گروه خودرو- با توجه به اینکه حدوداً پنج سال پیش دولت دوازدهم یکشبه تصمیم گرفت که واردات خودرو را به کشور ممنوع کند و باعث ایجاد آشفته بازار و انحصار در این حوزه شود، کماکان با گذشت بیش از یک سال از قانون واردات خودرو در مجلس و ابلاغ آن به دولت همچنان شاهد آن […]
گروه خودرو- با توجه به اینکه حدوداً پنج سال پیش دولت دوازدهم یکشبه تصمیم گرفت که واردات خودرو را به کشور ممنوع کند و باعث ایجاد آشفته بازار و انحصار در این حوزه شود، کماکان با گذشت بیش از یک سال از قانون واردات خودرو در مجلس و ابلاغ آن به دولت همچنان شاهد آن هستیم که تعللهایی در این زمینه صورت میگیرد و قصد تمام شدن هم ندارد و گویی که ماجرای واردات خودرو همچون سرابی بیانتهاست و فقط تصمیمات کلامی در این زمینه گرفته میشود و در عمل اتفاقی رخ نمیدهد. از سوی دیگر نیز همچنان مشخص نیست که وزارت صمت خود واردکننده خودروست یا تعیینکننده سیاستهای دولت درخصوص امر واردات خودرو. به گزارش مناقصهمزایده، در این باره، عزتا… اکبریتالارپشتی؛ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز، تعلل وزارت صمت را در عمل به وعدهاش مبنی بر تعدیل بازار خودرو تأیید کرد و گفت: همین که وزارت صمت میگوید قصد واردات خودرو را دارد حرف اشتباهی است، زیرا وزارتخانه نمیتواند خودرو وارد کند. وزارتخانه سیاستگذاری میکند، سیاستهای خود را به مردم اعلام و بخشخصوصی اقدام به واردات خودرو میکند. تالارپشتی؛ در اظهارنظری درباره واردات خودروی اقتصادی، گفت: واردات خودروی اقتصادی به دست دولت این معنی را میدهد که دولت میخواهد در بازار خودرو دخالت کند و کاری در راستای منافع مردم صورت دهد و اگر هزینهای هم در این امر متقبل میشود این هزینه را بپذیرد. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصریح کرد: دولت وعده واردات خودروهای اقتصادی را داد اما هیچگاه به این امر ورود نکرد، الان یک سال است که مجلس قانون مرتبط با این امر را وضع کرده اما دولت آییننامه اجرایی آن را تصویب نکرده است، در حالی که تصویب آییننامه اجرایی تنها دو ساعت زمان میبرد نه یک سال. وی خاطرنشان کرد: ما هم در مجلس براساس ماده ۲۳۴ اقدام به توضیحخواهی از وزیر صمت کردیم و انتهای ماده ۲۳۴ هم به قوهقضاییه ختم میشود. تالارپشتی؛ گفت: اگر برای بهبود بازار خودرو اقدامات به موقعی صورت بگیرد رضایت عمومی از عملکرد وزارت صمت بالا خواهد رفت، با این حال معلوم نیست که چرا اقدامی در این راستا صورت نمیگیرد؟ وی همچنین اظهار کرد: نظراتی از سوی مسئولان دولتی مبنی بر این وجود داشت که خودروی لوکس وارد نشود، مجلس با این ایده مخالفت و تصریح کرده که کار دولت وضع تعرفه و قوانین تجارت است و هر کس توان خرید خودروی بهتر را دارد و میتواند تعرفه واردات آن را هم پرداخت کند این کار را انجام دهد. همچنین معینالدین سعیدی؛ عضو کمیسیون منابع طبیعی و محیطزیست مجلس، گفت: تعرفههای سنگین هدفِ واردات خودرو که ساماندهی بازار و تأمین خودروی ارزانقیمت و باکیفیت برای مردم است را خنثی میکند و مزیتهای آن از بین میرود. وی درباره واردات خودروهای کارکرده، گفت: متأسفانه تاکنون آییننامه واردات خودرو ابلاغ نشده است، از سوی دیگر طرح مسائلی مانند محدودیتهای مدنظر سازمان استاندارد یا منشا تأمین ارز یا انحصار در واردات از دیگر بحثهای نگرانکننده است. وی ادامه داد: هدف قانونگذار از تصویب واردات خودروهای کارکرده شکست انحصار خودروسازیهای داخلی است تا مردم بتوانند با حداقل هزینهها خودروی ایمن و باکیفیت خریداری کنند، که به دلیل فرصتسوزی دولت عملاً این هدف محقق نمیشود. وی اضافه کرد: هرچند وزارت صمت وعده عملیاتی شدن این قانون را میدهد اما در عمل این اتفاق رخ نمیدهد و مردم نیز از ما انتظار دارند که ما با ابزارهای نظارتی خود از جمله سؤال، تذکر، استیضاح و اعمال ماده ۲۳۴ این موضوع را پیگیری کنیم. این نماینده مجلس، درباره تعرفه واردات خودرو، تصریح کرد: هدف ما از تصویب واردات خودرو، تأمین خودروی ایمن، باکیفیت و ارزانقیمت است همان چیزی که مردم در سایر کشورها از آن برخوردار هستند. اینکه مردم ناچار باشند خودرویی که در امارات یک میلیارد تومان است، را در ایران پنج میلیارد تومان خریداری کنند، چه معنایی دارد؟ عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیطزیست مجلس، با بیان اینکه به موضوع واردات خودرو صرفاً نباید به دید تأمین منابع مالی دولت نگاه کرد، افزود: تعرفههای سنگین هدف واردات خودرو که ساماندهی بازار و تأمین خودروی ارزانقیمت و باکیفیت است را خنثی میکند و مزیتهای آن از بین میرود.
دیدگاه بسته شده است.