گروه بازارسرمایه ـ معاون نظارت بانکمرکزی، به تشریح جزئیات انتقال مؤسسه اعتباری نور به بانک ملی پرداخت و گفت: سپردهگذاران مؤسسه اعتباری نور هیچ نگرانی درخصوص سپردههایشان نداشته باشند و از روز شنبه ۱۱ آذرماه سپرده مشتریان این مؤسسه در بانک ملی ایران خواهد بود. به گزارش مناقصهمزایده، در این زمینه حسین صدقی؛ سرپرست مدیریت […]
گروه بازارسرمایه ـ معاون نظارت بانکمرکزی، به تشریح جزئیات انتقال مؤسسه اعتباری نور به بانک ملی پرداخت و گفت: سپردهگذاران مؤسسه اعتباری نور هیچ نگرانی درخصوص سپردههایشان نداشته باشند و از روز شنبه ۱۱ آذرماه سپرده مشتریان این مؤسسه در بانک ملی ایران خواهد بود. به گزارش مناقصهمزایده، در این زمینه حسین صدقی؛ سرپرست مدیریت کل نظارت بر بانکها و مؤسسات اعتباری بانکمرکزی، با حضور در برنامه تلویزیونی، توضیح داد: سپردههای مؤسسه نور به بانک ملی و در مقابل بخشی از داراییهای این مؤسسه به بانک ملی منتقل میشود؛ بنابراین در گام اول اجرای این طرح شخصیت حقوقی مؤسسه نور همچنان وجود دارد و ادغام یا انحلالی صورت نمیگیرد، بلکه فقط به منظور تمیزسازی ترازنامه این مؤسسه بخشی از داراییها در قبال سپردهها منتقل میشود. وی افزود: طبق مصوبات قانونی تا زمانی که مؤسسه نور به انتهای راه برسد وجود دارد و اقدامات قانونی درخصوص انحلال و تسویه مؤسسه طبق تکالیف قانونی که براساس مصوبات شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه بهعهده بانکمرکزی گذاشته شده تا آن زمان انجام میشود. این مسئول، درباره علت این انتقال، بیان کرد: دلیل انتقال مؤسسه نور ذیل اصلاح نظام بانکی معنا پیدا میکند، این اصلاح جزء وظایف بانکمرکزی است و از سال ۹۷ سران سه قوه این تکلیف را برای ساماندهی بازار پول و صیانت از حقوق سپردهگذاران پیگیری میکنند. صدقی؛ تأکید کرد: مؤسسه نور از انحلال نهادهای غیرمجاز در بازار غیرمتشکل پولی متولد شد که ناترازی در این بازار به مؤسسه نور انتقال پیدا کرده و برای حل این ناترازی و برگرداندن سلامت به نظام بانکی طرح انتقال این مؤسسه به بانک ملی مطرح شده است. سرپرست مدیریت کل نظارت بر بانکها و مؤسسات اعتباری بانکمرکزی، گفت: ناترازی به معنی ناتراز بودن دارایی و بدهی یک مؤسسه یا بانک است که بهواسطه آن، ناترازی نقدینگی ایجاد میشود. ناترازی یعنی یک مؤسسه نمیتواند همانند یک بانک یا مؤسسه عادی جریان نقدی ایجاد کند و داراییهای مولد داشته باشد.
تعهدات مؤسسه نور ایفا میشود
ابوالفضل نجارزاده؛ مدیرعامل بانک ملی هم در این گفتگو، با اشاره به اینکه مشتریان مؤسسه نور با مراجعه به شعب سابق مؤسسه، همان خدمات را از بانک ملی دریافت خواهند کرد، افزود: تمامی سامانههای حاکمیتی از جمله ساتنا و پایا فعال هستند و مردم نیاز به مراجعه حضوری ندارند. پول مردم در حساب مؤسسه نور باقی میماند تا شرایط انتقال پول به بانک ملی اتفاق بیفتد و این فرآیند سه ماه طول میکشد. تا سه ماه آینده مردم شماره حساب ملی خود را خواهند گرفت و حتی میتوانند پولهای خود را بهطور کامل از روز شنبه (امروز) دریافت کنند. وی ادامه داد: ۳۳ هزار میلیارد تومان سپرده از مؤسسه نور به بانک ملی منتقل شده است و قرار شده داراییهای در اختیار مؤسسه نور به بانک ملی منتقل شود. تمامی تفاهمات بین مشتری و مؤسسه نور پایدار است و ما متعهد به ایفای تعهدات مؤسسه نور هستیم. مدیرعامل بانک ملی، مطرح کرد: کسی که کارت بانکی مؤسسه نور را دارد، میتواند کارهای خود مانند خرید را انجام دهد و امور مؤسسه نور با پشتوانه بانک ملی ادامه دارد و سود حسابها هم هیچ تفاوتی نخواهد داشت. مردم در بانکداری مجازی هم از طبق روال از خدمات مؤسسه نور استفاده میکنند و تا سه ماه خدمات اینترنتی مشتریان از مؤسسه نور دریافت خواهد شد. نجارزاده؛ اظهار داشت: براساس توافقات با بانکمرکزی و مؤسسه نور، از روز شنبه تابلوی بانک ملی به جای سردر شعب مؤسسه نور قرار خواهد گرفت. او یادآور شد: تمامی تسهیلات به بانک ملی منتقل شده و پرداخت اقساط در مؤسسه نور و با هماهنگی بانک ملی انجام میشود.
