همایشی برای استخراج مدل‌های اجرایی توسعه بازارهای کالایی ایران

همایشی برای استخراج مدل‌های اجرایی توسعه بازارهای کالایی ایران سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران از برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی و اولین همایش «مدل‌های اجرایی توسعه بازارهای کالایی ایران» خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده از روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالا، جواد فلاح سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک […]

همایشی برای استخراج مدل‌های اجرایی توسعه بازارهای کالایی ایران

سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران از برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی و اولین همایش «مدل‌های اجرایی توسعه بازارهای کالایی ایران» خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده از روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالا، جواد فلاح سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالا در خصوص برگزاری این همایش گفت: در حال حاضر کشور ما با مشکلاتی در زمینه پیوند مطالعات و تحقیقات و به‌کارگیری آن در بخش‌های اجرایی مواجه است؛ به عبارتی دیگر دست اندازهایی در ایجاد رابطه بین بخش صنعت و دانشگاه‌ها وجود دارد و عمدتا راهکارهایی که در محیط‌های آموزشی دانشگاهی تولید می‌شود، در بیش‌تر مواقع مورد انتقاد محیط‌های اجرایی قرار می‌گیرد و استفاده بهینه‌ای از آن نمی‌شود.

جواد فلاح افزود: در حقیقت محیط‌های اجرایی معتقدند که راهکارهایی که دانشگاه ارایه می‌دهد، قابلیت اجرایی ندارد و صرفاً آکادمیک است، بنابراین بورس کالای ایران همایش «مدل‌های اجرایی توسعه بازارهای کالایی ایران» را به گونه‌ای طراحی کرده است تا دانشی که در محیط‌های پژوهشی و آکادمیک تولید می‌شود در کنار تجاربی که محیط‌های اجرایی چه در داخل و چه در خارج از کشور تولید شده در کنار هم قرار گیرد تا از خروجی آن برای حل مشکلات و پاسخ سؤالاتی که تاکنون در بورس کالا در بحث‌های اجرایی به وجود آمده بهره‌مند شویم.

به گفته فلاح، هدف اصلی از برگزاری اولین همایش مدل‌های اجرایی توسعه بازارهای کالایی ایران، کسب ایده‌های گوناگون و استفاده از نظرات فعالان و متخصصان برای اصلاح رویکرد‌ها و فعالیت‌های تجارت کالایی در کشور و همچنین مدل کسب‌وکار بورس کالای ایران برای استفاده در برنامه‌های آتی خواهد بود.

سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالا همچنین از دیگر اهداف این همایش به ترویج کارکرد‌ها و ارتقای جایگاه بورس کالا در محیط کسب‌و‌کار، کسب ایده‌های برتر جهت آسیب‌شناسی وضعیت موجود و الگوهای جدید نیل به اهداف استراتژیک این بورس، گسترش اندازه و عمق بازار در کالاهای منتخب جهت مرجعیت کشف قیمت بازار، ایجاد و به‌کارگیری ابزارهای تأمین مالی و معاملاتی متنوع متناسب با نیاز مشتریان، ارتقای سیاست‌های حمایتی و تنظیم بازار محصولات منتخب کشاورزی و دامی و توسعه فعالیت جهت ارتقاء تجارت کشور با بازارهای بین‌المللی اشاره کرد.

فلاح با بیان این‌که ساختاری را که بورس کالا برای مقالات طراحی کرده است با ساختار مقالات علمی و پژوهشی تفاوت دارد، گفت: ما به دنبال ساختار مقالات علمی پژوهشی که معمولاً در دانشگاه‌ها در چهارچوب خاصی تدوین می‌شود نبوده بلکه به دنبال رسیدن به مدل‌های اجرایی هستیم. براین اساس نخستین شرط برای پذیرش مقالات، دارا بودن مدل اجرایی است به‌طوریکه در این مدل حتماً باید نقاط قوت و ضعف و وضعیت موجود درمورد آن مسأله و موضوع با یک تجربه بین‌المللی مقایسه شود.

به گفته وی، به عبارت دیگر بیش‌تر به دنبال مطالعات تطبیقی (Benchmark) هستیم تا الگوهای بازارهای کالایی دنیا در مواجهه با مشکلات مشابه بازار ما را از زوایای مختلف بشناسیم.

 

وی افزود: ما معتقدیم که اکثر سؤالاتی که در حوزه بورس کالا و بازار کالای ایران مطرح می‌شود در سایر کشور‌ها نیز به وجود آمده و کشورهایی که در این زمینه توسعه یافته تر از کشور ما هستند، حتماً پاسخ‌های قابل قبولی برای پرسش‌هایشان پیدا کرده‌اند؛ البته هر کشوری ویژگی‌های منحصر به فردی دارد بنابراین یکی دیگر از الزامات پذیرش مقاله را ما به عنوان مدل پیاده‌سازی و الزامات اجرایی پیاده‌سازی برای ذی‌نفعان مطرح کرده‌ایم.