رییس کل دادگستری استان تهران:۱۳ قاضی به‌طور قطعی وارد مجلس شدند

  غلامحسین اسماعیلی گفت: قضات محاکم تجدیدنظر، پزشکان حاذق عرصه داوری و قضاوت هستند و باید با استفاده از این استعداد، مشکلات موجود را علاج کنند. به گزارش ایسنا، نشست رییس کل دادگستری کل استان تهران با قضات محاکم تجدیدنظر با هدف بررسی عملکرد سال جاری این محاکم و بیان مسایل و مشکلات و ارایه […]

 

غلامحسین اسماعیلی گفت: قضات محاکم تجدیدنظر، پزشکان حاذق عرصه داوری و قضاوت هستند و باید با استفاده از این استعداد، مشکلات موجود را علاج کنند.

به گزارش ایسنا، نشست رییس کل دادگستری کل استان تهران با قضات محاکم تجدیدنظر با هدف بررسی عملکرد سال جاری این محاکم و بیان مسایل و مشکلات و ارایه راهکار‌ها و پیشنهادات برگزار شد.

ضمن اظهار خوشوقتی از حضور در جمع قضات عالی رتبه دادگستری پایتخت از کار، تلاش، ایثار و دقت نظر در جهت احقاق حق و دادرسی انجام شده تشکر کرد.

وی با اشاره به حضور مردم در انتخابات ۷ اسفند خاطرنشان کرد: به جد باید از مردم عزیز، فرهیخته، فهیم و همیشه در صحنه ایران اسلامی به دلیل مشارکت گسترده آنان در امر انتخابات و ابراز وفاداری و اعتماد خودشان به نظام اسلامی حاکم بر این کشور و خدمت‌گذاران شاغل در این کشور که در راس تمام آنان مقام عظمای ولایت حضور دارد تقدیر و تشکر کرد؛ چرا که با وجود مشکلاتی نظیر گرانی، تورم، رکود و مصایبی که مردم با آن مواجه هستند؛ مع‌ذالک در لحظات حساس در تمامی صحنه‌ها مشارکت جدی دارند و وجود این گونه مسایل و معضلات مانع از حضور حماسی آنان در انجام وظیفه‌شان نیست و همه جهانیان شاهد حضور گسترده مردم در مراسم راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن ماه و همچنین در انتخابات اسفند ماه در پای صندوق‌های بودند.

رییس کل دادگستری استان تهران با تبریک به برگزیدگان انتخابات که توانستند رأی و اعتماد مردم را جلب کنند، تصریح کرد: در وهله اول باید از مقام عظمای ولایت و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که الهام‌بخش این حرکت عظیم بودند تشکر کنیم و تبریک ویژه‌ای هم به همکاران قضایی که جزو منتخبین مردم بودند و راهی خانه ملت و مجلس شورای اسلامی شدند عرض کرده که حسب اطلاعات واصله تعداد ۱۳ نفر از قضات به‌طور قطعی انتخاب و تعدادی نیز به دور دوم راه یافتند.

وی در بخش دیگر سخنان خود، جمع حاضر را اعاظم عرصه قضاوت در نظام جمهوری اسلامی برشمرد و خطاب به آن‌ها افزود: مجموعه محاکم تجدید نظر در تهران به معنای برگزیدگان دستگاه قضایی هستند، در‌ام‌القرای جهان اسلام از شما بهتر در دادگستری پایتخت سراغ نداریم و طبیعی است که شما که این ویژگی و جایگاه را دارا هستید، باید الگوی دیگران باشید. دیگران از شما اخلاق و رفتار، کار و تلاش، تحمل و صبوری و تدبیر و چاره جویی در معضلات و مشکلات را فرا گیرند.

اسماعیلی اظهار کرد: تمامی ما از آمار بسیار زیاد پرونده‌های قضایی اطلاع داریم که این امری پوشیده و مخفی نیست و افزون بر آن نیز ماهیت اغلب پرونده‌های قضایی بسیار سنگین و پیچیده است. همچنین با کمبود کادر قضایی و اداری، امکانات و منابع محدود و بلکه ناچیز و مشکلات ناشی از اجرای قانون جدید آیین دادرسی کیفری مواجه هستیم؛ لذا به‌طور میانگین نیز ارجاع بیش از ۱۵۰ فقره پرونده به شعبات تجدید نظر، استاندارد و منطقی نیست.

وی گفت: ولی با وجود این دانسته‌ها اگر عملکرد سال جاری را در حوزه وارده‌ها و مختومه‌ها بررسی دقیق کنیم متوجه خواهیم شد که از حیث وارده با افزایش ناگهانی مواجه نشده‌ایم، اما در حوزه مختومه‌ها نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه بوده‌ایم؛ هرچند که بررسی ماهیتی برخی از پرونده‌ها بسیار زمان بر و طولانی است، اما با وجود این مشکلات برخی از شعبات با عملکرد خوب و کاهش موجودی مواجه بوده‌اند که با آسیب‌شناسی و اصلاح روش‌ها می‌توان این رویکرد را به تمامی شعبات تعمیم داد.

 

رییس کل دادگستری استان تهران ضمن قدردانی از زحمات کلیه قضات محاکم تجدیدنظر استان تهران گفت: در ابتدای سال آینده از برگزیدگان این محاکم در سال ۹۴ نیز تجلیل به عمل خواهد آمد و ملاک و ارزیابی ما فقط آمار و عدد نخواهد بود. باید با تعامل فکری به این مشکلات فائق آییم و لازم است که با تلاش، ایثار و مجاهدت بیش‌تر از قبل، کار و تلاش کنیم؛ چراکه شما پیشکسوتان و اساتید این فن و متبحر در امر قضا هستید. ما از شما انتظار ویژه‌ای داریم و از قضات جوان انتظاری دیگر.