ضرورت توجه جدی به آمیختگی «قرارداد» و «مسایل حقوقی» در پروژه‌ها

‌ معاون تحقیق و توسعه مؤسسه تریپل اِچ اینترنشنال در گفت‌وگو با مناقصه‌مزایده اعلام کرد ضرورت توجه جدی به آمیختگی «قرارداد» و «مسایل حقوقی» در پروژه‌ها اولین دوره جامع مدیریت حقوقی قرارداد‌‌ها در دانشگاه شریف برگزار شد اشاره‌ـ اولین دوره جامع مدیریت حقوقی قراردادها، توسط گروه مطالعات نظام پیمانکاری و مؤسسه بین‌المللی و حقوقی حسین‌زاده […]

معاون تحقیق و توسعه مؤسسه تریپل اِچ اینترنشنال در گفت‌وگو با مناقصه‌مزایده اعلام کرد

ضرورت توجه جدی به آمیختگی «قرارداد» و «مسایل حقوقی» در پروژه‌ها

اولین دوره جامع مدیریت حقوقی قرارداد‌‌ها در دانشگاه شریف برگزار شد

اشارهـ اولین دوره جامع مدیریت حقوقی قراردادها، توسط گروه مطالعات نظام پیمانکاری و مؤسسه بین‌المللی و حقوقی حسین‌زاده – حداد – هریسی (تریپل اِچ اینترنشنال)، با حضور اساتید به‌نام و مجرب این حوزه، از مهرماه تا آذرماه ۱۳۹۵ (طی ۱۰۸ ساعت) در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این راستا با سیدحامد میرمحمدی، مدیر گروه مطالعات پیمانکاری و معاون تحقیق و توسعه مؤسسه تریپل اِچ اینترنشنال به گفت‌وگو نشستیم که شرح آن پیش روی شماست.

**بفرمایید چرا دوره جامع مدیریت حقوقی قرارداد‌‌ها را، تعریف و برگزار کردید؟

دقت و توجه در ریشه‌یابی مسایل و مشکلات شرکت‌های کارفرما، پیمانکار و مشاور، ما را به یاد شاعر نامی صائب تبریزی علیه‌الرحمه انداخت که، می‌فرماید: «چون گذارد خشت اول بر زمین معمار کج – گر رساند بر فلک، باشد همان دیوار کج»؛ ازاین‌رو خشت اول هر پروژه و طرح که همان «قرارداد» است، چنان‌چه مورد غفلت قرار گیرد، بنای طرح تا ثریا کج خواهد رفت، لذا با درهم‌آمیختگی میان دو مبحث «قرارداد» و «مسایل حقوقی» طرحی نو برای افزایش دانش و تجربه دست‌اندرکاران صنعت احداث کشور در انداختیم تا، با تمرکز بر مسایل و مباحثِ «قبل»، «حین» و «بعد» از انعقاد قرارداد، نقشی هرچند کوچک در توسعه ظرفیت‌های این حوزه، داشته باشیم.

**مختصراً دوره تخصصی مذکور را معرفی بفرمایید.

برای اولین بار و در رویدادی منحصر به‌فرد در کشور، با عنوان مدیریت حقوقی قرارداد‌‌ها طراحی و اجرا گردید. این دوره ماحصل بیش از یک‌دهه فعالیت آموزشی و مشاوره برگزارکنندگان می‌باشد که، با هدف تسلط عوامل ذی‌نفع اجرای پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی و صنعتی کشور برنامه‌ریزی و اجرا گردیده است. دقت و ظرافت در تعیین محتوا، تلفیق دقیق و مؤثر مفاهیم حقوقی و قراردادی، امتیاز برخورداری از حضور متخصصان و اساتید برجسته، مجرب و کارآزموده، مدت زمان لازم برای ارایه هر مبحث، چیدمان مطالب مفید، کاربردی و ضروری، ترکیب ارایه‌دهندگان و بسیاری دیگر از ویژگی‌های ممتاز این دوره می‌باشد که بر ویژگی‌های شاخص این دوره می‌افزاید. خوشبختانه با استقبال فراوان مخاطبین که، عمدتاً از شرکت‌های کارفرمایی، پیمانکاری و مهندس مشاور مطرح کشور هستند، در حال حاضر دومین دوره نیز، با استقبال کم‌نظیری مواجه گردیده است.

