برای ثبات در حوزه اسقاط سالانه چه تعداد خودرو باید اسقاط شود؟

گروه خودرو – با در نظر گرفتن این موضوع که اسقاط خودروهای فرسوده در سطح کشور مدتی است که به دست فراموشی سپرده شده و اهمیت چندانی برای کسی ندارد، تردد همین وسایل نقلیه فرسوده می‌تواند چه ضربات مهلکی را بر جامعه وارد کند. نمونه بارز آن نیز همین هوایی است که این روز‌ها مانع […]

گروه خودرو – با در نظر گرفتن این موضوع که اسقاط خودروهای فرسوده در سطح کشور مدتی است که به دست فراموشی سپرده شده و اهمیت چندانی برای کسی ندارد، تردد همین وسایل نقلیه فرسوده می‌تواند چه ضربات مهلکی را بر جامعه وارد کند. نمونه بارز آن نیز همین هوایی است که این روز‌ها مانع تنفس سالم برای شهر‌های پرجمعیت شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، از برنامه‌ریزی این ستاد برای اجرای برنامه هفتم و اسقاط سالانه ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده خبر داد. مهران سالاریه؛ در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده و انجمن صنفی مراکز اسقاط، اظهار کرد: هدف اصلی این ستاد برنامه‌ریزی و نوسازی ناوگان فرسوده کشور و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است. رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، ضمن اشاره به برنامه هفتم توسعه، خاطرنشان کرد: براساس مصوبه مجلس، سالانه بایستی ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شود که این رقم با روند فعلی اسقاط خودروهای فرسوده قابل تحقق نیست. این تفاهم‌نامه یکی از گام‌های لازم در جهت شتاب گرفتن اسقاط خودروهای فرسوده است؛ قطعاً انجمن اسقاط خودروهای فرسوده می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد که بر این اساس نیاز است ضمن اصلاح فرآیند‌ها، مشکلات این حوزه به صورت تخصصی بررسی و اصلاح شود. وی ادامه داد: انجام بازدیدهای ادواری از مراکز اسقاط، برخورد با تخلفات در این حوزه، ارائه پیشنهاد برای ارتقای استانداردها، ارتقای فناوری‌های حوزه اسقاط و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در این زمینه مهم‌ترین وظایف انجمن صنفی مراکز اسقاط است. همچنین در ادامه، محمود مشهدی‌شریف؛ رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، ضمن اشاره به تفاهم‌نامه امضاء شده، گفت: انجمن به‌عنوان بازوی نظارتی ستاد نوسازی از این پس وارد عرصه خواهد شد و بر عملکرد تمامی مراکز اسقاط نظارت خواهد کرد. وی روند طولانی صدور گواهی اسقاط را یکی از مشکلات این حوزه دانسته و ابراز امیدواری کرد که با پیشنهادهای ارائه شده، این روند تسهیل شود. همچنین امیدوار هستیم که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده اهداف برنامه هفتم در حوزه اسقاط خودروهای فرسوده محقق شود. سیدامیر احمدی؛ دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو نیز، ضمن اشاره به اینکه تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو بایستی برای تهیه گواهی اسقاط به انجمن صنفی مراکز اسقاط مراجعه کنند، اظهار کرد. تولیدکنندگان و واردکنندگان می‌توانند برنامه تولید و واردات خود را به انجمن اعلام کرده. تا انجمن ضمن برنامه‌ریزی برای تولید گواهی، نیاز آن‌‌ها را تأمین کند. وی ضمن تأکید بر اینکه قیمت‌های غیرواقعی خودروهای فرسوده، مورد تأیید نیست. و عده‌ای سودجو قصد برهم زدن بازار را دارند. از دستگاه‌های نظارتی خواست به موضوع ایجاد بازار سیاه در خرید و فروش خودروهای فرسوده ورود و رسیدگی کنند. رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط، در واکنش به اتفاقات اخیر بازار خودرو نیز، تصریح کرد: مراکز اسقاط به هیچ‌وجه موافق افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو و گواهی اسقاط نیستند. اما برخی افراد فرصت‌طلب درصدد بر هم زدن بازار خودروهای فرسوده و گواهی اسقاط هستند. بنابراین مردم نباید فریب سودجویان را بخورند. وی افزود: انجمن صنفی مراکز اسقاط با پشتیبانی ۲۲۰ مرکز اسقاط در سطح کشور. آماده عرضه ۴۰ هزار گواهی اسقاط با نرخ ۳۵ میلیون تومان به تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو و موتورسیکلت است. وی با بیان اینکه طی چند روز گذشته قیمت خودروهای فرسوده به‌طور عجیبی افزایش یافته، خاطرنشان کرد. قیمت واقعی خودروی فرسوده در حال‌حاضر بین ۳۵ تا ۴۲ میلیون تومان و آن هم بسته به نوع و کیفیت خودرو است. قیمت لاشه خودرو نیز در حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است. در مجموع با گواهی اسقاط حدود ۴۵ میلیون تومان برآورد می‌شود؛ قیمت خرید خودرو نیز حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان است. بنابراین سود ناخالص مراکز که شامل سود خالص و هزینه اسقاط می‌شود، حدود پنج میلیون تومان است. مرتضی ضامنی؛ مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور نیز، درباره روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز، گفت: نوسازی ناوگان تاکسیرانی در سال‌هایی متوقف شده بود. بر همین اساس با انباشت فرسودگی مواجه هستیم. ۲۰۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده شده داریم و از سوی دیگر توان تولید داخلی ۱۰ هزار دستگاه خودرو است که ایران‌خودرو تولید می‌کند و تک‌محصول است که بعضاً به دلیل آشفتگی بازار خودرو این ۱۰ هزار دستگاه نیز محقق نمی‌شود. به گفته وی، با این آهنگ ۲۰ سال نوسازی این انباشت فرسودگی زمان‌بر خواهد شد و راهکارهای مختلفی از جمله اضافه کردن خودروی جدید برای افزایش سرعت نوسازی در حال پیگیری است تا از ظرفیت سایر خودروسازان هم استفاده کنیم و پنج ساله بتوانیم این انباشت فرسودگی را مرتفع کنیم. ضامنی؛ افزود: در مسیر نوسازی تسهیلات ملی به مشکل خورد. لذا شهرداری‌‌ها ورود پیدا کردند تا تسهیلات ارزان قیمت که از ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون در شهرهای مختلف است، پرداخت شود. بر همین اساس با توجه به تسهیلاتی که پرداخت می‌شود تا تیر سال آینده نوسازی ۵۰۰۰ دستگاه تاکسی در کشور در برنامه قرار گرفته است و از سوی دیگر اصلاحیه‌ای در گواهی اسقاط خودروهای فرسوده در دست بررسی است که با نهایی شدن آن می‌تواند کمک خوبی به این موضوع شود.