آماری نگران‌کننده از تردد ۹ونیم میلیون موتورسیکلت‌ فرسوده در کشور

گروه خودرو- سال‌هاست که مسئله آلودگی هوا به یکی از اساسی‌‌ترین معضلات زیست‌محیطی در کشور تبدیل شده است و با وجود تصویب قوانین و مقررات بسیار، برای مبارزه با این پدیده در دهه‌های گذشته، این معضل با تعداد بسیار زیاد ناوگان فرسوده و کم‌توجهی به توسعه حمل‌ونقل عمومی سال به سال تشدید می‌شود. به گزارش […]

گروه خودرو- سال‌هاست که مسئله آلودگی هوا به یکی از اساسی‌‌ترین معضلات زیست‌محیطی در کشور تبدیل شده است و با وجود تصویب قوانین و مقررات بسیار، برای مبارزه با این پدیده در دهه‌های گذشته، این معضل با تعداد بسیار زیاد ناوگان فرسوده و کم‌توجهی به توسعه حمل‌ونقل عمومی سال به سال تشدید می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، براساس آماری که اخیراً رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است؛ از ۳۸ میلیون وسیله نقلیه کشور حدود ۱۷ میلیون دستگاه معادل ۴۵ درصد، فرسوده است. همچنین از ۱۲ میلیون موتورسیکلت در حال حرکت، ۱۱ میلیون دستگاه آن فرسوده بوده و در حوزه ناوگان عمومی کشور نیز ۸۰ درصد خودرو‌ها فرسوده هستند. همه این آمار‌ها در کنار آلایندگی بالا و مصرف سوخت وحشتناک خودروهای فرسوده و تلفات تصادفات رانندگی که ناشی از تردد خودروهای فرسوده است حکایت از ضرورت ورود جدی به اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده دارد. البته با وجود قوانین هوای پاک و ساماندهی صنعت خودرو به نظر می‌رسد قانون‌گذار تدابیر مناسبی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اندیشیده است اما همچنان وجود برخی چالش‌‌ها و نبود سیاست‌های حمایتی به نظر می‌رسد مهم‌ترین مانع در نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده است. با وجود چنین معضلاتی و از سویی تأخیر در ارائه سیاست‌های تشویقی در نوسازی خودروها، بررسی آمارهای جدید حکایت از تسریع در فرآیند اسقاط و نوسازی خودروهای فرسوده در سال‌جاری دارد، روند مثبتی که به گفته یک مقام صنفی در انجمن اسقاط، عملکرد متولیان جدید ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در نیمه اول امسال رشد سه برابری اسقاط خودروهای فرسوده را رقم زده است. پیش از این اعلام آمار ۱۴ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور و همزمان تغییر و تحولات در واگذاری مسئولیت ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به وزارت صمت و کُندی راه‌اندازی سامانه جدید نوسازی نگرانی‌های زیادی را برای فعالان حوزه اسقاط در کشور ایجاد کرده بود اما با ابلاغ مسئولیت جدید ستاد نوسازی به ایدرو و رفع ایرادات سامانه جدید از نگاه فعالان حوزه اسقاط، در ماه‌های اخیر فعالیت خوبی در حوزه اسقاط و نوسازی خودروهای فرسوده صورت گرفته است. در این ارتباط محمود مشهدی‌شریف؛ رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور، با اشاره به آمار شش ماهه نخست امسال و اسقاط حدود ۳۰ هزار خودرو فرسوده در کشور، تأکید کرد: با وجود توقف چهار ماهه فعالیت مراکز اسقاط از بهمن سال گذشته و راه‌اندازی سامانه جدید از اردیبهشت امسال، خوشبختانه اسقاط خودروهای فرسوده ظرف این مدت کوتاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه برابر شده است. وی افزود: البته اجرای قوانینی چون قانون ساماندهی صنعت خودرو و اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی و مصوباتی چون آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده که در آینده نزدیک به تصویب هیئت دولت می‌رسد نیز بستر لازم برای رونق بیشتر فعالیت مراکز اسقاط را فراهم می‌کند. وی همچنین با اشاره به آمار مربوط به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در سال‌جاری، عنوان کرد: براساس اعلام ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۲، تاکنون بیش از هشت هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو فرسوده اسقاط شدند. همچنین در حوزه تاکسی و در طرح نقدی نیز به ترتیب بیش از چهار هزار دستگاه تاکسی فرسوده و ۱۸ هزار خودرو فرسوده اسقاط و نوسازی شده است. وی در ادامه، با توجه به موضوع تعیین‌تکلیف کشنده‌های مشمول بند «ث ماده ۳۰ قانون احکام دائمی» تأکید کرد: کامیون‌های سه سال کارکرد برای اینکه شماره‌گذاری شوند، نیاز به هشت گواهی اسقاط دارد در واقع تا زمان تصویب و ابلاغ آیین‌نامه جدید، به‌ازای اسقاط هر کامیون فرسوده، دو دستگاه کشنده مجوز شماره‌گذاری خواهند داشت. اظهارات رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط، درخصوص تعداد گواهی اسقاط کامیون‌های وارداتی در حالی به عدد هشت گواهی استناد دارد که چند روز قبل رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده اعلام کرد که «تعداد گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری انواع خودرو‌ها تا زمان ابلاغ آیین‌نامه جدید (آیین‌نامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو) براساس مصوبه هیئت قبلی وزیران و صورتجلسه «تعیین گواهی اسقاط مورد نیاز خودروهای وارداتی» محاسبه می‌شود.» به گفته سالاریه؛ با توجه به افزایش تعداد گواهی اسقاط مورد نیاز برای شماره‌گذاری کشنده‌های وارداتی در آیین‌نامه جدید، متقاضیانی که تا قبل از ابلاغ این آیین‌نامه اقدام به الصاق گواهی اسقاط در سامانه nnhk.ir کنند هشت گواهی برای شماره‌گذاری آن‌ها محاسبه می‌شود. پیش از این رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده با توجه به مشکل نبود گواهی اسقاط برای واردات کامیون و کشنده به کشور اعلام کرده بود که براساس اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو، تمامی خودروهای سنگین در صورت نبود گواهی اسقاط می‌توانند نسبت به پرداخت عوارض ریالی اقدام کنند اما هم‌اکنون با توجه به وجود گواهی اسقاط دیزل به میزان کافی به تمامی واردکنندگان اعلام شده که از این پس باید نسبت به ارائه گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری اقدام کنند تا اسقاط کامیون‌های فرسوده از این پس شتاب بیشتری بگیرد. رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، همچنین با توجه به آمار ۹ونیم میلیون موتورسیکلت‌ فرسوده در کشور، از جمله ایرادات در این بخش را عدم راه‌اندازی سامانه موتورسیکلت عنوان کرد و گفت: متأسفانه با وجود این حجم از موتورسیکلت فرسوده تاکنون طرح سامانه موتورسیکلت راه‌اندازی نشده است با این حال با توجه به تغییر و تحولات صورت گرفته، انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر موانع مربوط به این حوزه نیز رفع شود.