مدیرعامل هلدینگ راه‌وشهرسازی قرارگاه خاتم‌الانبیاء اعلام کرد

تکمیل خط‌آهن چابهار-زاهدان در گروی تأمین۵۰۰ میلیون یورو

مدیرعامل هلدینگ راه‌وشهرسازی قرارگاه خاتم‌الانبیاء، از پیشرفت ۶۷ درصدی خط‌آهن چابهار-زاهدان خبر داد و گفت: در صورت تأمین ۵۰۰ میلیون یورو، این پروژه سال آینده ساخته می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، به نقل از قرارگاه سارندگی خاتم‌الانبیاء، محمدرضا رحمانی؛ اظهار کرد: هلدینگ راه‌وشهرسازی در بخش‌های مختلف از جمله راه‌آهن، مترو، بیمارستان، بزرگراه، مسکن و ابنیه خاص […]

مدیرعامل هلدینگ راه‌وشهرسازی قرارگاه خاتم‌الانبیاء، از پیشرفت ۶۷ درصدی خط‌آهن چابهار-زاهدان خبر داد و گفت: در صورت تأمین ۵۰۰ میلیون یورو، این پروژه سال آینده ساخته می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، به نقل از قرارگاه سارندگی خاتم‌الانبیاء، محمدرضا رحمانی؛ اظهار کرد: هلدینگ راه‌وشهرسازی در بخش‌های مختلف از جمله راه‌آهن، مترو، بیمارستان، بزرگراه، مسکن و ابنیه خاص فعالیت دارد. رحمانی؛ ادامه داد: در سال‌های گذشته بیش از ۱۲۰۰ پروژه را به اتمام رسانده‌ایم و امروز در ۱۳۱ پروژه فعالیت داریم. ضمن اینکه طی یکسال اخیر ۴۹ پروژه تکمیل و تحویل شده است. وی با اشاره به این که توسعه شبکه‌های حمل‌ونقل یکی از مؤلفه‌های مهم اقتصاد است، افزود: در حوزه مترو در ۹ کلانشهر در حال فعالیت هستیم که به‌عنوان نمونه مترو پرند پس از سال‌ها بلاتکلیفی هفته گذشته به بهره‌برداری رسید. این پروژه از طریق مولدسازی (واگذاری زمین به قرارگاه و فروش به مردم) تکمیل و افتتاح شد. این یک تصمیم خوب بود که توسط دولت سیزدهم اتخاذ شد. مدیرعامل هلدینگ راه‌وشهرسازی قرارگاه خاتم‌الانبیاء، گفت: امسال ۳٫۸ مترو و دو ایستگاه در شهر تهران ساخته و افتتاح شد. امیدواریم با تأمین قطار مترو قم تا پایان سال تست گرم این پروژه را انجام دهیم. رحمانی؛ با اشاره به بومی‌سازی ریل سوم برق‌رسان در کشور (مترو پرند)، گفت: حدود ۳۳۸ کیلومتر مترو در ۹ کلانشهر کشور در دست ساخت است. وی با یادآوری اینکه با برنامه توسعه وزارت راه‌وشهرسازی به توسعه فاز دوم شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) وارد شده‌ایم، اضافه کرد: در این پروژه به صورت مشارکتی با یک شرکت چینی همکاری خواهیم داشت. کار اجرایی پروژه شروع شده و فاز یک یعنی تکمیل باندهای موجود و روشنایی به بهره‌برداری می‌رسد. رحمانی؛ با اعلام اینکه طراحی اولیه ترمینال ۴۱۰ هزار مترمربعی فرودگاه انجام شده است، اظهار کرد: با طراحی صورت گرفته، زیرساخت فرود بزرگ‌ترین هواپیماهای دنیا در فرودگاه فراهم می‌شود، علاوه بر این قطار سریع‌السیر نیز از فرودگاه امام عبور خواهد کرد. وی ادامه داد: با ساخت این فرودگاه ظرفیت جابه‌جایی مسافر در سال ۱۴۰۵ به ۳۵ میلیون نفر افزایش می‌یابد. رحمانی؛ یادآور شد: حدود ۴۸۰۰ کیلومتر خط‌آهن یا ساخته شده یا در دست ساخت است. حمل‌ونقل ریلی می‌تواند نقش ویژه‌ای را در ترانزیت کالا از شرق به غرب دنیا برعهده داشته باشد. مقام مسئول قرارگاه خاتم، در ادامه با بیان اینکه خط‌آهن چابهار-زاهدان تا سال ۹۹ حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشت، گفت: حدود ۶۰ درصد این پروژه در منطقه کوهستانی است و با تأمین منابع مالی به پیشرفت ۶۷ درصدی رسیده است. طی سال‌های اخیر تلاش کرده‌ایم مسیرهای بحرانی پروژه از جمله تونل‌ها را بسازیم. رحمانی؛ با بیان اینکه امروز تونل حفاری نشده در خط آهن چابهار-زاهدان نداریم، افزود: حدود ۱۲ کیلومتر پل در پروژه مذکور داریم. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اعتبار مورد نیاز و زمان تکمیل پروژه در صورت تأمین منابع مالی، گفت: اگر شرایط تورم کشور همین‌‌گونه باشد حدود ۵۰۰ میلیون یورو برای تکمیل پروژه اعتبار نیاز است. در صورت تأمین این منابع مالی تا پایان سال آینده می‌توانیم این خط‌آهن را به اتمام برسانیم. وی همچنین با اشاره به حضور قرارگاه در ساخت خط‌آهن رشت-آستار، اضافه کرد: در این پروژه با دولت قرارداد داریم و دولت در سنوات گذشته قرار بود با وام آذربایجان پروژه ساخته شود. الان روس‌ها به شدت پیگیر سرمایه‌گذاری در این طرح هستند و با توجه به وجود مجموعه‌های توانمند، قرارگاه این پروژه را می‌سازد.