گروه خودرو- داخلیسازی خودرو از دیرباز، از مسائلی بوده که خودروسازان مونتاژکار به آن پرداختهاند و هر ساله با تغییر سیاستهای خود، قصد جامهعمل پوشاندن آن را دارند. اما تاکنون این امر به آن شکلی که قرار بود صورت گیرد، انجام نشده و فقط درصد پایینی از عمق داخلیسازی در خودروهای مونتاژی رخ داده است […]
گروه خودرو- داخلیسازی خودرو از دیرباز، از مسائلی بوده که خودروسازان مونتاژکار به آن پرداختهاند و هر ساله با تغییر سیاستهای خود، قصد جامهعمل پوشاندن آن را دارند. اما تاکنون این امر به آن شکلی که قرار بود صورت گیرد، انجام نشده و فقط درصد پایینی از عمق داخلیسازی در خودروهای مونتاژی رخ داده است که به نظر نمیرسد انداختن رینگ و لاستیک ایرانی زیر خودروهای صرفاً چینی را، داخلیسازی دانست و باید با بررسیهای بیشتر علت عدم توجه به این موضوع را دریافت. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، مجید جلیلی؛ عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی، گفت: باید برای طراحی، تولید قالب، خرید ماشینآلات و خرید مواد اولیه خودروهای مونتاژی، سرمایهگذاری کرد چون میزان سرمایهگذاری، نقش اصلی در کمیت داخلیسازی دارد. وی درباره داخلیسازی خودروهای مونتاژی، گفت: داخلیسازی خودروهای مونتاژی، مربوط به قطعات غیرمتحرک میشود؛ در این حوزه از سالهای قبل برنامههایی توسط خودروسازان مونتاژی اجرا شده بود؛ مثلاً داخلیسازی رینگ، لاستیک و قطعات تزئینی خودروها انجام شد. عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی، ادامه داد: برای افزایش عمق ساخت داخل برای خودروهای مونتاژی در حوزه بنسازه، عملاً کاری انجام نشده، زیرا خودروها وارداتی هستند و بنسازه طبق مشخصههایی که شرکت تولیدکننده اعلام کرده باید استفاده شود یا در زمینه قوای محرکه و قوای انتقال نیرو مثل گیربکس، نمیتوان داخلیسازی کرد. وی ادامه داد: سطح داخلیسازی اصولاً مربوط به قطعات غیرمتحرک و تزئینی مانند اتاق، داشبورد، صندلی و… میشود؛ دستورالعملی برای داخلیسازی خودرو در وزارت صمت مشخص شده است که براساس این دستورالعمل با داخلیسازی، تعرفه واردات تغییر میکند؛ این دستورالعمل بهگونهای طراحی شده که با افزایش داخلیسازی، میزان تعرفه کاهش زیادی پیدا میکند و این کار باعث میشود خودروساز انگیزه کافی برای داخلیسازی داشته باشد. جلیلی؛ با اشاره به عوامل مؤثر در کاهش یا افزایش عمق داخلیسازی، گفت: در بحث داخلیسازی قطعات خودرو، شمارگان (تیراژ) خودرو را باید در نظر گرفت؛ همچنین سرمایهگذاری مهم است که باید برای طراحی، تولید قالب، خرید ماشینآلات و خرید مواد اولیه سرمایهگذاری کرد. وی اضافه کرد: اصولاً داخلیسازی بسیاری از قطعات خودرو صرفه اقتصادی ندارد؛ مهمترین انگیزهای که باعث میشود خودروساز به سمت داخلیسازی حرکت نکند، بحث شمارگان (تیراژ) تولید پایین است، اگر شمارگان تولید افزایش پیدا کند و به اعداد بالا برسد، خودروساز، سرمایهگذاری برای افزایش عمق داخلیسازی را افزایش میدهد. به گفته عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی، خودروسازان در زمان عرضه محصول، میزان داخلیسازی را اعلام میکنند. برخی خودروسازان محصولاتی را در سطح خودروهای اقتصادی چندین سال تولید میکنند تا به شمارگان تولید مناسبی برسد، این کار باعث افزایش داخلیسازی میشود.
دیدگاه بسته شده است.