معاون وزیر راه‌وشهرسازی

قطار حومه‌ای پرند با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد

معاون وزیر راه‌وشهرسازی، با اشاره به اینکه قطار حومه‌ای پرند با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد، از تکمیل این خط ریلی به طول ۱۸ کیلومتر و بهره‌برداری از این پروژه ملی در آینده نزدیک خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، علیرضا جعفری؛ با اعلام تکمیل و آغاز بهره‌برداری از قطار حومه‌ای پرند در […]

معاون وزیر راه‌وشهرسازی، با اشاره به اینکه قطار حومه‌ای پرند با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد، از تکمیل این خط ریلی به طول ۱۸ کیلومتر و بهره‌برداری از این پروژه ملی در آینده نزدیک خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، علیرضا جعفری؛ با اعلام تکمیل و آغاز بهره‌برداری از قطار حومه‌ای پرند در آینده نزدیک، افزود: مصوبه ساخت پروژه قطار حومه‌ای پرند مربوط به سال ۱۳۸۹ است و کارهای اجرایی و مقدماتی آن در بخش زیرساختی از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و تا ۱۳۹۲ ادامه یافت. از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ به بعد کار، در عمل تعطیل شد و پروژه در ۱۴۰۰ با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، ادامه ‌داد: از سال ۱۴۰۰ با توجه به سیاست و برنامه‌های دولت سیزدهم با هدف بالا بردن کیفیت زندگی، تکمیل این پروژه سرعت گرفت. به گفته وی، این پروژه با اعتباری بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت راه‌وشهرسازی و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه‌های عمومی دولت، تأمین اعتبار و تکمیل شد. با توجه به آنکه این خط ادامه متروی تهران است، تجهیزات الکترونیکی و واگن‌های آن نیز توسط شهرداری تهران تأمین و افزوده شد. جعفری؛ بیان ‌داشت: این قطار حومه‌ای به طول ۱۸ کیلومتر ادامه خط متروی تهران است که از «شهر آفتاب» به سمت فرودگاه امام‌خمینی(ره) و از آن فرودگاه به شهر جدید پرند ادامه پیدا می‌کند. این مقام مسئول، یکی از موضوعاتی که در شهرهای جدید در کنار احداث واحدهای مسکونی دنبال می‌شود را ارتقای کیفیت خدمات در شهرهای جدید و تسهیل و تسریع در حمل‌ونقل عنوان و تصریح‌ کرد: با ارتقای کیفیت ارائه خدمات حمل‌ونقلی در شهرهای جدید، جذابیت و استقبال هموطنان برای استقرار در شهرهای جدید بیشتر خواهد شد. وی ادامه ‌داد: بر این اساس، تسریع و تسهیل در حمل‌ونقل شهرهای جدید ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در سیاست‌گذاری‌ شهرهای جدید است که در این بین، تکمیل خطوط قطارهای حومه‌ای در شهرهای جدید با هدف ارتباط با کلانشهر‌ها و سایر شهر‌ها در برنامه است. جعفری؛ درباره مهم‌ترین خطوط ریلی در شهرهای جدید، گفت: پنج خط قطارهای حومه‌ای از جمله مسیر تهران- هشتگرد به طول ۲۵.۸ کیلومتر که در دی ماه سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید، متروی تهران- پرند به طول ۱۹ کیلومتر که آماده بهره‌برداری تا پایان این هفته است، متروی مشهد- گلبهار به طول ۴۰ کیلومتر و با پیشرفت ۴۵ درصد، متروی اصفهان- بهارستان به طول ۱۵ کیلومتر و با پیشرفت ۵۲ درصد، اصفهان- فولادشهر و اصفهان- مجلسی از جمله خطوط مهم قطارهای حومه‌ای در شهرهای جدید به شمار می‌روند. وی یادآور شد: طراحی قطار حومه‌ای تهران- پردیس نیز به دلایل کارشناسی و ضرورت بازنگری طرح اولیه و انطباق با ضابطه ۷۷۷ در مسیر بازنگری قرار دارد و مقرر شده است تا ساخت این خط ریلی با رویکرد مهندسی ارزش بازنگری و طرح با این رویکرد وارد عملیات اجرا شود.