همه کارکنان مؤسسه نور جذب میشوند
نجارزاده؛ با اشاره به اینکه ۲۴۸ شعبه مؤسسه اعتباری نور به بانک ملی منتقل میشود، بیان کرد: حدود ۲۰۰۰ نفر پرسنل و ۳۳ همت سپرده و حدود ۳ همت تسهیلات منتقل خواهد شد. پرسنل مؤسسه نور از این منبعد پرسنل بانک ملی خواهند شد. همکاران ما با شرایط و ضوابط مؤسسه نور و کارکنان مؤسسه نور با شرایط و ضوابط بانک ملی آشنا شدهاند. وی ادامه داد: قرار براین شده تا ظرف یک الی دو هفته دستورالعمل جذب و استخدام کارکنان مؤسسه نور در هیئت مدیره بانک ملی نهایی شود. ما جلسات مشترکی را با همکارانمان در سازمان امور اداری استخدامی داشتهایم و به هیچ عنوان تعدیل نیرو صورت نخواهد گرفت. با توجه به تجربه و دانشی که همکاران ما در مؤسسه نور دارند، بسیاری از نیازها و کسری نیروی انسانی در بانک ملی با حضور این عزیزان مرتفع خواهد شد. مدیرعامل بانک ملی، اظهار داشت: از امروز واحد ارتباط با مشتریانمان را فعال کردهایم و بهطور مشخص میز مختص مؤسسه نور تعبیه شده است و مشتریان محترم اگر سؤالی درخصوص فرآیند انتقال دارند، میتوانند با شماره تماس ۶۴۱۴۰ تماس حاصل فرمایند. در مؤسسه اعتباری نور هم با شماره ۴۲۹۳۱۰۱۰ تماس برقرار نمایند.
اصلاح نظام بانکی به نفع مردم
در ادامه، سرپرست مدیریت کل نظارت بر بانکها و مؤسسات اعتباری بانکمرکزی، درباره احتمال نگرانی برخی سپردهگذاران از این انتقال، گفت: بانک ملی، بانکی دولتی، بزرگ و دارای پشتوانه است و سپردهگذاران مؤسسه نور هیچ نگرانی از به خطر افتادن سپردههای خود نداشته باشند و فقط دریافت خدمات بانکی از روز شنبه به جای مؤسسه نور، بانک ملی خواهد بود و بانک ملی طبق مصوبات و شیوهنامه به تعهدات خود عمل خواهد کرد و پیشبینی میکنیم در این زمینه مشکلی پیش نیاید. صدقی؛ با اشاره به ثبات و سلامت شبکه بانکی، گفت: ادغام مؤسسه نور با بانک ملی یکی از پازلهای سلامت بانکی است و سلامت بانکها به نفع مردم و شبکه بانکی تمام میشود. هر نوع اصلاح و تغییرات ممکن است که هزینه داشته باشد و سیاستگذار و حاکمیت تلاش میکند تا این اصلاحها با کمترین هزینه و استرس پیگیری شود. هر ادغام و انحلال و انتقالی هزینههای خاص خود را دارد به همین دلیل سراغ انتقال رفتهایم تا کمترین هزینه را انجام دهیم. وی اضافه کرد: مؤسسه نور داراییهای زیادی دارد که باید تکلیف آن مشخص شود. این مؤسسه هیئت سرپرستی دارد و این هیئت وظایف خود را پیگیری میکنند. وی درباره ابهام در بورسی شدن مؤسسه نور، اظهار کرد: موضوع پذیرهنویسی مؤسسه نور برای حضور در بورس، در کمیته تخصصی اصلاح نظام بانکی تعیین و تکلیف شده است و حلوفصل موضوع سهامداران توسط هیئت سرپرستی پیگیری میشود. صدقی؛ گفت: بانک ملی بهعنوان بانکی است که در این موضوع مشارکت میکند. در این زمینه قطعاً بانک ملی تخلف نخواهد کرد، ممکن است بانک ملی به علت بحثهای عملیاتی و فنی به فرصتی نیاز داشته باشد و همین قسمت هم در شیوه نامه اجرایی و عملیاتی پیشبینی شده است. این مسئول