ارائه خدمات شهروندی با دریافت اطلاعات از سامانه ملی املاک و اسکان

گروه راه‌وشهر‌سازی -مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن، گفت: پنج‌میلیون ملک ثبت شده به‌زودی در اختیار سامانه ملی املاک و اسکان قرار می‌گیرد و ارائه خدمات شهروندی با دریافت اطلاعات از سامانه ملی املاک و اسکان امکان‌پذیر می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، ابوالفضل نوروزی؛ در تشریح فعالیت‌های سامانه ملی املاک و اسکان، با یادآوری اینکه سامانه ملی املاک […]

گروه راه‌وشهر‌سازی -مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن، گفت: پنج‌میلیون ملک ثبت شده به‌زودی در اختیار سامانه ملی املاک و اسکان قرار می‌گیرد و ارائه خدمات شهروندی با دریافت اطلاعات از سامانه ملی املاک و اسکان امکان‌پذیر می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، ابوالفضل نوروزی؛ در تشریح فعالیت‌های سامانه ملی املاک و اسکان، با یادآوری اینکه سامانه ملی املاک و اسکان سه سال گذشته راه‌اندازی شد، اظهار داشت: تاکنون حدود پنج میلیون اقامتگاه و دو میلیون مالکیت از طریق خود اظهاری در این سامانه ثبت شده است. وی سامانه ملی املاک و اسکان را بستری مناسب برای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری عنوان کرد و افزود: ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان دو مزیت دارد، اول آنکه از سوداگری جلوگیری می‌کند و دوم آنکه سبب می‌شود تا ارائه خدمات از طریق این سامانه، تسهیل شود. وی ادامه داد: سامانه این ظرفیت را دارد تا سرشماری نفوس و سرشماری مسکن را توأمان انجام بدهد. وی با اعلام اینکه جلسات و همکاری خوبی با مرکز آمار ایران برقرار است یکی دیگر از مزیت‌های تکمیل اطلاعات این سامانه را شناسایی خانه‌های خالی عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم تا با مجموع سیاست‌گذاری‌های انجام شده مسکن را به کالای مصرفی تبدیل کنیم. نوروزی؛ با اعلام اینکه در یک ماه آینده از طریق ثبت‌نام در سامانه ملی املاک و اسکان امکان صدور دسته چک فراهم خواهد شد، توضیح داد: در تلاش هستیم تا صدور دسته چک برای افراد منوط به ثبت‌نام و تکمیل اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان باشد. وی گفت: از طریق آموزش و پرورش اطلاعات اقامتی و ملکی هشت میلیون نفر در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت شده است. مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن، مبنای خدمات‌دهی به مردم را تکمیل اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان عنوان کرد و گفت: ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن و طرح جوانی جمعیت، تخفیف‌های وزارت نیرو درخصوص مالکان کم مصرف، صدور دسته چک از یک ماه آینده و دیگر خدمات از طریق تکمیل اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان میسر است. نوروزی؛ با اعلام اینکه کمیسیون اصل۹۰ مجلس و شورای‌عالی مسکن به جد پیگیر تکمیل اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان است و گزارش‌های این سامانه، به شورای‌عالی مسکن ارائه می‌شود، گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک باید اطلاعات مالکیت را در اختیار سامانه ملی املاک و اسکان قرار دهد و تکمیل این اطلاعات از سوی سامان ثبت اسناد و املاک سبب می‌شود تا در بخش شناسایی خانه‌های خالی تسهیل ایجاد شود. وی، همکاری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برخی شهرداری‌‌ها را مناسب ارزیابی کرد و افزود: ضرورت دارد تا سامانه خانوار سازمان ثبت احوال به سامانه ملی املاک و اسکان متصل شود تا اطلاعات خانوارهای این سامانه نیز تکمیل و به‌روز شود.

اتصال عموم دستگاه‌های خدمات‌رسان تا ۶ ماه آینده

نوروزی؛ گفت: در شش ماه آینده عموم دستگاه‌های خدمات‌رسان به سامانه ملی املاک و اسکان متصل می‌شوند. وی با اشاره به همکاری مناسب بانک‌مرکزی، اعلام کرد: حدود ۴۰۰ میلیون رکورد اطلاعاتی از طریق شهرداری‌ها، سازمان امور مالیاتی، اطلاعات خرید و فروش، اطلاعات مجوزهای کسب‌وکار، تجمیع و تقاطع‌گیری شده است و ملک و مالک شناسایی شده‌اند. وی از مردم دعوت کرد تا با ثبت اطلاعات ملکی خود در سامانه ملی املاک و اسکان به نشانی AMLAK.MRUD.IR اطلاعات خود را در این سامانه تکمیل کنند و بتوانند از خدمات مختلف بهره‌مند شوند. به گفته نوروزی؛ افراد می‌توانند با ورود به سامانه و ثبت کد ملی و شماره تماس خود احراز هویت شوند. سپس اطلاعات ملکی خود را مشاهده و نسبت به تکمیل و ثبت نهایی اقدام کنند. همچنین صفدر کشاورز؛ معاون املاک سازمان ثبت اسناد و املاک، گفت: حداکثر چند روز آینده اطلاعات پنج میلیون پلاک ثبتی برای ثبت در سامانه املاک و اسکان در اختیار وزارت راه‌وشهرسازی قرار خواهد گرفت.