این اختلال اخیر را فنی اعلام کرد و گفت: گمانهزنیهایی درباره اختلال اخیر اینترنت میشود که حمله سایبری شده است؛ به هیچوجه هیچ حملهای اتفاق نیفتاده و یک مشکل فنی بود.
دستور رئیسجمهور روی زمین ماند…
همه اینها در حالی است که در میانه اختلالات پرتکرار ماههای اخیر، رئیسجمهور در جلسه تیرماه شورایعالی فضای مجازی دستور بررسی این موضوع را صادر کرد. ابراهیم رئیسی؛ در این جلسه با تأکید بر اقدامات خوب صورت گرفته برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و سکوهای ایرانی و توسعه زیرساختهای ارتباطی به برخی گلایههای مردمی در سفرهای استانی در رابطه با کندی اینترنت اشاره و کارگروهی متشکل از مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مأمور کرد تا موضوع را بررسی و حداکثر تا یکماه آینده نتیجه بررسی و راهکارهای رفع دغدغههای مردم را ارائه کند. اگر چه پس از این دستور، مهلت تعیین شده برای رسیدگی به این مشکل مردمی از سوی رئیسجمهور به مدت یک ماه دیگر تمدید شد اما از آن موقع تاکنون متولیان امر نتیجه این بررسی را برای عموم اعلام نکردهاند و با گذشت چهار ماه از دستور رئیسجمهور همچنان خبری از نتیجه گزارش اختلالها و کُندی اینترنت نیست. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در آخرین اظهارات خود در این باره، گفت: پیگیری اینترنت از سمت وزارت ارتباطات همچنان دنبال میشود و دبیر شورایعالی فضای مجازی نیز در این خصوص میگوید ما تکالیف خود را برای رسیدگی به کندی اینترنت انجام میدهیم. این پاسخها در حالی است که طبق دستور رئیسجمهور لازم بود نتیجه این گزارشها به مردم اعلام شود.
دیدگاه بسته شده است.