مهدی قرهداغلی – با در نظر گرفتن این موضوع که مدت زمان انتظار برای واردات خودرو به کشور دیگر از حالت عادی خود خارج شده، باید این مسئله را در نظر گرفت که مصرفکنندگان و خریداران خودرو نیز تا مدتی توان دست نگه داشتن در خرید محصول مورد نظر خود را دارند و این نوع […]
مهدی قرهداغلی – با در نظر گرفتن این موضوع که مدت زمان انتظار برای واردات خودرو به کشور دیگر از حالت عادی خود خارج شده، باید این مسئله را در نظر گرفت که مصرفکنندگان و خریداران خودرو نیز تا مدتی توان دست نگه داشتن در خرید محصول مورد نظر خود را دارند و این نوع نحوه مدیریت درخصوص واردات خودرو، صبر اکثر اقشار جامعه را لبریز کرده و همین امر سبب شده که دیگر امیدها درخصوص میزان واردات و قیمت خودروها به ناامیدی تبدیل گردد و اعتماد خریداران نسبت به این بازار سلب شود. اما راهحل این نوع مسائل فقط همفکری و اتحاد مسئولان این بخش است تا روند واردات خودرو سرعت گیرد اما متأسفانه همچنان در این حوزه با افکارهای گوناگونی مواجه هستیم که باعث بهوجود آمدن بلاتکلیفی میان مصرفکنندگان در بازار خودرو شده است. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، رضا تقیپور؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، علت تأخیر در تصویب و انتشار آییننامه واردات خودرو را تفاوت نظر و اختلاف سلیقهها با بانکمرکزی در مورد نحوه تأمین ارز عنوان کرد و گفت: موضوع تأمین ارز حدود سه سال پیش در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح شد که برای واردات خودرو نیاز به تخصیص ارز نیمایی و یا ارز خاصی نیست و موضوع واردات خودرو کارکرده بدون انتقال ارز، در همه مصوبات کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز درج شده است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ادامه داد: بانکمرکزی میتواند با استفاده از روشهای علمی که در دنیا وجود دارد، برای مشخص شدن منشأ و مبدأ ارز که به اصطلاح ارز شناسنامهدار گفته میشود، برای واردات خودروی کارکرده تخصیص یابد. تقیپور؛ بیان کرد: در روش پیشنهادی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، هیچ بار مالی برای دولت ندارد و حتی به علت سود گمرکی حاصل از واردات خودرو کارکرده و یا نو برای دولت نیز درآمدزا است به شرطی که هماهنگی و انسجام لازم بین دولت و بانکمرکزی وجود داشته باشد. وی افزود: دلار مربوط به خودروهایی که در داخل خرید و فروش میشود اعم از داخلی یا خارجی بیش از یکونیم برابر و حتی تا سه یا چهار برابر نرخ دلار آزاد است که این اجحاف در حق مصرفکننده است که باید این وضعیت سروسامان یابد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در مورد رقابتی شدن بازار خودرو، گفت: به علت محدود بودن تولید خودروهای داخلی و مونتاژی بودن آنها، باید خودروهای خارجی نیز وارد شود تا بازار رقابتی شود که این رقابت حتی میتواند روی کیفیت خودروها نیز اثرگذار باشد و در راستای همین امر، اگر به واردکنندگان حرفهای اجازه داده شود که خودرو را به صورت اقتصادی خریداری کنند، خرید عمده آنها باعث نزولی شدن و کاهش قیمت خودرو نیز خواهد شد. تقیپور؛ برای ساماندهی بازار خودرو یک پیشنهاد داد: به نظر میرسد که تنظیم بازار خودرو نیاز به تشکیل یک مرجع واحد دارد که بهطور کلی مدیریت بازار را بر عهده داشته باشد و واردات و تولید خودرو زیر نظر یک واحد باشد؛ البته این واحد در کشور وجود دارد ولی تا حدودی عملکرد این واحد مخدوش است. وی در مورد وارد کردن خودروهای لوکس، گفت: محوریت اصلی خودروهای وارداتی، خودروهای اقتصادی است که عموم مردم نیز بتوانند آن را با سهولت بیشتری تهیه کنند ولی اگر متولی وجود داشته باشد، میتواند حدود سه تا پنج درصد از کل