مهدی قرهداغلی – چندی پیش دولت تعرفه واردات خودروهای وارداتی را افزایش داد. بهطوری که در برخی موارد، تا سه برابر نسبت به تعرفه قبلی افزایش یافته است! این در حالی است که عواقب این افزایش علاوه برافزایش قیمت تولید، باعث از بین بردن رقابت بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی و افزایش قیمت خودروهای وارداتی […]
مهدی قرهداغلی – چندی پیش دولت تعرفه واردات خودروهای وارداتی را افزایش داد. بهطوری که در برخی موارد، تا سه برابر نسبت به تعرفه قبلی افزایش یافته است! این در حالی است که عواقب این افزایش علاوه برافزایش قیمت تولید، باعث از بین بردن رقابت بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی و افزایش قیمت خودروهای وارداتی میشود. به گزارش مناقصهمزایده، در این باره، علیاصغر عنابستانی؛ نماینده مردم سبزوار در مجلس، گفت: در حالحاضر با وجود اینکه واردات خودرو آزاد است اما از آنجا که تعرفه واردات بالاست، رقابتی بین خودروهای داخلی و خارجی ایجاد نشده است. عنابستانی؛ درباره واردات خودرو، گفت: خودرو مسئله تکمؤلفهای نبوده و به هم پیوسته است. بنابراین دولت باید به همه موضوعات مرتبط به این حوزه توجه داشته باشد؛ متأسفانه از یکسو به دلیل فشارهایی که از داخل و توسط خودروسازان و قطعهسازان به دولت وارد میشود و از سوی دیگر از آنجا که دولت در خودروسازی مشارکت دارد و تعارض منافع ایجاد خواهد شد، اراده لازم برای واردات خودروی نو و کارکرده در دولت وجود ندارد. البته این موضوع در همه دولتها برقرار است. نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این وضعیت تا زمانی که دولت در خودروسازیها سهام داشته باشد، ادامه دارد، دولت باید از ساختار خودروسازیها خارج شود و ساختار خودروسازان در رقابت خارجیها ساماندهی شود. وی اضافه کرد: دولت زمانیکه از خودروسازیها خارج شود و فرصت مناسبی از طریق ارائه مجوز فراهم کند تا سرمایهگذاران در این حوزه حاضر شوند و تولید و بازار خودرو از انحصاری بودن خارج شود و از سوی دیگر واردات را با نرخ تعرفه بهگونهای مدیریت کند، میتواند شرایطی ایجاد کند خودروسازان داخلی ناچار به رقابت با همتایان خارجی خود شوند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تصریح کرد: در حالحاضر با وجود اینکه واردات خودرو آزاد است اما از آنجا که تعرفه واردات بالاست رقابتی بین خودروهای داخلی و خارجی ایجاد نشده است. عنابستانی؛ با بیان اینکه نرخ تعرفه واردات خودروها باید بهگونهای باشد که مردم عادی نیز توان خرید این خودروها را داشته باشند، افزود: دولت برای واردات خودرو، مشکلاتی مانند ارزبری را مطرح و بیان میکند در شرایط تحریمی منابع ارزی باید برای کالاهای اساسی هزینه شود که برای این موضوع نیز راهکار مناسبی وجود دارد و آن استفاده از ظرفیت ارز منشأ خارجی است؛ دولت باید وارد میدان شود اما ما تاکنون ارادهای در این زمینه ندیدم. در این زمینه، روحا… ایزدخواه؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به مصوبه مجلس در واردات خودرو، گفت: قرار بود طی این مصوبه، هر چقدر خودرو در داخل به لحاظ تولید کم داریم، مابقی آن از طریق واردات تأمین شود، اما آن را حذف کردند و عملاً آن چیزی که تحت عنوان واردات خودرو تنظیم شده است، کارکرد مناسبی ندارد. وی افزود: در نظر گرفتن تعرفههای گمرکی بالا برای واردات خودرو رقابتپذیری واردات خودرو را از بین میبرد، دسترسی عموم مردم به خرید خودروهای وارداتی را از بین میبرد و باعث گران شدن قیمت خودرو هم میشود. وی تأکید کرد: در واقع، مصوبه واردات خودرو بهگونهای تنظیم شده است که دوباره منافع باشگاه خودروسازان داخلی تأمین میشود. آن چیزی که الان در حوزه واردات خودرو انجام میشود، فقط به نفع باشگاه خودروسازان داخلی است که گویا هیچ گاه نمیخواهند انحصارشان از بین برود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: ما به دنبال آن بودیم که واردات خودرو با در نظر گرفتن منافع مردم باشد، نه اینکه فقط خودروسازان دیده شوند، اما الان چیزی که برای واردات خودرو تنظیم شده، بیشتر به سمت تحقق منافع باشگاه خودروسازان داخلی تمایل پیدا کرده و عملاً سر مردم بیکلاه مانده است که با این وضعیت، دوباره خودروهای لاکچری وارد میشود و خودرو گران میشود. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت: با این شرایط، شاهد کاهش قیمت خودروهای داخلی نخواهیم بود. اخذ تعرفههای مضاعف برای واردات خودرو را شاهد هستیم، از سوی دیگر واردات خودرو قطرهچکانی است و توسط عدهای خاص انجام میشود که همه این موارد باعث میشود حتی اگر واردات خودرو انجام شود، اثری روی تنظیم بازار داخلی نداشته باشد. ایزدخواه؛ تصریح کرد: البته نفس واردات خودرو به خودیخود باعث میشود حباب قیمت خودرو بترکد و همین الان هم شاهد هستیم که قیمت بسیاری از خودروها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است که این موضوع به وضوح به همه نشان داد قیمت خودرو در بازار داخلی ما حباب دارد و این حبابها واقعی است. همچنین مهدی عسگری؛ نائبرئیس کمیسیون صنایع و معادن، با اشاره به بالا بودن تعرفه واردات خودرو، گفت: واردات خودرو به صورت قطرهچکانی باعث افزایش قیمتهای خودروهای وارداتی و دردی از مردم بهخصوص قشر متوسط دوا نمیشود، انتظار میرود دولت به وحدترویهای برسد تا همه اضلاع به نقطه مشترکی برسند و از دولت درباره بحث خودرو یک صدا بشنویم و همه هم پای آن بایستند. نائب رئیس کمیسیون صنایع، درباره اقدامات این کمیسیون تصریح کرد: کمیسیون صنایع برای اینکه نزدیکی فکری به وجود آورد چندین جلسه با تمام بازیگران دولتی و غیردولتی همچون بانک مرکزی، خودروسازان، سازمان استاندارد و قطعهسازان برگزار کرد تا بتوانند نگاه و سیاستگذاری واحدی در دولت ایجاد کنند. وی تأکید کرد: در صورتی که سیاستگذاریها بهدرستی اجرا شود این دور از ذهن نیست که در آینده بازار خودرو به ثبات برسد. البته در این بین یکسری از متغیرهای خارج از دسترس و کنترلی همچون حوادث بینالمللی را نباید در نظر گرفت ولی در مجموع با روند بانک مرکزی در زمان مدیریت آقای فرزین در ایجاد ثبات در بازار ارز میتوان انتظار داشت بازار خودرو به ثبات برسد.
دیدگاه بسته شده است.