مقصر اصلی حادثه قطار سمنان مشخص شد متصدی مرکز کنترل ایستگاه شاهرود مقصر سانحه ریلی است مأمور کمیته ویژه بررسی حادثه قطار سمنان گفت: مقصر اصلی در حادثه قطار سمنان (سیتیسی) متصدی مرکز کنترل تهران-مشهد در ایستگاه شاهرود است. به گزارش ایلنا؛ اکبر ترکان مشاور رییسجمهور و مسؤول کمیته بررسی حادثه قطار تبریز – مشهد […]
مقصر اصلی حادثه قطار سمنان مشخص شد
متصدی مرکز کنترل ایستگاه شاهرود مقصر سانحه ریلی است
مأمور کمیته ویژه بررسی حادثه قطار سمنان گفت: مقصر اصلی در حادثه قطار سمنان (سیتیسی) متصدی مرکز کنترل تهران-مشهد در ایستگاه شاهرود است.
به گزارش ایلنا؛ اکبر ترکان مشاور رییسجمهور و مسؤول کمیته بررسی حادثه قطار تبریز – مشهد با اشاره به ارایه گزارش بررسی حادثه قطار و تقدیم آن به معاون اول رییسجمهور، گفت: در ابتدا بابت این حادثه به ملت ایران، مقام معظم رهبری و رییسجمهور تسلیت میگویم. آنچه در بررسیهای ما با حضور آقای آقایی بازرس ویژه رییسجمهور به دست آمد این است که سؤال اول حادثه چیست؟ و سؤال دوم مقصران حادثه چه کسانی هستند؟
وی افزود: در بررسی همه جوانب موضوع، علت وقوع سانحه این است که قطار را از حالت کنترل خودکار خارج کردند و روی کنترل دستی گذاشتند و چون قطار در حالت دستی قرار گرفت، به قطار سمنان اجازه حرکت داده میشود و به قطار تبریز – مشهد که به خاطر خرابی ترمز در ۸ کیلومتر جلوتر متوقف بود، برخورد میکند و در واقع مأمور ایستگاه به اشتباه به این قطار اجازه حرکت میدهد و آن حادثه به وجود میآید.
ترکان در ادامه تصریح کرد: علت وقوع سانحه و حادثه این است که حرکت قطار را از حالت خودکار خارج کرده و بر روی دستی گذاشتهاند، عمدی در کار نبوده و فقط خطای حرفهای بوده است.
وی با اشاره به اینکه برای بررسی مقصران حادثه ۴ گروه را بررسی کردیم، گفت: یک گروه مأموران گروه قطار تبریز – مشهد، یک گروه مأموران قطار سمنان – مشهد، یک گروه مأموران کنترل ترافیک شاهرود و یک گروه مأموران CTC.
مشاور رییسجمهور و مسؤول کمیته بررسی حادثه قطار تبریز – مشهد خاطرنشانکرد: مأموران قطار تبریز – مشهد به موقع اطلاع دادند به علت خرابی ترمز در تراک در کیلومتر ۲۹۱ متوقف هستند، بنابراین وظیفهشان را انجام داده بودند و مشغول رفع اشکالات ترمز بودند تا بتواند قطار حرکت کند.
ترکان اضافه کرد: سیستم اتوماتیک ترینکنترل، قطار سمنان را در ۸ کیلومتری قطار تبریز متوقف کرده بود، خارج از اراده لوکوموتیوران؛ چراکه سیستم اتوماتیک است.
وی در ادامه گفت: مأموران قطار از مرکز CTC استعلام میکنند که چه کار کنیم، طبق دستور یا اجازهای که به آنها داده میشود که قطار را از حالت خودکار خارج کرده و حرکت کنید و آنها هم حرکت کردند.
مشاور رییسجمهور و مسؤول کمیته بررسی حادثه قطار تبریز – مشهد در ادامه اظهارداشت: قطار با سرعت ۱۳۲ کیلومتر عبور میکرده که در ۸ ثانیه مانده به نقطه تصادف، لوکوموتیوران قطار جلویی را میبیند و چون قطار در قوس بوده نتوانسته زودتر قطار جلویی را ببیند.
ترکان اضافه کرد: در نتیجه قطار با سرعت ۱۱۸ کیلومتر به قطار جلویی برخورد کرد، همه کشتهشدهها مربوط به قطار تبریز – مشهد بودند چراکه آنها در مسیر خواب بودند و مسافران قطار سمنان به این خاطر که تازه به راه افتاده بود، بیدار بودند و همچنین دو واگن جلویی را نیز خالی گذاشته بودند، ضربهگیری برای قطار سمنان شده بود و از واگن سوم به بعد حادثه منجر به فوت نشده و آنان را از قطار به سرعت پیاده کردند، چون آن واگنها هم آتش میگرفتند. ۱۰۴ مصدوم داشته که اینها سوار قطار تبریز – مشهد شدند چراکه بعد از یک ساعت و نیم مأموران موفق میشوند قفل قطار را باز کنند، ۳ واگن در محل باقی میماند و بقیه واگنها مجروحان را سوار میکند و به مسیرش ادامه میدهد.
وی با بیان اینکه ما مأموران قطار سمنان - مشهد را مقصر ارزیابی نکردیم، گفت: در ادامه به بررسی مأموران کنترل ایستگاه شاهرود – مشهد پرداختیم. آنها مقصر اصلی سانحه نیستند، اما به عنوان تقصیر مرتبه دوم قابل بررسی هستند.
مشاور رییسجمهور و مسؤول کمیته بررسی حادثه قطار تبریز – مشهد تأکید کرد: مقصر اصلی متصدی CTC یا مرکز کنترل تهران – مشهد در ایستگاه شاهرود است. وقتی شیفت جدید سر کار میآید که ساعت ۷ شیفت عوض شده است، قطار سمنان – مشهد ۷ و ۱۵ دقیقه از CTC سؤال کرده که تکلیف من چیست. آن به اشتباه گفته روی حالت دستی قرار بده و حرکت کن و قطار حرکت کرده که این حادثه پیش آمد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.