** لطفاً در خصوص نحوه اطلاع‌رسانی به مخاطبین توضیح بفرمایید؟

در راستای برگزاری مطلوب این دوره دبیرخانه گروه مطالعات نظام پیمانکاری از مردادماه ۱۳۹۵ کار خود را با هدف اطلاع‌رسانی وسیع به مخاطبین اصلی دوره یعنی سازمان‌ها و ارگان‌های پروژه‌محور، کارفرما، پیمانکار و مشاور آغاز نمود و این مهم که بخش اصلی برای جذب مخاطبینِ هدفِ دوره، مدیریت حقوقی به‌نظر می‌رسید، از طریق مکاتبه با ارگان‌های ذی‌ربط، ارسال پیامک، اطلاع‌رسانی در روزنامه تخصصی مناقصه‌مزایده، سایت‌های مرتبط و سایت گروه مطالعات نظام پیمانکاری www.pmpg.ir، ارسال دورنگار و نامه‌های الکترونیکی انبوه صورت پذیرفت و از شهریور ماه ۱۳۹۵ ثبت‌نام دوره آغاز گردید.

** لطفاً در خصوص نحوه اجرای دوره توضیح بفرمایید؟

همانطور که عرض شد، دوره مدیریت حقوقی پس از استقبال خوب ارگان‌های مختلف از جمله شهرداری‌ها، زیرمجموعه‌های نفت، گاز و پتروشیمی و شرکت‌های پروژه‌محور، کارفرما و مشاوره از مهرماه ۱۳۹۵ در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف آغاز گردید و جلسات به‌صورت منظم و با بهره‌گیری از اساتید مجرب، به مدت ۱۳ هفته، روزهای پنجشنبه تا آذر ۱۳۹۵ ادامه یافت که، در حال حاضر دور اول پایان‌یافته و دوره دوم نیز، به جلسات میانی خود نزدیک شده است.

در خصوص جزییات برگزاری باید ذکر کرد که هر جلسه از ساعت ۹ تا ۱۷، با فواصل زمانی مناسب و به فراخور موضوعات اساتید مربوطه مباحث خود را ارایه می‌دهند و دانشپذیران در طول زمان کلاس امکان پرسش و پاسخ و بیان دیدگاه‌های خود با اساتید و سایر افراد شرکت‌کننده، خواهند داشت. با توجه به نظرسنجی‌های به‌عمل‌ آمده از دانش‌پذیران به‌نظر می‌رسد که برگزاری دوره، به روشی که خدمت‌ شما تشریح شد، اثر مطلوبی در رفع سؤالات و ابهامات آن‌‌ها داشته و همچنین تا حد امکان پیشنهادات این عزیزان در پیشبرد مطلوب دوره مدنظر گروه برگزارکننده می‌باشد.

**سرفصل مطالب و محتوای دوره آموزشی را، مختصراً بیان بفرمایید.

این دوره با ۸ سرفصل اصلی و ۵۰ عنوان موضوع تخصصی ارایه گردیده است که، نیازهای اساسی شرکت‌های پروژه‌محور را مرتفع می‌نماید. آشنایی با کلیات حقوق قراردادها، مبانی قرارداد، روش‌های تفسیر قوانین، اسناد و بروات و ضمانت‌نامه‌ها، انواع قرارداد‌‌ها و روش‌های اجرای پروژه، امکان‌سنجی پروژه‌ها، تحلیل و بررسی نظام فنی و اجرایی کشور، نحوه برگزاری مؤثر مناقصات، معرفی و بررسی انواع قراردادهای تجاری، بازرگانی، سرمایه‌گذاری و پیمانکاری ملی و بین‌المللی، بررسی قوانین و مقررات حاکم بر قراردادها، قوانین ناظر بر سرمایه‌گذاری، تأمین مالی و امور بانکی، قوانین ناظر بر مالیات، قوانین کار و بیمه تأمین اجتماعی مبتلابه شرکت‌های پروژه‌محور، مدیریت دعاوی و حل و فصل اختلافات، مذاکرات قراردادی، نحوه تنظیم قرارداد و مسایل و امور مربوط به آن، از جمله مهم‌ترین موارد مورد بحث در این دوره تخصصی بوده‌اند.

زمان کافی و دانش و تسلط اساتید جهت ارایه مفاهیم، فرصت کم‌نظیری را، برای مخاطبین و علاقه‌مندان فراهم نموده است تا با بحث و بررسی ابعاد مختلف قراردادها، از جنبه‌های کلان و نیز دقت و مداقه در ابعاد تخصصی و ویژگی‌های هر قرارداد با سیر مباحث مرتبط در ۳ بخشِ قبل از انعقاد قرارداد، حین انعقاد قرارداد و بعد از انعقاد قرارداد، آشنایی و تسلط کافی پیدا نمایند.