بانکمرکزی، در پاسخ به پرسشی با اشاره به مشکلات مؤسسه کاسپین، یادآور شد: مجمع مؤسسه کاسپین توسط هیئت سرپرستی که منصوب بانکمرکزی هستند پیگیری میشود، مجمع مؤسسه کاسپین برگزار شده و در مرحله نهایی قرار دارد. مهمترین مسئله این مؤسسات بهروز شدن مجامع و بررسی صورتهای مالی است و آخرین مجمع آن در سال ۱۴۰۱ برگزار شده است و در آینده مشخص خواهد شد که مؤسسه کاسپین منحل و یا ادغام میشود. وی اضافه کرد: بانکمرکزی بستهای را برای بانکهای ناتراز در دست دارد و همان طور که رئیس کل بانکمرکزی اشاره کردند رویکرد غالب احیا و بازسازی این بانکها است. صدقی؛ گفت: با این که ما بانکهای ناتراز داریم و در آن شکی نیست، اما رویکرد اصلی بانکمرکزی اصلاح بانکها است.
همچنین در اطلاعیه بانکمرکزی آمده است:
۱-شعب و کارکنان شاغل در مؤسسه اعتباری نور همانند گذشته مشغول به فعالیت بوده و در چارچوب مصوبات کمیته اصلاح نظام بانکی به بانک ملی ایران منتقل میشوند.
۲-ارائه خدمات بانکی به تمامی مشتریان اعم از سپردهگذاران و تسهیلات گیرندگان مؤسسه اعتباری یاد شده با مدیریت و راهبری بانک ملی ایران در چارچوب ضوابط و مقررات ابلاغی و طبق روال عادی قبلی به قوت خود ادامه مییابد و مشتریان میتوانند خدمات مزبور را همانند گذشته در چارچوب قراردادهای سپردهگذاری و تسهیلاتی دریافت کنند. علاوه بر آن در چارچوب مقررات این بانک از خدمات گستردهتری که توسط بانک مذکور در حال ارائه است بهرهمند شوند.
۳- امور سهام مؤسسه اعتباری نور، پاسخگوی تمام سؤالات و درخواستهای سهامداران مؤسسه خواهد بود. مطالبات سهامداران مؤسسه یاد شده در چارچوب مصوبات صدرالاشاره و پس از ایفای تعهدات مؤسسه مذکور به بانکمرکزی و سایر دستگاههای اجرایی و مراجع قانونی، محاسبه و پرداخت میشود.
۴-هیئت سرپرستی منصوب بانکمرکزی در مؤسسه اعتباری غیربانکی نور مستقر هستند و تمام مراحل این برنامه توسط آنان و با نظارت کامل در حال انجام است.
۵- بیتردید در کنار لطف و مرحمت الهی، اصحاب رسانه، کارشناسان، مدیران و صاحبنظران نظام بانکی در راستای تشریک مساعی برای دستیابی به اهداف مدنظر این تکلیف مهم، نقش انکارناپذیری داشته و مددکار مسئولان و عوامل این مأموریت هستند.
گفتنی است؛ این فرآیند بهعنوان گامی مهم در راستای حفظ ثبات و سلامت نظام بانکی محسوب شده و همراهی در اجرای موفق آن برای ارائه خدمات بهتر به آحاد جامعه مورد انتظار است. بنابراین بانکمرکزی از هموطنان تقاضا دارد اخبار و اطلاعات مربوط به این طرح ملی را صرفاً از طریق اطلاعیههای رسمی بانکمرکزی و بانک ملی ایران پیگیری کنند.
در راستای برنامه اصلاح نظام بانکی کشور ۱۱ آذرماه ۱۴۰۲ نسبت به انتقال سپردهها، داراییها، تسهیلات، کارکنان و شعب مؤسسه اعتباری نور به بانک ملی ایران اقدام کرد و در کمترین زمان؛ این فرآیند با موفقیت به اتمام رسید. به گزارش ایسنا، پس از انتقال موفق و کامل سپردهها، داراییها، تسهیلات، کارکنان و شعب مؤسسه […]
دیدگاه بسته شده است.