لزوم بازنگری و اصلاح سن معافیت معاینه فنی خودروهای نو در قانون

مهدی قره‌داغلی- رئیس کمیته تخصصی ستادهای معاینه فنی کلانشهر‌های ایران، در سی‌وسومین نشست معاونان حمل‌ونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهر‌ها، اعلام کرد که جریمه دیرکرد دریافت معاینه فنی و لزوم اصلاح و کاهش سن معافیت معاینه فنی خودروهای نو در قانون پیش‌بینی شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، شادی مالکی؛ در جمع خبرنگاران، در تشریح روند تحقق […]

مهدی قره‌داغلی- رئیس کمیته تخصصی ستادهای معاینه فنی کلانشهر‌های ایران، در سی‌وسومین نشست معاونان حمل‌ونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهر‌ها، اعلام کرد که جریمه دیرکرد دریافت معاینه فنی و لزوم اصلاح و کاهش سن معافیت معاینه فنی خودروهای نو در قانون پیش‌بینی شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، شادی مالکی؛ در جمع خبرنگاران، در تشریح روند تحقق معاینه فنی پرتابل برای درب منازل، گفت: براساس وعده‌ای که برای معاینه فنی پرتابل از درب منازل در شش ماهه دوم سال داده بودیم ظرف یک ماه آینده تشریفات قانونی کار طی خواهد شد و واگذاری این خطوط برای طراحی و ساخت توسط یکی از شرکت‌های بزرگ در گام اول انجام خواهد شد. وی افزود: در مرحله بعد واگذاری و بهره‌برداری خطوط را خواهیم داشت و طبق قولی که داده‌ایم معاینه فنی پرتابل را راه‌اندازی خواهیم کرد. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، ادامه داد: معاینه فنی پرتابل در گام اول نوعی از معاینه فنی است که خدمات ویژه به سازمان‌ها و ارگان‌ها و مجتمع‌های پرواحد را ارائه خواهد داد و امیدواریم در صورتی که پروژه با موفقیت همراه باشد در سنوات بعد معاینه فنی از درب منازل همه شهروندان را در دستور کار قرار دهیم. مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی تهران، تأکید کرد: دو خط معاینه فنی پرتابل انشاا… مراحل طراحی را طی کرده و ساخت و تشریفات قانونی برای مناقصه نیز در حال انجام است و به این ترتیب ظرف کمتر از یک ماه آینده تکمیل خواهد شد و در شش ماه دوم سال در روزهای پایانی سال به بهره‌برداری می‌رسد. وی درباره هزینه معاینه فنی پرتابل نیز، گفت: در معاینه فنی پرتابل هزینه با معاینه فنی یکسان است و برابر تعرفه مصوب هیئت وزیران خواهد بود؛ اما هزینه حمل و جابه‌جایی خط به محل متقاضی برعهده ارگان، سازمان یا مجتمع خواهد بود. بر همین اساس در گام اول برای تعداد زیادی از واحد‌ها این خدمت‌رسانی انجام می‌شود. مالکی؛ ادامه داد: برای مثال در نهاد یا مجتمع مسکونی یا ارگان دولتی که دارای ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ دستگاه خودرو هستند و متقاضی اخذ معاینه فنی هستند به جهت جلوگیری و کاهش ترددهای درون‌شهری و صرفه‌جویی در وقت و انرژی با انتقال خط معاینه فنی، این خدمات ارائه می‌شود. وی افزود: بخش سخت کار طراحی خطوط بود چرا که اولین‌بار بود که در کشور انجام می‌شد که در حال‌حاضر انجام شده است؛ شرکت‌های داخلی متقاضی ساخت بودند که از طریق مناقصه به بهترین و اصلح‌‌ترین شرکت می‌رسیم و مراحل ساخت انجام خواهد شد و امیدواریم تا پایان سال‌جاری این خطوط به بهره‌برداری برسد. مالکی؛ در سی‌وسومین نشست معاونان حمل‌ونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهر‌ها، به تبیین مطالبات ستاد‌های معاینه فنی کلانشهر‌ها در راستای افزایش اثربخشی معاینه فنی در بحث کاهش آلودگی هوا و تصادفات پرداخت و با اشاره مختصری به تاریخچه معاینه فنی در ایران و سایر کشور‌ها و همچنین اهم قوانین مربوطه به این صنعت خدماتی، گزارشی از مجموعه اقدامات ستاد معاینه