یک کارشناس حوزه انرژی، گفت: اکنون تولید بنزین در کشور ۱۱۵ میلیون لیتر است؛ پیشبینی میشود بهطور متوسط روزی ۱۵ میلیون لیتر کمبود خواهیم داشت، در نتیجه باید سه میلیارد دلار صرف واردات بنزین کنیم. به گزارش ایلنا، هاشم اورعی؛ درباره لزوم تغییر در سبد سوخت کشور، اظهار داشت: صرفنظر از محدودیتهای سوخت مایع و […]
یک کارشناس حوزه انرژی، گفت: اکنون تولید بنزین در کشور ۱۱۵ میلیون لیتر است؛ پیشبینی میشود بهطور متوسط روزی ۱۵ میلیون لیتر کمبود خواهیم داشت، در نتیجه باید سه میلیارد دلار صرف واردات بنزین کنیم. به گزارش ایلنا، هاشم اورعی؛ درباره لزوم تغییر در سبد سوخت کشور، اظهار داشت: صرفنظر از محدودیتهای سوخت مایع و گاز؛ راندمان تبدیل سوخت مایع و یا گاز به انرژی مکانیکی در خودروهای با احتراق داخلی به مراتب کمتر از این است که برق را به انرژی مکانیکی تبدیل کنیم یعنی کل ماجرای برق و بنزین و گاز را کنار بگذاریم. یکی از دلایل مهم که دنیا به طرف خودروی برقی میرود اینکه راندمان تبدیل انرژی بالاتر است. نکته دیگر موضوع آلودگی هوا است و این مسئله روزبهروز در دنیا مهمتر میشود، زیرا مهمترین عامل آلایندگی سوختهای فسیلی هستند. وی با بیان اینکه اکنون جهان به شدت و سرعت به سمت خودروهای برقی میرود و پیشرفت خوبی داشتهاند، گفت: یک کشور در اتحادیه اروپا از سال ۲۰۳۰ و بقیه از ۲۰۳۵ فروش خودروهای بنزین و گازوئیلی نو را ممنوع میکنند، بنابراین دنیا بدون شک به این سمت میرود، اما اگر به آمار بنزین در ایران نگاه کنیم در شش ماهه اول سال جاری متوسط مصرف به ۱۱۶ میلیون لیتر رسید و بدتر اینکه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳٫۵ درصد افزایش مصرف داشتیم، بنابراین با این روند که طبق اعلام شرکت پالایش و پخش متوسط تولید ۱۱۵ میلیون لیتر است؛ پیشبینی میشود بهطور متوسط روزی ۱۵ میلیون لیتر کمبود خواهیم داشت، در نتیجه باید سه میلیارد دلار صرف واردات بنزین کنیم. استاد دانشگاه صنعتیشریف، گفت: با روند کنونی مصرف ما بنزین نداریم و همچنین امکان تأمین گاز را در فصل سرما نداریم حتی چون نرخ رشد مصرف گاز کشور بالا و بیشتر از نرخ تولید است حتی زمانی نمیگذرد که در تابستان هم با کمبود گاز مواجه خواهیم شد آلودگی هوا هم که با این اوضاع گریزناپذیر است، بنابراین یک الزام است که از خودروها، کامیونها و موتورسیکلت بنزینی و گازی به سمت برقی برویم و آینده جهان نیز این موضوع را دیکته میکند. وی بیان داشت: البته گفته میشود که در شرایطی که کمبود گاز داریم تولید برق هم با چالش مواجه میشود اما پاسخ اینکه وقتی سهم خودروی برقی سهم زیاد شود باتریهای خودرو میتوانند ظرفیت قابلتوجهی برای ذخیره انرژی داشته باشند، در نتیجه تغییرات نیاز را پوشش میدهند، در عین حال واقعیت اینکه ما باید به فکر توسعه ظرفیت تولید برق کشور باشیم، این موضوعی است که از ۱۵ سال پیش نسبت به رسیدن به شرایط امروز هشدار داده میشد و اکنون با توجه به اوضاع تولید و مصرف بنزین و گاز به این روز رسیدیم که باید از انرژی فسیلی عبور و برق را در اولویت قرار دهیم. اورعی؛ تأکید کرد: برای تولید برق تنها یک راه داریم و آن هم توسعه انرژی تجدیدپذیر است که البته خوشبختانه در یک سال اخیر کمی شروع شده ولی همچنان سرعت بسیار کم است، ما باید تمرکز را به سمت انرژی تجدیدپذیر ببریم و خوشبختانه کشور نیز ظرفیت قابلتوجهی در هر دو حوزه بادی و خورشیدی دارد، باید بهدنبال این باشیم که تولید برق از تجدیدپذیرها را زیاد و خودروها را برقی کنیم تا میزان قابلتوجهی در سوخت مایع صرفهجویی کنیم. وی بیان داشت: البته نمیتوانیم در مدت کوتاهی ضریب نفوذ خودروی برقی را افزایش دهیم طی برنامه ۱۰ ساله باید ۴۰ تا ۵۰ درصد از خودروها برق شوند و اقدام دیگر برای کاهش مصرف بنزین؛ بالا بردن کیفیت و فناوری خودروهای داخل کشور که ما رها کردهایم و نتیجه اینکه اختلاف مصرف بنزین خودروهای داخلی با خودروهای با فناوری روز سال به سال افزایش یافته زیرا نه اداره استاندارد به وظیفه خود عمل کرده و نه به این موضوع اهمیت دادهاند، چون بنزین ارزان است. این کارشناس حوزه انرژی، خاطرنشان کرد: ما حتماً باید همزمان با حرکت به سمت خودروی برقی روی کیفیت ساخت داخل کار کنیم زیرا اکنون خودروهای داخلی بهطور متوسط دو برابر خودروهای مشابه خارجی مصرف داریم و این اصلاً قابل قبول نیست.
دیدگاه بسته شده است.