** از اساتید و ارایه‌دهندگان برجسته این دوره، صحبتی بفرمایید.

اساتید و ارایه‌دهندگان این دوره تخصصی، جملگی از افراد به‌نام و مجرب این حوزه در سطح کشور و حتی عرصه بین‌المللی می‌باشند. سرآمد همه ایشان، استاد ابراهیم اسماعیلی هریسی، «وکیل پایۀ یک دادگستری، حقوقدان متخصص درحوزه پیمان و قرارداد و عضو کارگروه علمی مناقصه، مزایده و پیمان، با بیش از ۴۰ عنوان تألیف، خاصه در زمینۀ حقوق صنعت احداث انرژی»؛ علی قر‌ه‌داغلی «حقوق‌دان مبتکر و دبیر کارگروه علمی مناقصه‌مزایده پیمان و متخصص در امور مناقصات»؛ رضا ایکانی، «با بیش از ۳۰ سال تجربه در شرکت‌های پیمانکاری و مهندس مشاور و متخصص در حوزه قراردادهای طرح و ساخت»، حمیدرضا بهمنش، «متخصص در حوزه تدارکات پروژه، در چندین شرکت کارفرمایی و پیمانکاری بزرگ»، خشایار اسفندیاری، «با بیش از ۳۰ سال تجربه در امور پیمان و قرارداد سازمان برنامه و بودجه (سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق)، شهرام حلاج، «پژوهشگر و متخصص امور مناقصات گروه پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی»، امید امیری، «دانشجوی دکتری مدیریت پروژه و ساخت با بیش از ۲۰ سال تجربه در امور پیمان و قرارداد»، جواد حداد، «متخصص در امور قراردادهای بین‌المللی»، خسرو مژدهی متخصص در امور قراردادهای بازرگانی، مهدی نصرتی متخصص درمباحث مالی قرارداد‌‌ها و حمید حسین‌زاده، «مشاور حقوق مهندسی، بازرگانی و متخصص چندبُعدی در امور قراردادها» که، مجموعه برگزارکنندگان افتخار همکاری چندین ساله با این عزیزان و سروران را داشته و دوره‌ها و کارگاه‌های تخصصی مفید و مؤثری را، با ارایه آن اساتید عزیز، برگزار نموده است.

**پیش‌بینی شما از مسیر آینده این دوره چیست؟

طراحان و برنامه‌ریزان این دوره تخصصی، در نظر دارند در ادامه برگزاری موفق این دوره و با توجه به بازخوردهای مخاطبین محترم، رویکرد ذیل را اجرایی نمایند. بدین صورت که، دوره جامع مدیریت قرارداد، به‌عنوان پایه و اساس آموزش‌های حرفه‌ای، همچنین پیش‌نیاز دوره‌های تخصصی سه‌گانه، برنامه‌ریزی و اجرا گردد. از این‌رو مخاطبان محترم پس از گذراندن ۱۰۴ ساعت آموزش در دوره جامع مدیریت قرارداد، می‌توانند نسبت به انتخاب هر یک از دوره‌های تخصصی سه‌گانه مدیریت پروژه، مدیریت حقوقی و یا مدیریت مالی، اقدام ‌نمایند. هدف از این طراحی، رسیدن به حداکثر آمادگی در مدیران و کارشناسان شرکت‌های پروژه‌محور می‌باشد که، در نهایت منجر به تربیت «مدیر و کارشناس حرفه‌ای» می‌گردد.

**در صورت امکان، یک جمع‌بندی بفرمایید.

گروه مطالعات نظام پیمانکاری و مؤسسه بین‌المللی و حقوقی تریپل اِچ اینترنشنال، با استعانت از خداوند متعال، در نظر دارند با استفاده تجارب ارزنده تیم ارایه‌دهنده و نیز برخورداری از نقطه نظرات سازنده مخاطبین و دست‌اندرکاران حوزه صنعت احداث انرژی، نیازهای بخش «قرارداد»، «مدیریت پروژه»، «مباحث مالی» و «مباحث حقوقی» مبتلابه شرکت‌ها را احصاء و نسبت به رفع آن از طریق آموزش و مشاوره اقدام نمایند. در این ‌راه همکاری اساتید و صاحبنظران مجرب می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد و به همین منظور از همه این عزیزان برای همکاری دعوت به‌عمل می‌آید. راه‌های ارتباطی این مجموعه، از طریق درگاه‌های الکترونیکی www.pmpg.ir و نیز، www.tripleh-int.com میسر می‌باشد.