خودروهای وارداتی، لوکس باشد، به شرطی که باعث بازار سیاه و افزایش بیجهت خودروها نشود که این موضوع نیز اگر متولی و مرجع واحدی برای تنظیم و رسیدگی داشته باشد، مشکلی پیش نخواهد آمد. این نماینده مجلس در مورد تعرفهگذاری خودروهای وارداتی، بیان کرد: یکی از روشهای مرسوم برای کنترل بازار در جهان تعرفهگذاری گمرکی است؛ بهگونهای که میزان تعرفه برای خودروهای لوکس با توجه به قیمت آنها باید بیشتر از تعرفه خودروهای معمول باشد و در واقع تعرفهگذاری به تناسب قیمت خودرو انجام گیرد. وی افزود: اگر مرجع واحد برای تنظیم بازار که به آن اشاره شد، برای خودروهای وارداتی تشکیل شود و چارچوب خاصی برای واردات مشخص کند و واردات آن نیز فقط در انحصار(Monopoly) چند شرکت خاص نباشد، خللی در نظم و روند واردات خودرو پیش نخواهد آمد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: در دولت قبل قرار بود، با همکاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع و چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدل «نحوه حکمرانی صنعت و بازار خودرو» نوشته شود که مدل حکمرانی شرکتی نیز زیر مجموعه آن قرار گیرد که متأسفانه دولت قبل همکاری لازم را در این مورد انجام نداد؛ در دولت سیزدهم نیز این موضوع، مورد نظر و مطلوب وزیر صمت و معاونان این وزارتخانه قرار نگرفت. تقیپور؛ اظهار کرد: عدهای منتقد هستند که چرا دولت در دو شرکت سایپا و ایرانخودرو سهامدار است؛ در پاسخ میتوان گفت؛ پنج یا شش درصد سهام دولت در این شرکتها آن قدر تأثیرگذار نیست و میتوان گفت که مدل حکمرانی شرکت و شکل اداره این شرکتها اهمیت دارد. همچنین لطفا… سیاهکلی؛ نیز در رابطه با وضعیت بازار خودرو، اظهار داشت: قانون ساماندهی خودرو و هم قانون واردات خودروی کارکرده را تصویب کردیم که اجرای آن در واقعی شدن قیمت خودرو تأثیر دارد. بنابراین ما هم اعتقاد داریم روالی که خودروسازان برای فروش خودرو در نظر گرفتند روال درستی نیست مشتریمداری نیست، رقابتپذیر هم نیست و بازار هم انحصاری است. وی درخصوص طرح واردات خودروهای کارکرده، گفت: اگر واردات خودروی کارکرده صورت بگیرد این وضعیت هم اصلاح خواهد شد؛ خودرو باید به صورت اقساط و التماس به مشتری فروخته شود نه اینکه مشتری با التماس در نوبت بایستد و پول را جلوتر بپردازد و خودرو را به نرخ روز و یکسال بعد تحویل بگیرد. همه این کارهای خلاف روال اقتصادی و مشتریمداری و تکریم اربابرجوع است. سیاهکلی؛ افزود: ما امیدواریم دولت زودتر آییننامه واردات خودروی دستدوم را اعلام کند تا شاهد ناملایمات نباشیم. بانکمرکزی میگوید: نمیتواند تشخیص دهد ارزی که واردکنندگان خودرو در نظر گرفتند، منشأ خارجی دارد یا داخلی است. به عبارت دیگر بعضاً ممکن است کسانی که صادراتی داشتند، پول خود را در حساب نگه دارند و اعلام کنند ارزشان منشأ خارجی دارد. وی درخصوص جلسه اعضای کمیسیون با وزیر صمت و رئیس کل بانکمرکزی برای واردات خودروهای کارکرده، گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس به دنبال این هستیم جلسهای با وزیر صنعت و بانکمرکزی داشته باشیم که آییننامه واردات خودروهای کارکرده ابلاغ شود تا بازار خودرو رقابتی شود؛ اگر این مسئله را این هفته با بانکمرکزی اصلاح کنیم مشکل بهزودی حل خواهد شد. وی با بیان اینکه خودروهای ما از حدود ۱۰ درصد تا ۹۰ درصد مونتاژ هستند، خاطرنشان کرد: ما در کشور تولید خودرویی که ۱۰۰درصد داخلی باشد را نداریم. اما پیشبینی میکنم که قیمت خودرو متعادل و کاهشی خواهد شد و از همه مهمتر به سمت واقعی شدن حرکت میکند ما با قیمت بالا و پایین خودرو کاری نداریم، بلکه معتقدیم قیمت خودرو باید واقعی شود در حالی که قیمت خودرو در ایران کاذب است.
دیدگاه بسته شده است.