لزوم اصلاح در تعرفه واردات خودرو‌های خارجی

کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از تعرفه بالای واردات خودرو عنوان کرد: سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از وزارت صمت موظف به تعیین قیمت خودروهای وارداتی به نفع مصرف‌کننده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، جلال رشیدی‌کوچی؛ با بیان اینکه چرا خودروهای خارجی ۷۰۰ میلیون تومانی با قیمت دو […]

کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از تعرفه بالای واردات خودرو عنوان کرد: سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از وزارت صمت موظف به تعیین قیمت خودروهای وارداتی به نفع مصرف‌کننده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، جلال رشیدی‌کوچی؛ با بیان اینکه چرا خودروهای خارجی ۷۰۰ میلیون تومانی با قیمت دو میلیارد تومان وارد کشور شده‌اند، اظهار داشت: متأسفانه دولت در اعمال تعرفه خودروهای وارداتی حتی به سود بازرگانی تعیین شده که از ۶۰ درصد به ۹۰ درصد برای خودروهای کمتر از دو هزار سی‌سی افزایش یافته بود، پایبند نبوده و با این قیمت‌ها به نظر می‌رسد سود بازرگانی خودروهای وارداتی به جای ۹۰ درصد، ۱۹۰ درصد تعیین شده است. وی با اشاره به اینکه فرآیند واردات خودرو طبق آیین‌نامه دولت انجام می‌شود و مجلس در این زمینه اختیاری ندارد، تأکید کرد: سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از وزارت صمت موظف است در تعیین قیمت خودروهای وارداتی به نفع مصرف‌کننده عمل کند. نماینده مردم مرودشت در مجلس، یادآور شد: اگرچه قیمت خودروهای خارجی که پیش از تصویب قانون واردات خودرو هشت تا ۱۰ برابر قیمت مدل‌های مشابه در کشورهای همسایه بود، پس از تصویب این قانون با کاهش شدید مواجه شد اما واردات خودرو با شرایط فعلی موجب شده خودروهای ۸ و ۱۰ هزار دلاری به سه برابر قیمت عرضه شوند و با این قیمت‌ها آنچه به نفع آحاد جامعه باشد عملاً اتفاق نخواهد افتاد. رشیدی‌کوچی؛ با اشاره به اینکه واردات خودرو با تعرفه‌های فعلی تحولی در صنعت خودرو ایجاد نمی‌کند، بیان کرد: در تلاش برای اصلاح تعرفه واردات خودرو هستیم و امیدواریم همکاران بنده نیز با اعتراض به این موضوع در راستای اصلاح تعرفه واردات خودرو عمل کنند چراکه با اجرایی شدن قانون واردات خودروهای کارکرده، قیمت‌ها بیش از این نیز کاهش خواهد یافت. همچنین لطف‌ا… سیاهکلی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بر لزوم تسهیل جریان واردات خودرو توسط دولت تأکید کرد و گفت: دولت باید در هفته جاری بخش‌نامه واردات خودروهای کارکرده را ابلاغ کند. زمان زیادی از آماده شدن این بخش‌نامه گذشته، بنابراین از رئیس‌جمهور تقاضای ابلاغ آن را داریم تا به این واسطه بازار از تلاطم افتاده خودرو ثبات یابد و علاوه بر آن بازار رقابتی برای خودرو در کشور ایجاد و این بازار از انحصار خارج شود. وی افزود: اگر این اتفاق بیفتد شورای‌رقابت از بازار خودرو خارج می‌شود و شرایط برای حضور رقبا در بازار فراهم می‌آید و از این طریق رقابتی صورت می‌گیرد که کیفیت را افزایش و قیمت‌ها را کاهش می‌دهد و مشتری‌مداری بر این بازار حکمفرما می‌شود. سیاهکلی؛ ادامه داد: امروز مردم به مسئولان در حوزه خودرو اطمینان پیدا کرده‌اند و چندین ماه است که مردم به حرف مسئولان گوش می‌دهند و دست از سفته‌بازی و دلال‌بازی در بازار خودرو برداشته‌اند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصریح کرد: به باور من دولت باید در تعرفه خودرو بازنگری کند و وقتی خودرویی ۱۰هزار دلار قیمت دارد، نباید در کشور با قیمت ۴۰ هزار دلار به فروش رود و نهایت ۱۵ هزار دلار معامله شود. وی همچنین اظهار کرد: نیازی نیست دولت در مورد تولید داخلی خودرو نگرانی داشته باشد. تولید داخل جایگاه خود را دارد. سالانه در کشور به ۱٫۵ میلیون خودرو نیاز است در حالی که در همین مدت بیشتر از ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد نمی‌شود، در نتیجه این شمار از واردات به هیچ وجه به تولید لطمه نمی‌زند و نه‌تنها لطمه‌ای وارد نمی‌کند، بلکه با واردات خودرو شورای‌رقابت از گردونه خارج می‌شود و تولیدکننده داخلی می‌تواند محصول خود را با قیمت واقعی بفروشد نه قیمت دستوری. سیاهکلی؛ تأکید کرد: خودروساز باید در بازار رقابتی رقابت کند، نمی‌شود با پول ملت مدیریت ضعیف را تحمل کرد. وی درباره تحقق وعده وزارت صمت مبنی بر واردات خودروهای اقتصادی، گفت: من به خودروی اقتصادی اعتقادی ندارم اما ممکن است خودروهایی وارد شود که در حوالی ۸۰۰ میلیون تومان در داخل کشور قیمت داشته باشند. تنها واردات خودروهایی که حجم موتور آن‌ها بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی است براساس قانون مجاز نیست و واردات خودروهای دیگر ایرادی ندارد