وزیر راه خبر داد؛

سرمایه‌گذاری ۲٫۵ میلیارد یورویی چین در بزرگ‌‌ترین پروژه فرودگاهی کشور

محمد قره‌داغلی – وزیر راه‌وشهرسازی، ضمن اشاره به سرمایه‌گذاری ۲٫۵ میلیارد یورویی چین در احداث فاز۲ فرودگاه امام(ره)، گفت: با این فاز گام بلندی در مسیر تبدیل شدن به هاب فرودگاهی در منطقه برمی‌داریم. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهرداد بذرپاش؛ در حاشیه آیین شروع آغاز عملیات عمرانی، فاز۲ شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) بزرگ‌‌ترین پروژه فرودگاهی کشوردر جمع […]

محمد قره‌داغلی – وزیر راه‌وشهرسازی، ضمن اشاره به سرمایه‌گذاری ۲٫۵ میلیارد یورویی چین در احداث فاز۲ فرودگاه امام(ره)، گفت: با این فاز گام بلندی در مسیر تبدیل شدن به هاب فرودگاهی در منطقه برمی‌داریم. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهرداد بذرپاش؛ در حاشیه آیین شروع آغاز عملیات عمرانی، فاز۲ شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) بزرگ‌‌ترین پروژه فرودگاهی کشوردر جمع خبرنگاران، گفت: با همکاری شریک خارجی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، عملیات اجرایی فاز دوم فرودگاه امام‌خمینی(ره) با ظرفیت ۳۵ میلیون مسافر در سال آغاز می‌شود. وی ادامه داد: متراژی که برای این ترمینال هدف‌گذاری شده، ۴۱۰ هزار مترمربع است که ظرفیت فرودگاه امام(ره) را با احتساب ترمینال فعلی که شش میلیون مسافر در سال دارد، برنامه این است که ظرفیت این ترمینال را به میزان ۱۰ میلیون برسانیم و ظرفیت پنج میلیونی ترمینال سلام، به ۵۰ میلیون مسافر در سال می‌رسد. وزیر راه‌وشهرسازی، بیان کرد: این پروژه، بزرگ‌‌ترین پروژه هوایی در کشور پس از انقلاب است که با مشارکت شرکت چینی هاکان و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء انجام می‌شود. مبلغی که برای سرمایه‌گذاری در این پروژه دیده شده، بیش از ۲٫۵ میلیارد دلار است و فاز اول آن تا اسفند سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که همین فاز اول حدود ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری طلب می‌کند و اقدامات مربوط به عملیات پروازی از جمله احداث باند انجام می‌شود و فازهای بعدی هم به مرور به اتمام می‌رسد. بذرپاش؛ با اشاره به توسعه ناوگان هوایی، بیان کرد: یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز برای کلان‌پروژه ایران راه، توسعه زیرساخت‌های صنعت هوایی است که توسعه فرودگاهی و ناوگان را می‌طلبد. همچنین برنامه‌ای برای توسعه فرودگاه مهرآباد داریم و طرح توسعه سایر فرودگاه‌های کشور هم در حال انجام است. وی خاطرنشان کرد: درخصوص توسعه ناوگان، متأسفانه کشور ما سال‌های سال است که تحت تحریم‌های سنگین نظام سلطه قرار دارد و تاب‌آوری صنعت در این سال‌‌ها افزایش یافته است، بسیاری از نیازهای تعمیراتی در داخل انجام می‌شود. برای ورود ‌تعمیرات هواپیما مشکلات زیادی در گذشته داشتیم که برطرف می‌شود. وزیر راه‌وشهرسازی، ادامه داد: البته ما هنوز تحریم هستیم، اما تعداد هواپیمایی که تا پایان دولت هدف‌گذاری کردیم، در مقایسه با ابتدای دولت حداقل ظرفیت ناوگان را دو برابر خواهیم کرد. در بخش خدمات فرودگاهی هم همین‌طور است. ما وقتی می‌توانیم از کریدور خوب فرودگاهی صحبت کنیم که سایر اجزا هم با توسعه زیرساخت‌های ما هماهنگ باشد. زیرساخت فرودگاه ما خدمات نرم‌افزاری هم نیاز دارد. بذرپاش؛ با اشاره به پروازهای عبوری از ایران، اظهار کرد: بعد از ایام کرونا رکورد پروازهای عبوری از ایران در ماه گذشته شکسته شد، این موضوع نه تنها درآمد خوبی نصیب کشور می‌کند، بلکه پیام ایمنی و امنیت در ایران را به سرمایه‌گذاران و فعالان کشورهای دیگر منتقل می‌کند که آسمان ایران یک آسمان مناسب برای تردد پروازهای عبوری است. وی درباره تعداد هواپیماهای ورودی به ایران، توضیح داد: باید تعداد هواپیماهای واردشده به ایران را با ملاحظه اعلام کنیم که نظام سلطه همین تعداد هواپیمایی که وارد کشور می‌کنیم را تحت تحریم قرار ندهد؛ اما بخش‌خصوصی در تأمین ناوگان فعال شده اما سیاست ما این است که خود بخش‌خصوصی تدارک تأمین ‌هواپیما و توسعه ناوگان را ببیند. وزیر راه‌وشهرسازی، درباره نحوه قرارداد با چین برای ساخت فاز۲ فرودگاه، بیان کرد: این پروژه یک قرارداد و اجرای مشترک است بین شرکت چینی و قرارگاه خاتم‌الانبیاء، تأمین منابع مالی توسط وزارتخانه و به روش‌های مختلف انجام می‌شود و بهره‌برداری هم توسط شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) خواهد بود. بذرپاش؛ با بیان اینکه توسعه منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه امام‌خمینی(ره) در دستور کار است، گفت: با مشارکت بخش‌خصوصی در این شهر فرودگاهی، این فرودگاه را ظرف چهار سال آینده به یکی از هاب‌های اصلی در منطقه تبدیل خواهیم کرد که یکی از آرزوهای صنعت هوایی همواره این بوده و البته هنوز با این هدف فاصله داریم. وی در پاسخ به اینکه آیا ناوگان هوایی ایران پاسخگوی ظرفیت ۵۰ میلیون مسافری است، گفت: همین حالا پروازهای این فرودگاه از ۱۷۰ پرواز در روز در برخی از مقاطع سال به ۳۰۰ پرواز در روز می‌رسد. اگر بستر لازم انجام شود، شرکت‌های خارجی هم با دادن آزادی‌هایی که دولت ایران به آن‌ها می‌دهد، می‌توانند پروازهای ترانزیتی را با این بستر انجام دهند. بسیاری از کشورهای منطقه، اینجا را به‌عنوان هاب و نقطه ترانزیتی و کانکشن برای سفرهای دیگر استفاده می‌کنند؛ همچنین سایر خدمات فرودگاهی به ایرلاین‌های خارجی داده می‌شود و اینجا مبدأ و مقصد پروازی هواپیما‌ها خواهد بود.