متصدی مرکز کنترل ایستگاه شاهرود مقصر سانحه ریلی است

مقصر اصلی حادثه قطار سمنان مشخص شد متصدی مرکز کنترل ایستگاه شاهرود مقصر سانحه ریلی است مأمور کمیته ویژه بررسی حادثه قطار سمنان گفت: مقصر اصلی در حادثه قطار سمنان (سی‌تی‌سی) متصدی مرکز کنترل تهران-مشهد در ایستگاه شاهرود است. به گزارش ایلنا؛ اکبر ترکان مشاور رییس‌جمهور و مسؤول کمیته بررسی حادثه قطار تبریز – مشهد […]

مقصر اصلی حادثه قطار سمنان مشخص شد

متصدی مرکز کنترل ایستگاه شاهرود مقصر سانحه ریلی است

مأمور کمیته ویژه بررسی حادثه قطار سمنان گفت: مقصر اصلی در حادثه قطار سمنان (سی‌تی‌سی) متصدی مرکز کنترل تهران-مشهد در ایستگاه شاهرود است.

به گزارش ایلنا؛ اکبر ترکان مشاور رییس‌جمهور و مسؤول کمیته بررسی حادثه قطار تبریز – مشهد با اشاره به ارایه گزارش بررسی حادثه قطار و تقدیم آن به معاون اول رییس‌جمهور، گفت: در ابتدا بابت این حادثه به ملت ایران، مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور تسلیت می‌گویم. آنچه در بررسی‌های ما با حضور آقای آقایی بازرس ویژه رییس‌جمهور به دست آمد این است که سؤال اول حادثه چیست؟ و سؤال دوم مقصران حادثه چه کسانی هستند؟

وی افزود: در بررسی همه جوانب موضوع، علت وقوع سانحه این است که قطار را از حالت کنترل خودکار خارج کردند و روی کنترل دستی گذاشتند و چون قطار در حالت دستی قرار گرفت، به قطار سمنان اجازه حرکت داده می‌شود و به قطار تبریز – مشهد که به خاطر خرابی ترمز در ۸ کیلومتر جلوتر متوقف بود، برخورد می‌کند و در واقع مأمور ایستگاه به اشتباه به این قطار اجازه حرکت می‌دهد و آن حادثه به وجود می‌آید.

ترکان در ادامه تصریح کرد: علت وقوع سانحه و حادثه این است که حرکت قطار را از حالت خودکار خارج کرده و بر روی دستی گذاشته‌اند، عمدی در کار نبوده و فقط خطای حرفه‌ای بوده است.

وی با اشاره به این‌که برای بررسی مقصران حادثه ۴ گروه را بررسی کردیم، گفت: یک گروه مأموران گروه قطار تبریز – مشهد، یک گروه مأموران قطار سمنان – مشهد، یک گروه مأموران کنترل ترافیک شاهرود و یک گروه مأموران CTC.

مشاور رییس‌جمهور و مسؤول کمیته بررسی حادثه قطار تبریز – مشهد خاطرنشان‌کرد: مأموران قطار تبریز – مشهد به موقع اطلاع دادند به علت خرابی ترمز در تراک در کیلومتر ۲۹۱ متوقف هستند، بنابراین وظیفه‌شان را انجام داده بودند و مشغول رفع اشکالات ترمز بودند تا بتواند قطار حرکت کند.

ترکان اضافه کرد: سیستم اتوماتیک ترین‌کنترل، قطار سمنان را در ۸ کیلومتری قطار تبریز متوقف کرده بود، خارج از اراده لوکوموتیوران؛ چراکه سیستم اتوماتیک است.

وی در ادامه گفت: مأموران قطار از مرکز CTC استعلام می‌کنند که چه کار کنیم، طبق دستور یا اجازه‌ای که به آن‌ها داده می‌شود که قطار را از حالت خودکار خارج کرده و حرکت کنید و آن‌ها هم حرکت کردند.

مشاور رییس‌جمهور و مسؤول کمیته بررسی حادثه قطار تبریز – مشهد در ادامه اظهارداشت: قطار با سرعت ۱۳۲ کیلومتر عبور می‌کرده که در ۸ ثانیه مانده به نقطه تصادف، لوکوموتیوران قطار جلویی را می‌بیند و چون قطار در قوس بوده نتوانسته زودتر قطار جلویی را ببیند.

ترکان اضافه کرد: در نتیجه قطار با سرعت ۱۱۸ کیلومتر به قطار جلویی برخورد کرد، همه کشته‌شده‌ها مربوط به قطار تبریز – مشهد بودند چراکه آن‌ها در مسیر خواب بودند و مسافران قطار سمنان به این خاطر که تازه به راه افتاده بود، بیدار بودند و همچنین دو واگن جلویی را نیز خالی گذاشته بودند، ضربه‌گیری برای قطار سمنان شده بود و از واگن سوم به بعد حادثه منجر به فوت نشده و آنان را از قطار به سرعت پیاده کردند، چون آن واگن‌‌ها هم آتش می‌گرفتند. ۱۰۴ مصدوم داشته که این‌ها سوار قطار تبریز – مشهد شدند چراکه بعد از یک ساعت و نیم مأموران موفق می‌شوند قفل قطار را باز کنند، ۳ واگن در محل باقی می‌ماند و بقیه واگن‌‌ها مجروحان را سوار می‌کند و به مسیرش ادامه می‌دهد.

وی با بیان این‌که ما مأموران قطار سمنان -‌ مشهد را مقصر ارزیابی نکردیم، گفت: در ادامه به بررسی مأموران کنترل ایستگاه شاهرود – مشهد پرداختیم. آن‌ها مقصر اصلی سانحه نیستند، اما به عنوان تقصیر مرتبه دوم قابل بررسی هستند.

 

مشاور رییس‌جمهور و مسؤول کمیته بررسی حادثه قطار تبریز – مشهد تأکید کرد: مقصر اصلی متصدی CTC یا مرکز کنترل تهران – مشهد در ایستگاه شاهرود است. وقتی شیفت جدید سر کار می‌آید که ساعت ۷ شیفت عوض شده است، قطار سمنان – مشهد ۷ و ۱۵ دقیقه از CTC سؤال کرده که تکلیف من چیست. آن به اشتباه گفته روی حالت دستی قرار بده و حرکت کن و قطار حرکت کرده که این حادثه پیش آمد.