معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای، گفت: بهواسطه اجبار در تغییر شیوههای حمل و عبور از مرزها و بنادر مختلف، به نظر میرسد این کریدور در دستیابی به اهداف اولیه چندان موفق نبوده است؛ بر این اساس تغییر رویکرد در این کریدور ضرورت دارد. به گزارش مناقصهمزایده، به نقل از وزارت راهوشهرسازی، حمیدرضا شهرکیثانوی؛ […]
معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای، گفت: بهواسطه اجبار در تغییر شیوههای حمل و عبور از مرزها و بنادر مختلف، به نظر میرسد این کریدور در دستیابی به اهداف اولیه چندان موفق نبوده است؛ بر این اساس تغییر رویکرد در این کریدور ضرورت دارد. به گزارش مناقصهمزایده، به نقل از وزارت راهوشهرسازی، حمیدرضا شهرکیثانوی؛ درباره کریدور حملونقل بینالمللی شمال-جنوب، افزود: این کریدور ۲۳ سال پیش به ابتکار کشورهای ایران، هند و روسیه و با هدف کاهش زمان ترانزیت، افزایش امنیت سفر و حفظ محیطزیست، کاهش هزینههای حملونقل، یکسانسازی و تنظیم اسناد متحدالشکل و رقابتپذیری با کریدور مسیر کانال سوئز راهاندازی شد. وی تأکید کرد: اگرچه مطالعات و گزارشهای بسیاری برای ارزیابی اقتصادی کریدور، پیشبینی حجم جابهجایی کالا و مسافر، بازاریابی و جذب سرمایهگذاری و تعیین چگونگی همکاری با سازمانهای بینالمللی انجام شده، اما به واسطه اجبار در تغییر شیوههای حمل و عبور از مرزها و بنادر مختلف، به نظر میرسد در دستیابی به اهداف اولیه چندان موفق نبوده است. معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای، با اشاره به همکاری برخی کشورهای منطقه در ایجاد کریدورهای جدید برای دسترسی به اروپا و آسیای مرکزی و کاهش تقاضا در مسیر عبور از قلمرو ایران، اظهار داشت: به نظر میرسد تحقق اهداف ترسیم شده در کریدور شمال- جنوب باید با انجام اقدامات مؤثر با رویکرد افزایش رقابتپذیری و قدرت لجستیکی، یکپارچگی، بهبود مستمر فرآیندها، استانداردسازی، کاهش انجام تشریفات در مبادی ورودی و خروجی کشور و استقرار نگاه استراتژی در مرزها با توجه به این که مرز صرفاً محل عبور است، ارتقای وضعیت زیرساختی و نیز تلاشها و رایزنیهای مستمر و به موقع در حوزه دیپلماسی تسریع یابد. شهرکی؛ منطقه ساحلی مکران را دارای ظرفیتهای زیادی در ابعاد راهبردی، اقتصادی و لجستیکی بهویژه در حوزه توسعه دریامحور از قبیل حملونقل، انرژی، گردشگری و منابع غذایی دریایی برشمرد و تأکید کرد: این منطقه از اولویتهای جدی توسعه فضایی کشور محسوب میشود. وی عنوان کرد: نظر به محدوده عملیاتی توسعه سواحل مکران در استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان و جایگاه این استانها در کریدور بینالمللی شمال- جنوب، موافقتنامه چهارجانبه عشقآباد بین کشورهای ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان، موافقتنامه سهجانبه بین کشورهای ایران، هند و افغانستان و سند توسعه محور شرق کشور، توسعه حوزه مکران بهطور قطع سهم مؤثری در رونق اقتصاد داخلی و بینالمللی خواهد داشت که با همین هدف سند توسعه منطقه مکران تصویب و ابلاغ شده است. معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای، افزود: برای دستیابی به اهداف تدوینی در این سند باید همه دستگاهها و نهادهای مربوطه و ذینفع، برنامههای اجرایی خود را با رویکرد تحققپذیری و مشارکت بالای کنشگران طراحی و اجرا کنند تا شاهد سرمایهگذاری کارآمد و اثربخش داخلی و خارجی و به فعلیت رسیدن همه توانمندیهای بالقوه در حوزه سواحل مکران باشیم. وی بیانداشت: با توجه به ابعاد اهمیت این منطقه، افزایش ظرفیتهای لجستیکی بنادر سواحل مکران از طریق جذب سرمایهگذاران، سیاست سازمان راهداری و حملونقل جادهای در راستای ایجاد شبکه بینالمللی رقابتی، ایمن و نوآورانه با هدف تسهیل در عملکرد زنجیرههای تأمین بازارهای منطقهای با محوریت معرفی حملونقل جادهای بهعنوان شیوه حمل کارآمد کالاست. شهرکی؛ ادامه داد: در این راستا توجه به ایجاد مراکز لجستیکی تخصصی، بهسازی و ارتقای ایمنی در محورهای جادهای منتهی به سواحل مکران و اتصال آنها به سایر مراکز تولید و جذب سفرهای باری و مسافری در داخل کشور و مبادی ورودی و خروجی بینالمللی به منظور افزایش تقاضای جابهجایی بار و مسافر، نوسازی ناوگان جادهای، افزایش ارائه خدمات بین راهی با جذب سرمایهگذاران برای احداث و توسعه تیرپارکها در کریدورهای منتهی به نوار ساحلی و منطقه مکران، جزء اولویتهای کاری سازمان راهداری و حملونقل جادهای بوده است. وی افزود: در کنار اقدامات اشاره شده، سازمان با تکیه بر ظرفیت شرکتهای دانشبنیان و استفاده مؤثر از ظرفیتها و زیرساختهای فناوری اطلاعات برای تسهیل، تسریع و شفافسازی فرآیندهای اجرایی در حوزه حملونقل، تدوین و اجرای یک برنامه اجرایی یکپارچه و تبادل اطلاعات با دستگاههای مربوطه و بهرهمندی از سیستمهای حملونقل هوشمند ITS در کل شبکه ترانزیتی کشور به ویژه حوزههای اثرگذار و اولویتدار، تلاش کرده نقش مؤثری داشته باشد.
در دیدار «الکسی ددوف»؛ سفیر روسیه در ایران با «جبارعلی ذاکری»؛ مدیرعامل راهآهن، دو طرف با اشاره به اهمیت توافقات گذشته، بر گسترش همکاریهای آتی به ویژه در حوزه کریدور شمال- جنوب تأکید کردند. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از روابطعمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، ذاکری؛ در این دیدار ضمن تأکید بر گسترش همکاریهای آینده، […]
دیدگاه بسته شده است.