مدیرکل برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید برق حرارتی

یک‌ لیتر مازوت هم در تهران و کلانشهر‌ها سوزانده نمی‌شود

مدیرکل برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید برق حرارتی، گفت: در حال‌حاضر در تهران، اصفهان و شازند و در مجموع تمام کلانشهر‌‌ها یک لیتر هم مازوت مصرف نمی‌شود. یک‌ لیتر مازوت هم در تهران سوزانده نمی‌شود/ریشه اصلی آلودگی هوا به حمل‌ونقل باز می‌گردد به گزارش مناقصه‌مزایده، ساناز جعفرزاده؛ در رابطه با سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها، گفت: بحث […]

مدیرکل برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید برق حرارتی، گفت: در حال‌حاضر در تهران، اصفهان و شازند و در مجموع تمام کلانشهر‌‌ها یک لیتر هم مازوت مصرف نمی‌شود.

یک‌ لیتر مازوت هم در تهران سوزانده نمی‌شود/ریشه اصلی آلودگی هوا به حمل‌ونقل باز می‌گردد

به گزارش مناقصه‌مزایده، ساناز جعفرزاده؛ در رابطه با سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها، گفت: بحث سوزاندن مازوت در کلانشهر‌‌ها صحت ندارد. در حال‌حاضر در تهران، اصفهان و شازند و در مجموع تمام کلانشهر‌‌ها یک لیتر هم مازوت مصرف نمی‌شود. وی ادامه داد: با یک پیش‌فرضی که نمی‌دانم چگونه ساخته شده است، مقصر اصلی آلودگی هوا را مازوت‌سوزی می‌دانند در صورتی‌که من شما را ارجاع می‌دهم به ترازنامه انرژی کشور که یک سند ملی در دسترس برای تمام شهروندان است، براساس حوزه مصرف انرژی و نوع سوخت تقسیم‌بندی صورت گرفته هریک از سوخت‌‌ها تا چه اندازه ذرات معلق را منتشر می‌کنند. براساس این ترازنامه سهم سوخت مازوت در تولید ذرات معلق ۱.۹ درصد است در حالی که سهم گازوئیل که عمدتاً در حمل‌ونقل از آن استفاده می‌شود، ۷۶ درصد است. در تقسیم‌بندی مصرف انرژی، حوزه حمل‌ونقل ۸۰ درصد سهم را در تولید ذرات معلق دارد در صورتی که حوزه نیروگاهی فارغ از اینکه چه سوختی مصرف می‌کند، سهم هفت درصدی در تولید ذرات معلق دارد. جعفرزاده؛ در ادامه گفت: در تعاملی که با شرکت ملی گاز و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی داشتیم، امسال ۲۹ درصد کمتر از سال گذشته نفت کوره (مازوت) مصرف کردیم که آن هم صرفاً در نیروگاه‌های خارج از شهر بوده است. اینکه علت اصلی آلودگی هوا سوزاندن مازوت در نیروگاه‌هاست، ما را در مدیریت و تصمیم‌گیری برای کاهش آلودگی هوا دچار خطا می‌کند. مدیرکل برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید برق حرارتی، درخصوص سوزاندن سالانه هفت میلیارد لیتر مازوت، توضیح داد: در ایران ۸۴ هزار مگاوات نیروگاه نصب شده و حدود ۱۲۰ واحد نیروگاهی داریم که از این تعداد تنها ۱۴ نیروگاه در شرایط نبود سوخت گاز می‌توانند از سوخت دوم، یعنی مازوت، استفاده کنند. نیروگاه‌های بخاری دیگر که شامل نیروگاه اسلام‌آباد اصفهان و بعثت تهران هستند، نزدیک به ۱۰ سال است که به صورت تک سوخت بهره‌برداری می‌کنند و اگر تخصیص سوخت گاز هم اتفاق نیفتد از مدار خارج می‌شوند. جعفرزاده؛ اظهار کرد: سایر نیروگاه‌ها گازی و سیکل ترکیبی هستند که اگر بخواهند از مازوت استفاده کنند به دلیل نبود تکنولوژی قابلیت بهره‌برداری با سوخت مازوت را ندارند. در حال‌حاضر از کل ظرفیت نصب شده نیروگاه‌هی ۱۵٫۸ درصد که اگر ملاحظه‌ای وجود نداشته باشد، می‌توانند با سوخت مازوت بهره‌برداری داشته باشند.