برنده مزایده باند فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز هنوز پروانه فعالیت ندارد!

برنده مزایده باند فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز هنوز پروانه فعالیت ندارد! علی‌رغم گذشت ماه‌ها از برگزاری مزایده ۳ باند فرکانسی توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اما هنوز پروانه کنسرسیوم تصاحب‌کننده باند ۲۳۰۰ مگاهرتز صادر نشده است. به گزارش تسنیم، یک سال گذشته و در جریان اعطای پروانه‌های ارتباطات ثابت به ۷ شرکت اینترنتی، رییس […]

برنده مزایده باند فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز هنوز پروانه فعالیت ندارد!

علی‌رغم گذشت ماه‌ها از برگزاری مزایده ۳ باند فرکانسی توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اما هنوز پروانه کنسرسیوم تصاحب‌کننده باند ۲۳۰۰ مگاهرتز صادر نشده است.

به گزارش تسنیم، یک سال گذشته و در جریان اعطای پروانه‌های ارتباطات ثابت به ۷ شرکت اینترنتی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نوید برگزاری مزایده ۳ باند فرکانسی مختص TD-LTE را به فعالان این حوزه داد.

علی اصغر عمیدیان در آن جلسه با بیان این‌که طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار است ۳ باند فرکانسی ۲۳۰۰، ۲۶۰۰ و ۳۵۰۰ مگاهرتز در راستای خدمات عمده‌فروشی TD-LTE به مزایده گذاشته شود گفت باند ۲۳۰۰ مگاهرتز برای FCP‌ها امتیازات خاصی را دارد که از جمله آن‌ها کاهش وابستگی آن‌ها به سیم مسی است.

خرداد ماه سال جاری پاکات مزایده واگذاری پروانه ایجاد و بهره‌برداری شبکه بی‌سیم برای ارایه خدمات عمده‌فروشی در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بازگشایی و بهره‌برداری از فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز به کنسرسیوم شرکت‌های حلماگستر، صبانت و داده‌پردازی فن‌آوا واگذار شد.

همینطور کنسرسیومی که عمده سهام آن در اختیار شرکت‌های شاتل، های‌وب، پیشگامان کویر یزد و آسیا‌تک بود نیز توانست باند ۲۶۰۰ مگاهرتز را در مزایده تصاحب کند.

اما در مقابل متقاضی برای باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز وجود یا به عبارتی جذابیت لازم برای بهره‌برداری از این فرکانس با قیمت پایه ۷۰ میلیارد تومان وجود نداشت.

طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این مزایده، ۳۰ مگاهرتز در باند فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز با قیمت پایه ۱۹۰ میلیارد تومان و ۲۰ مگاهرتز در باند فرکانسی ۲۶۰۰ مگاهرتز با قیمت ۹۰ میلیارد تومان عرضه شد.

نکته قابل توجه در این است که با گذشت ماه‌ها از برگزاری این مزایده تنها پروانه شرکت فناوران نوین بنیان پاسارگاد (عمده سهامداران آن شرکت‌های شاتل، های‌وب، پیشگامان کویر یزد و آسیا‌تک هستند) صادر شده اما خبری از پروانه برنده مزایده باند ۲۳۰۰ مگاهرتز نیست.

در حالیکه باند فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز یکی از پیشنهادهای جذاب اما گران این مزایده بود، شنیده می‌شود کنسرسیوم برنده شده تاکنون حق پروانه خود را که رقمی بسیار بالاتر از قیمت پایه بوده را پرداخت نکرده و از این جهت، رگولاتوری هم پروانه آن را صادر نکرده است.

۳ شرکت حلماگستر، صبانت و داده‌پردازی فن‌آوا در قالب کنسرسیومی، پیشنهاد خود را برای باند ۲۳۰۰ ارایه کرده و چون پیشنهاد بالاتری از آن‌ها نبوده، موفق به تصاحب آن شده‌اند.

دارنده پروانه ایجاد و بهره‌برداری شبکه ثابت بی‌سیم برای ارایه خدمات عمده‌فروشی موظف است ضمن ایجاد بستر ارتباطی، امکان ارایه هرگونه خدمت دسترسی رادیویی را مستقل از فناوری، برای دارندگان سایر پروانه‌های مجاز در چارچوب قرارداد عمده‌فروشی و قوانین و مقررات جاری کشور فراهم کند.

 

دارنده این پروانه باید تا پایان سال دوم فعالیت در شهرهای بزرگ شامل تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، کرج، شیراز، اهواز و قم، تا پایان سال سوم برای تمامی مراکز استان‌ها و تا پایان سال چهارم برای شهرهای با جمعیت بیش‌تر از ۲۰۰ هزار نفر، ظرفیت و پوشش رادیویی و جغرافیایی ایجاد کند.