رئیس هیئت مدیره تعاونی تأمین نیاز قطعهسازان کشور، گفت: زیان خودروسازان به بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده که این زیان به دلیل قیمتگذاری دستوری است. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، علی یکهفلاح؛ با بیان اینکه قطعهسازان ظرفیت تولید دارند و در صورت سفارش میتوانند نیاز داخل را تأمین کنند، افزود: قطعهسازان توان […]
رئیس هیئت مدیره تعاونی تأمین نیاز قطعهسازان کشور، گفت: زیان خودروسازان به بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده که این زیان به دلیل قیمتگذاری دستوری است. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، علی یکهفلاح؛ با بیان اینکه قطعهسازان ظرفیت تولید دارند و در صورت سفارش میتوانند نیاز داخل را تأمین کنند، افزود: قطعهسازان توان تولید قطعات مورد نیاز داخل را دارند، اما اکنون بسیاری از ظرفیتها خالی است زیرا قیمتگذاری دستوری امید به سرمایهگذاری در این صنعت را از بین برده است. وی با بیان اینکه افزایش زیان خودروسازان منجر به کاهش تولید میشود و در نهایت تولیدکنندگان تبدیل به مونتاژکنندگان میشوند، گفت: ادامه این روش صنعت خودروسازی را از بین میبرد. خودروسازان خصوصی و دولتی میتوانند نیاز داخل را پاسخگو باشند، به شرط آنکه صنعت خودرو دستوری اداره نشود. وی افزود: بورس کالا توانست تا حدودی سایه قیمتگذاری دستوری بر صنعت خودرو را کم کند، اما در نهایت این روش نیز راه حل نهایی نیست؛ قیمتگذاری دستوری علاوه بر آن که خودرو را به کالای سرمایهای تبدیل کرده، رانتی در بازار کشور ایجاد کرده که سود آن فقط به جیب دلالان میرود. این فعال صنعت قطعهسازی گفت: نیاز بازار به یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودروست که خودروسازان میتوانند این نیاز را تأمین کنند، اما با قیمتگذاری دستوری این کار دشوار خواهد بود؛ شیوه قیمتگذاری در هیچ جای جهان بدین شکل انجام نمیشود.
دیدگاه بسته شده است.