معاون پژوهشی وزارت علوم، با اشاره به معافیت مالیاتی لحاظ شده در قانون جهش تولید دانشبنیان، گفت: دودرصد از ۸۳۰ هزار میلیارد تومان مالیات دستگاههای مالیاتپرداز، ۱۶ هزار میلیارد تومان است که میتوان با همکاری صنایع از این ظرفیت برای اثربخشی بیشتر و درآمدزایی استفاده کرد. به گزارش ایرنا، پیمان صالحی؛ در سیوششمین نشست مدیران […]
معاون پژوهشی وزارت علوم، با اشاره به معافیت مالیاتی لحاظ شده در قانون جهش تولید دانشبنیان، گفت: دودرصد از ۸۳۰ هزار میلیارد تومان مالیات دستگاههای مالیاتپرداز، ۱۶ هزار میلیارد تومان است که میتوان با همکاری صنایع از این ظرفیت برای اثربخشی بیشتر و درآمدزایی استفاده کرد. به گزارش ایرنا، پیمان صالحی؛ در سیوششمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزشعالی با تأکید بر اهمیت مهارتافزایی، افزود: سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر در مراکز هدایت شغلی آموزش میبینند، بنابراین باید روی محتوای این آموزشها دقت کرد. از این مراکز به خوبی حمایت میکنیم و همه دانشجویان میتوانند در آن شرکت کنند. وی در این نشست در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی با صنعت و جامعه هم ظرفیت خوبی است، سال گذشته ۶۹۰ نفر و امسال تاکنون هزار و ۲۰ نفر در این فرصتهای مطالعاتی شرکت کردهاند و ممکن است جزء موارد اجباری آییننامه ارتقای اعضای هیئت علمی شود. معاون پژوهشی وزارت علوم، درباره مستندسازی همه فعالیتهای دفتر ارتباط با جامعه و صنعت، گفت: همه آییننامههای پژوهشی و اطاعات دانشگاهها در این زمینه در کتابچههایی منتشر میشود. وی درخصوص قانون جهش تولید دانشبنیان نیز، عنوان کرد: براساس این قانون هر بخش دولتی و خصوصی که با دانشگاه قرارداد ببندد، مشمول معافیت مالیاتی میشود. امسال کل سیستم مالیات پرداز کشور باید ۸۳۰ هزار میلیارد تومان مالیات بدهد؛ اگر تا پایان امسال بتوانیم اثربخش تر باشیم و از فرصت قانون جهش تولید دانشبنیان استفاده و دو درصد این میزان را برای قرارداد هدفگذاری کنیم و با این بخش قرارداد ببندیم حدوداً ۱۶ هزار میلیارد تومان میشود. صالحی؛ توضیح داد: البته مشکل صنایع خصوصی این است که شاید این قانون بعداً با دقت اجرا نشود. در برخی استانها استانداران به خوبی صنایع را متقاعد کردند که این قانون اجرا میشود. بنابراین باید از حمایت استانداران استفاده کرد. آییننامه اجرایی این قانون مصوب و ابلاغ شده است. وی تصریح کرد: مأموریتگرایی را باید از طریق استانداران پیگیری کرد. اگر استاندار بخواهد همه نهادها مأموریتهای ویژه خود را براساس اولویتهای استان به دانشگاهها ارجاع میدهند و دانشگاه غیر از وظایف ذاتی وظایفی هم براساس مشکلات استان دارد. صالحی؛ با تأکید بر جذب دانشجویان پسادکتری؛ گفت: امروز ۱۶۰ هزار دانشجوی دکتری داریم که سالی ۱۵ هزار نفر دانش آموخته میشوند، ولی محقق پسادکتری هنوز به دو هزار نفر هم نرسیده است، در حالی که موتور محرکه پژوهش و فناوری را محققان پسادکتری تشکیل میدهند. برای پیشبرد و توسعه محققان پسادکتری، حمایت از پسادکتری را در چهار سطح در شورایعالی عتف برنامهریزی و تصویب کردیم. همچنین گذراندن پسادکتری جزء امریه سربازی شده است و تا ۵۰۰ نفر امریه سربازی در سال را مجوز گرفتیم.
