پیش‌بینی حصول ۵۸۸۰ میلیارد تومان از ۴ ردیف درآمدی حوزه ICT

مناقصه‌مزایده لایحه بودجه ۹۶ را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بررسی می‌کند پیش‌بینی حصول ۵۸۸۰ میلیارد تومان از ۴ ردیف درآمدی حوزه ICT گروه فناوری اطلاعات – رییس‌جمهور با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی متن کامل لایحه بودجه سال ۹۶ را تقدیم نمایندگان مردم در بهارستان کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده؛ دولت از […]

مناقصه‌مزایده لایحه بودجه ۹۶ را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بررسی می‌کند

پیش‌بینی حصول ۵۸۸۰ میلیارد تومان از ۴ ردیف درآمدی حوزه ICT

گروه فناوری اطلاعات – رییس‌جمهور با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی متن کامل لایحه بودجه سال ۹۶ را تقدیم نمایندگان مردم در بهارستان کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده؛ دولت از ۴ ردیف درآمدی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سند مالی سال آینده پیش‌بینی حصول ۵ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان درآمد را کرده است.

دولت در این لایحه و در بخش درآمدها، واگذاری‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی درآمدهایی را در بخش حق امتیاز شبکه و جریمه عدم انجام تعهدات بخش ICT، خدمات عمومی اجباری روستایی (USO)، نامبرینگ (شماره‌گذاری مخابراتی)، بدهی معوقه اپراتورهای مخابراتی و مجوزهای صادر شده توسط شورای عالی فضای مجازی برای خود پیش‌بینی کرده است.

بر این اساس از بخش حق امتیاز شبکه و جریمه عدم انجام تعهدات بخش ICT رقم درآمدی ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان، در بخش خدمات عمومی اجباری روستایی ۴۸۰ میلیارد تومان، در بخش نامبرینگ ۱۰۰ میلیارد تومان و در قسمت بدهی معوقه اپراتورهای مخابراتی ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد برای سال مالی ۹۶ پیش‌بینی کرده است.

همچنین از محل مجوزهای صادر شده توسط شورای عالی فضای مجازی نیز پیش‌بینی درآمد ۲۰۰ میلیارد تومانی را کرده است.

بودجه وزارت ارتباطات و رگولاتوری

دولت در پیش‌بینی سند مالی سال ۹۶ بودجه مجموعه وزارت ارتباطات را ۳۱۲ میلیارد و ۴۰۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در نظر گرفت.

براساس پیش‌بینی سال مالی ۹۶، دولت بودجه ۳۱۲ میلیارد و ۴۰۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به انضمام کلیه شرکت‌های تابعه آن در نظر گرفته است.

از مجموع بودجه در نظر گرفته شده برای مجموعه وزارت ارتباطات ۵۱ میلیارد و ۶۹۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بودجه جاری، رقم ۱۵۶ میلیارد و ۶۵۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عمرانی و ۱۰۴ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان اختصاصی سال ۹۶ است.

بودجه در نظر گرفته شده برای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ۵۸ میلیارد و ۲۸۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که شامل ۲۵ میلیارد و ۲۸۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بودجه جاری و ۳۳ میلیارد تومان عمرانی می‌شود.

بودجه مرکز ملی فضای مجازی برای سال آینده ۴۵٫۵ درصد رشد کرد

در بخش خلاصه بودجه دستگاه‌های اصلی، دولت رقم ۳ میلیارد و ۸۵۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بودجه جاری برای مرکز ملی فضای مجازی در نظر گرفته و پیش‌بینی کرده که از این رقم یک میلیارد و ۴۵۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در سال ۹۶ به حقوق و مزایای مستمر این مرکز اختصاص یابد.

طبق پیش‌بینی سند مالی مربوط به سال آینده از سوی دولت، بودجه در نظر گرفته شده برای مرکز ملی فضای مجازی با رشد ۴۵٫۵ درصدی مواجه خواهد شد.

علاوه بر این رقم یک میلیارد تومان هم به عنوان بودجه عمرانی این مرکز در نظر گرفته شده که مجموع بودجه سال آینده مرکز ملی فضای مجازی ۴ میلیارد و ۸۵۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌شود.

براساس گزارش مندرج در لایحه بودجه ۹۶، مرکز ملی فضای مجازی سال ۹۴ رقم یک میلیارد و ۴۵۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عملکرد داشته و سال ۹۵ هم طبق مصوبه بودجه رقم ۳ میلیارد و ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای آن در نظر گرفته شده است.

با این حساب بودجه در نظر گرفته شده برای این مرکز که بازوی عملیاتی پژوهشی شورای عالی فضای مجازی است، به نسبت سال جاری مالی ۴۵٫۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

سال آینده پیامک یک تومان گران خواهد ماند

در لایحه بودجه سال آینده نیز مصوبه دو سال گذشته مجلس دیده و افزایش یک تومانی قیمت هر پیامک لحاظ شده است که در مجموع عایدی ۴۰۰ میلیارد تومانی برای دولت خواهد داشت.

دو سال گذشته با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۹۴ مقرر شد تا اپراتورهای تلفن همراه علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ ۱۰ ریال از استفاده کنندگان این خدمات هزینه بیش‌تر دریافت کنند.

بعد از این مصوبه، چنین افزایشی پابرجا ماند تا جاییکه در بودجه سال ۹۵ نیز قید شد تا براساس این بند الحاقی نمایندگان، درآمد ناشی از این افزایش به سازمان هلال احمر، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی تخصیص یابد.

این موضوع در حالی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شد که رواج استفاده از پیامرسانهای موبایلی و OTTها، از میزان پیامکهای ارسالی در شبکه اپراتورهای ارتباطی کاسته است.

با این حال بند مذکور همچنان در لایحه بودجه سال آینده دیده می‌شود و دولت رقم ۴۰۰ میلیارد تومان را از محل درآمد حاصل از افزایش ۱۰ ریال به قیمت هر پیامک برای خود در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده است.

در بخش دیگری رقم ۲۸۰ میلیارد تومان از محل حق استفاده از فرکانس رادیویی برای خود در لایحه بودجه سال آینده متصور شده است.

وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات ۱۴۰۰ میلیارد ریال می‌شود

دولت در لایحه بودجه سال آینده کشور اجازه تخصیص مبلغ ۱۴۰۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی را در قالب وام وجوه اداره شده به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داد.

در متن این لایحه و در بخش ماده واحده‌ها، دولت این اجازه را به شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داده است با تأیید وزیر ICT تا مبلغ ۱۴۰۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی خود را برای کمک به سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، ایجاد اپراتورهای ارایه‌کننده خدمات الکترونیکی در کلیه بخش‌ها، حمایت از پروژه‌ها و طرح‌های اشتغال آفرین یا صادرات کالا و خدمات در این بخش توسط بخش‌های خصوصی و تعاونی به صورت وجوه اداره شده براساس آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، اختصاص دهند.

مابه‌التفاوت نرخ سود را هم از محل آن پرداخت نمایند.

منابع:

خبرگزاری تسنیم

 

خبرگزاری ایرنا