بازار موتورسیکلت در رکود مطلق

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت، گفت: قیمت‌ها در بازار قابل ‌قبول است و نمی‌توان گفت که موتور گران است، مردم توان خرید این کالا را ندارند. به گزارش مناقصه‌مزایده، حجت دهقانی؛ عضو هیئت‌مدیره اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت در این باره، گفت: بازار موتورسیکلت در رکود به سر می‌برد. البته که تقاضا در […]

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت، گفت: قیمت‌ها در بازار قابل ‌قبول است و نمی‌توان گفت که موتور گران است، مردم توان خرید این کالا را ندارند. به گزارش مناقصه‌مزایده، حجت دهقانی؛ عضو هیئت‌مدیره اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت در این باره، گفت: بازار موتورسیکلت در رکود به سر می‌برد. البته که تقاضا در بازار مشاهده می‌شود؛ ولی متأسفانه مردم توانایی خرید موتورسیکلت را ندارد. شرکت‌های فعال در حوزه موتورسیکلت برای حل این بحران با ایجاد طرح‌هایی، فروش اقساطی انجام می‌دهند. البته از منظر قانونی اطلاعی ندارم که مخالف قانون است یا خیر. از جانب مصرف‌کننده شاید خریداران رضایت داشته باشند؛ ولی در صورت اینکه فرد محاسبه‌گر باشد به‌هیچ‌ عنوان نباید چنین خریدی را انجام دهد. چراکه موتورسیکلتی که در بازار کمتر از قیمت قسطی نرخ‌گذاری می‌شود را گران‌تر می‌خرد. وی با اشاره به رکود حاکم بر بازار موتورسیکلت، گفت: قیمت‌ها در بازار قابل ‌قبول است و نمی‌توان گفت که موتور گران است، مردم توان خرید این کالا را ندارند. از طرفی برای واردات موتورسیکلت ارز (یوان یا دلار) مصرف می‌شود، در کشور درآمد جامعه دلاری نیست. حقوق مردم معادل ۲۰۰ دلار است موتور خریداری شده دو هزار دلار است اگر فردی در طول یک سال حقوق خود را پس‌انداز کند، توان خرید موتوری چینی را از فروشگاهی به دست می‌آورد. دهقانی؛ ادامه داد: با هزینه‌های فعلی حقوق کارگر ساده باید بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون باشد تا موتورسیکلت یا ماشینی را خریداری کند. علت چیست که شهروندان دیگر کشور‌ها با پس‌انداز یک سال خود قادر به خرید خودرویی مدرن و به‌روز هستند؛ اما در کشورمان افراد قادر به خرید دوچرخه هم نیستند. باید گفت؛ دخل ‌و خرج در ایران همخوانی ندارد، با درآمد ۲۰۰ دلاری و هزینه دو هزار دلاری زندگی امکان‌پذیر نیست. عضو هیئت ‌مدیره اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت، درباره لزوم فراهم شدن زیرساخت موتورسیکلت‌های برقی، گفت: موتورسیکلت برقی نیاز به زیرساخت‌های دارد که بخشی از آن را باید شهرداری تهران برعهده بگیرد. البته دور از انتظار است، شهرداری توان ایجاد آن را داشته باشد. شهرداری ابتدا باید اقدامی برای آسفالت معابر بکند تا حدی که حتی این معابر برای عبور نابینایان مناسب‌سازی نشده است. در پیاده‌رو هم بعضاً دیده می‌شود که اختلاف سطح وجود دارد که در هیچ جایی دنیا نظیر آن پیدا نمی‌شود، شاید حتی این موضوع موجب خنده افراد هم شود. در نتیجه از شهرداری که در انجام ابتدایی‌‌ترین وظایف خود کوتاهی کرده است، نمی‌توان انتظار فراهم‌آوری زیرساخت موتورسیکلت‌های برقی را داشت. وی بیان کرد: خبری منتشر شد که موتورسیکلت‌‌ها ملزم به دریافت گواهی معاینه فنی هستند که این موضوع هم منبع درآمدی خواهد شد برای دولت و هیچگاه به سرانجام نمی‌رسد.