باید از فرصت قانون جهش تولید دانشبنیان بهتر استفاده کنیم
دبیر کل شورایعالی عتف، تأکید کرد: نظام حلقه مالی پژوهش و فناوری دو حلقه مفقود داشت؛ یکی صندوقی گرنت محور که از طرحهای کلان ملی حمایت کند. در این زمینه صندوق عالی عتف بعد از دو سال پیگیری، تأسیس و اساسنامه آن ابلاغ شد. حلقه دیگر صندوق برای حمایت از طرحهای فناوری بزرگ است که چنین صندوقی نداریم و بانکها هم چنین تسهیلاتی ندارند. صالحی؛ تصریح کرد: اصلاح آییننامه پایههای تشویقی، تلاش برای حل مشکل اخذ مفاصاحساب بیمه طرحهای پژوهشی در برنامه هفتم و پیگیری عدم شمول مالیات پلکانی بر طرحهای پژوهشی از دیگر اقدامات شورایعالی عتف است.
شاخص پیچیدگی اقتصادی
استاد دانشگاه شهید بهشتی، به تولید ناخالص داخلی و شاخص پیچیدگی اقتصادی پرداخت و گفت: آیا همه مشکلات کشور را باید دانشگاهها حل کنند؟ در حالی که دانشگاهها فناوری را تا سطح آمادگی هفت تا ۹ آماده میکنند و بقیه باید به بخشخصوصی سپرده شود. وی تأکید کرد: میتوان تولید ناخالص داخلی بالا داشت ولی فقط از فروش معادن و خامفروشی این تولید ناخالص داخلی را کسب کرد. ولی اگر تولید ناخالص داخلی بالا با فروش محصولات سختافزاری و پیچیده داشتیم یعنی شاخص پیچیدگی اقتصادی بالاست. بر همین اساس شاخص پیچیدگی اقتصادی/ECI در سال ۲۰۲۰ در ژاپن ۲٫۴۹، سوئیس ۲٫۱۳ و آلمان ۲٫۰۷ و کرهجنوبی ۲٫۰۵ درصد بوده است و در کشورهای منطقه ترکیه ۵۳ صدم درصد، عریستان ۷۴ صدم درصد و ایران منفی ۳۵ صدم است. معاون پژوهشی وزیر علوم، گفت: آخرین وضعیت بازار اقتصاد کشور نشان میدهد، بازار دارای پیچیدگی اقتصادی و فناوری بالا نیست و مقصر آن بخشی دانشگاهیان و بخشی کشش بازار است. صالحی؛ تأکید کرد: امروز شاهدیم دانشجو با استاندارد بالا در دانشگاهها تربیت میشود؛ ولی بازار کشش جذب این دانشجو را ندارد. وی بخش دیگری از مشکل را نظام طبقهبندی مشاغل دانست و گفت: در کشور ما هر کس مدرک بگیرد میتواند سرکار برود؛ ولی در دنیا کسی که مدرک میگیرد؛ باید صلاحیت حرفهای بگیرد تا مشغول کار شود. معاون پژوهشی وزیر علوم، گفت: نظام صلاحیت حرفهای در دنیا رکن دارد، در کشور ما هم ارکان نظام صلاحیت حرفهای از یک تا ۹ مشخص شده است. از یک تا سه بهعهده نظام آموزش فنی و حرفهای و از چهار به بعد در دست وزارت علوم و وزارت بهداشت است. وی ادامه داد: پیچیدگی اقتصادی ما بالا نیست ولی دانشجو در تراز بالای پیچیدگی اقتصادی تربیت میکنیم؛ بنابراین باید پیچیدگی اقتصادی را ارتقاء دهیم. محصولات را نباید خام بفروشیم. صالحی؛ درباره وضعیت بودجه پژوهش و فناوری نیز، اظهار داشت: براساس لایحه برنامه هفتم توسعه بودجه این بخش در پایان برنامه هفتم باید به دو درصد برسد تا هم اثرگذار و اثربخش باشیم و هم به وظایف خود عمل کنیم.
دیدگاه بسته شده است.