عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، با بیان اینکه واردات خودروی پنج هزار دلاری به کشور وجود خارجی ندارد، بیان کرد: گران تمام شدن کالاهای وارداتی در ایران تنها منوط به خودرو نیست، بلکه اشکال در نظام اقتصادی کشور موجب شده واردات هر کالایی به کشور گران تمام شود. به گزارش خبرخودرو، امیرحسن […]
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، با بیان اینکه واردات خودروی پنج هزار دلاری به کشور وجود خارجی ندارد، بیان کرد: گران تمام شدن کالاهای وارداتی در ایران تنها منوط به خودرو نیست، بلکه اشکال در نظام اقتصادی کشور موجب شده واردات هر کالایی به کشور گران تمام شود. به گزارش خبرخودرو، امیرحسن کاکایی؛ با اشاره به وعده واردات خودروهای پنج هزار دلاری از سوی دولت و نمایندگان مجلس در حالی که امروز واردات خودروهای خارجی به کشور بیش از دو میلیارد تومان تمام میشود، بیان کرد: وزیر سابق صمت و نمایندگان مجلس در حالی وعده واردات خودروی پنج هزار دلاری را دادند که این موضوع خارج از حیطه مسئولیت و اختیارات آنان بوده و در کشوری چون ایران که دارای اقتصاد آزاد است در بهترین شرایط میتوان واردات خودروهای تا ۲۰ هزار دلار را وعده داد. وی افزود: علاوه بر این واردات خودروهای پنج هزار دلاری که قادر به پاس کردن استانداردهای ملی باشد عملاً وجود خارجی ندارد کمااینکه امروز واردات خودروهای ۱۰ هزار دلاری به کشور حدود ۱۵ هزار دلار تمام میشوند. این کارشناس صنعت خودرو، ادامه داد: نکته بعدی اینکه واردات خودرو معمولاً توسط بخشخصوصی و با هدف کسب سود انجام میشود و قاعدتاً واردکنندگان خودرو حتی اگر دو شرکت خودروساز دولتی باشند که البته به اعتقاد بنده واردات خودرو توسط خودروساز اقدام عقلانی نیست، خود را درگیر واردات خودروهای ارزانقیمت که سود ناچیزی دارند نخواهند کرد. بنابراین واردات خودرو با هدف ایجاد رقابت نیازمند در نظر گرفتن نقطه بهینه سود و منفعت همگانی است. کاکایی؛ در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا با کاهش تعرفه واردات خودرو میتوان قیمت خودروهای وارداتی به کشور را تا حدی کاهش داد، گفت: بهای خودروهای وارداتی متأثر از عوامل مختلفی چون کشور مبدأ، هزینههای حملونقل، بیمه، نرخ ارز، سود واردکننده، شرایط خرید نقدی و اعتباری و… است. بنابراین قیمت خودروهای خارجی تنها با کاهش تعرفه واردات افت پیدا نخواهد کرد. وی با اشاره به اینکه کاهش تعرفه واردات خودرو منابع درآمدی دولت را مختل میکند، افزود: همان طور که دولت برای مدیریت اقتصاد و اداره کشور نیازمند اخذ مالیات از افراد حقیقی و حقوقی است لاجرم باید بخشی از درآمد خود را از محل تعرفه واردات خودرو تأمین کند. وی با بیان اینکه کاهش تعرفه واردات خودرو اقدامی شدنی اما غیرمنطقی است، تصریح کرد: لزومی ندارد دولت برای استفاده مردم از خودرو نو خارجی از تعرفه واردات بهعنوان منبع درآمد خود صرف نظر کند. مضاف بر اینکه اگر دولت تصمیم به کاهش تعرفهها دارد باید تعرفه واردات کالاهای اساسی مانند غذا و دارو را که نسبت به خودروهای خارجی در اولویت هستند را حذف کند. این کارشناس صنعت خودرو، در ادامه به تفاوت میزان تعرفه واردات خودرو در کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: بهعنوان مثال مکانیزم درآمد دولت امارات بر پایه تعرفه نیست و امارات نوعی دولت شهر محسوب میشود و سیستم درآمدزایی این کشور با ایران و یا ترکیه کاملاً متفاوت است و به همین دلیل قیمت خودروهای خارجی در دبی بسیار کمتر از ایران تمام میشود اما قیمت همین خودروها در کشور ترکیه با وجود نبود تحریم، امضای قرارداد FATFو حضور بسیاری از سرمایهگذاران خارجی در این کشور تقریبا نزدیک به قیمت خودروهای وارداتی در ایران است. کاکایی؛ با بیان اینکه با توجه به واردات محدود خودرو، قیمت فعلی خودروهای وارداتی معقول به نظر میرسد، یادآور شد: به محض باز شدن درهای واردات و ورود سالانه بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به کشور با توجه به شرایط تحریمی که در آن قرار داریم، تقاضا برای ارز بالا رفته و با رشد درآمد ارزی کشور با افزایش شدید نرخ دلار مواجه خواهیم شد. لذا با کاهش تعرفه واردات خودرو چالشها به ظاهر حل میشوند اما در نهایت مشکلات اقتصادی کلانتری را در کشور شاهد خواهیم بود که تاوان آن را مردم باید بپردازند. عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، در پایان تصریح کرد: گران تمام شدن کالاهای وارداتی در ایران تنها منوط به خودرو نیست، بلکه اشکال در نظام اقتصادی کشور موجب شده واردات هر کالایی به کشور گران تمام شود و این مشکل را باید در نظام بانکداری و مدیریت اقتصاد کلان کشور حل کرد. بنابراین واردات خودروهای اقتصادی که آقایان وعده دادند وجود خارجی ندارد و حداقل قیمت خودروهای وارداتی در ایران بین ۱۴ تا ۲۰ هزار دلار تمام میشود که البته این قیمت تمام شده در چین است و تا ورود به ایران حدود ۱٫۳ برابر به این قیمت اضافه خواهد شد.
دیدگاه بسته شده است.