فنی شهر تهران در راستای مأموریت سازمانی، ارتقای کیفی خدمات و بهبود کسب‌وکار با استفاده از ظرفیت موجود در مراکز معاینه فنی، ارائه کرد. رئیس کمیته تخصصی ستاد‌های معاینه فنی کلانشهر‌ها، در تشریح وضعیت مراجعات خودروهای پایتخت به مراکز شهر تهران، اظهار کرد: شهر تهران از بضاعت ۱۷ مرکز ثابت و ۱۵ واحد سیار مختص خودروهای سبک مشتمل بر ۶۴ خط معاینه فنی و ۱۱ خط موتورسیکلت و سه مرکز تک‌خطه معاینه فنی خودروهای سنگین برخوردار بوده و ظرفیت پذیرش سالانه در حدود سه میلیون دستگاه خودرو را داراست. وی ادامه داد: امسال تا پایان آبان ماه، حدود یک میلیون و ۱۲۱هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده که از این تعداد، ۸۶۵ هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول است. براساس میزان مراجعات سال گذشته تنها ۳۷ درصد از خودروهای پایتخت به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده‌اند که در مورد سایر کلانشهر‌ها نیز بر همین منوال است. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، با اشاره به مردودی ۳۰ درصد از خودرو‌ها به علت نقص فنی در مراجعه نخست در مراکز شهر تهران، گفت: این در صد مردودی و تشخیص ایرادات خودرو‌ها نشان از میزان دقت و صحت در مراکز معاینه فنی شهر تهران دارد. پیشنهاد مشخص ستاد‌های معاینه فنی کلانشهر‌ها این است که جهت افزایش اثربخشی معاینه فنی در کلانشهر‌ها علاوه بر تشدید نظارت بر مراکز معاینه فنی در کشور، خودرو‌ها در صورت مردود شدن در مراکز معاینه فنی کلانشهرها، پس از گذشت ۱۴ روز مجاز به اخذ معاینه در خارج از کلانشهر‌ها نباشند؛ البته برای اجرای آن بایستی ضوابط قانونی مربوطه پیش‌بینی شود. مالکی؛ ضمن اشاره به مراجعه ۵۹۳ دستگاه موتورسیکلت در سال‌جاری، بیان کرد: موتورسیکلت‌ها به‌رغم داشتن الزام قانونی برای دریافت معاینه فنی دوره‌ای، به مراکز مراجعه نمی‌کنند. با توجه به سهم بالای این وسایل نقلیه در آلودگی هوا و بحث تصادفات، درخواست ستادهای معاینه فنی بر این است که هر چه سریع‌تر جهت ساماندهی موتورسیکلت‌ها چاره‌اندیشی شود. می‌تواند پایش این وسایل نقلیه فازبندی شود به‌عنوان مثال در فاز نخست تنها شرایط تجهیزات ظاهری و وضعیت دود خروجی از اگزوز و پلاک کنترل گردد و در فازهای بعدی شرایط سختگیرانه‌تر شود. البته اجرا بدین نحو نیازمند بازنگری در دستورالعمل‌های مربوطه است. رئیس کمیته تخصصی ستاد‌های معاینه فنی کلانشهر‌ها، با تأکید بر این مسئله که سطح معاینه فنی در کلانشهر‌ها بایستی با شهرهای کم‌جمعیت که مشکل آلودگی هوا ندارند متفاوت باشد، گفت: سطح‌بندی معاینه فنی در تبصره ۲ ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی مصوب سال ۱۳۹۳ هیئت وزیران تصریح گردیده است. بدون تردید سطح بندی معاینه فنی و پایش سختگیرانه‌تر آلایندگی خودرو‌ها در کلانشهر‌ها می‌تواند در افزایش اثربخشی معاینه فنی مؤثر باشد. این موضوع یکی از مطالباتی است که توسط ستاد‌های معاینه از سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان متولی تعیین حدود مجاز آلایندگی در حال پیگیری است. مالکی؛ بازنگری در ماده۶ قانون هوای پاک را از دیگر درخواست‌های ستادهای معاینه فنی کلانشهر‌ها برشمرد و اظهار کرد: سن معافیت معاینه فنی خودروهای نو در قانون نیاز به اصلاح و کاهش دارد ضمن اینکه که طرح توجیهی و مطالعات تطبیقی و همچنین لایحه مربوطه به مراجع تصمیم‌ساز در این خصوص توسط کمیته ستادهای معاینه فنی کلانشهر‌ها ارسال شده است. علاوه بر این موضوعاتی نظیر تغییر شیوه نرخ ‌ذاری معاینه فنی و لحاظ جریمه دیرکرد دریافت معاینه فنی در این قانون می‌تواند در افزایش اثربخشی معاینه فنی مؤثر باشد.