مدیرپژوهش و فناوری شرکت ملی نفت، بر اهتمام این شرکت به حل چالشها با استفاده از فناوریهای دیجیتال وهوشمندسازی میادین تأکیدکرد و گفت: با استفاده از این فناوریها ارزشافزوده چشمگیری ایجاد میشود. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از شرکت ملی نفت ایران، سید مهدیا مطهری؛ با اشاره به نشست انتقال تجربه و دانش شرکتهای چینی […]
مدیرپژوهش و فناوری شرکت ملی نفت، بر اهتمام این شرکت به حل چالشها با استفاده از فناوریهای دیجیتال وهوشمندسازی میادین تأکیدکرد و گفت: با استفاده از این فناوریها ارزشافزوده چشمگیری ایجاد میشود. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از شرکت ملی نفت ایران، سید مهدیا مطهری؛ با اشاره به نشست انتقال تجربه و دانش شرکتهای چینی در زمینه طراحی، پیادهسازی و راهاندازی میدانهای نفتی و گازی دیجیتال که هفته گذشته برگزار شد، گفت: از شرکتهای تابعه درخواست شده است چالشهای مرتبط با اکتشاف، حفاری، توسعه و تولید که با استفاده از این فناوریها قابلیت مرتفع شدن دارند را شناسایی کنند. وی با بیان اینکه استفاده از این فناوریها، ارزشافزوده چشمگیری به همراه دارد، تصریح کرد: امیدواریم نشست مشترک با شرکتهای چینی سرآغازی باشد برای تغییرات بزرگ که قرار است در حوزه تحول دیجیتال و میدانهای نفتی و گازی هوشمند در مجموعه نفت رقم بخورد که البته در این مسیر نیازمند همکاری شرکتهای تابعه، متخصصان این حوزه و همچنین خبرگان دانشگاهی هستیم. مطهری؛ تأکید کرد: کاهش هزینهها، مدیریت دارایی، بهبود تصمیمگیری، بهبود کارایی، مدیریت ریسک و به حداکثر رساندن تولید از ذخایر نفت و گاز را میتوان از مزایای دیجیتال شدن میدانهای نفتی و گازی برشمرد. براساس این گزارش، تفاهمنامه تأسیس مرکز راهبردی هوشمصنوعی و میدانهای نفت و گاز دیجیتال، شامگاه سهشنبه؛ ۲۳ آبانماه با حضور روحا… دهقانیفیروزآبادی؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهوری و محسن خجستهمهر؛ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امضاء شد. گفتنی است؛ محسن خجستهمهر؛ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز، چندی پیش بر ضرورت ایجاد میدانهای نفت و گاز دیجیتال تأکید کرده و گفته بود: در پرتو تحول دیجیتال و هوشمندسازی، مرکز راهبری هوشمصنوعی و میادین هیدروکربوری دیجیتال را ایجاد خواهیم کرد. در این مسیر باید ۱۵ میدان نفت و گاز دیجیتال را عملیاتی کنیم که هزینههای سرمایهای و عملیاتی را کاهش خواهد داد و نظارت لحظهای در همه مراحل را برای پایداری تولید نفت و گاز و بررسی مشکلات عملیاتی به شکل هوشمند امکانپذیر میکند. به گفته وی، در این مسیر سه اقدام مهم باید انجام شود، نخستین اقدام این است که کارگروههای میادین نفتی و گازی دیجیتال در سطح شرکتهای تابعه که تولید نفت و گاز را بهعهده دارند ایجاد شود و با حضور متخصصان شرکت ملی نفت، متخصصین حوزه فناوری اطلاعات و نخبگان دانشگاهی مدیریت هوشمند تقاضا انجام شود. اقدام دوم با راهبری و مسئولیت معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری انجام میشود، بهطوری که پیمانکاران عمومی فناورانه بزرگ تشکیل شوند که میتوانند کنسرسیومهای بزرگ برای طراحی و پیادهسازی سامانههای دیجیتال ایجاد کنند. گام سوم ایجاد نهاد تنظیمگری، آزمایشگاههای مرجع و تولید استانداردهای لازم است تا تجهیزاتی که ساخته میشود کاربری مناسب داشته باشد.
دیدگاه بسته شده است.