مزایده پمپ بنزین‌ها با حضور بخش خصوصی اشتباه است

رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت مزایده پمپ بنزین‌ها با حضور بخش خصوصی اشتباه است مزایده ۴۰ جایگاه سوخت دولتی دیگر در حالی ۲۲ آذرماه برگزار می‌شود که رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت به شدت نسبت به واگذاری جایگاه‌های سوخت به بخش خصوصی انتقاد کرد و این اقدام را اشتباه دانست. بیژن حاج‌محمدرضا در گفت‌وگو با ایسنا، با […]

رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت

مزایده پمپ بنزین‌ها با حضور بخش خصوصی اشتباه است

مزایده ۴۰ جایگاه سوخت دولتی دیگر در حالی ۲۲ آذرماه برگزار می‌شود که رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت به شدت نسبت به واگذاری جایگاه‌های سوخت به بخش خصوصی انتقاد کرد و این اقدام را اشتباه دانست.

بیژن حاج‌محمدرضا در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که در حال حاضر نیز قسمت اعظم جایگاه‌ها در اختیار بخش خصوصی است، افزود: در گذشته جایگاه‌ها به صورت اجاره در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گرفت اما در این مزایده مالکیت هم به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وی ادامه واگذاری جایگاه‌ها سوخت به بخش خصوصی را اشتباه دانست و اظهارکرد: معامله میلیاردی این جایگاه‌ها درحالی که امکان تغییر کاربری آن‌‌ها وجود ندارد، تغییری در کیفیت جایگاه ایجاد نمی‌کند. افرادی از داخل کشور یا از خارج از کشور با پول‌های زیاد می‌آیند و فکر می‌کنند از این نمد کلاهی هم برای آن‌ها دوخته می‌شود و نمی‌دانند قسمت اعظم جایگاه‌ها ورشکسته هستند. در مورد وضعیت جایگاه‌ها مکاتباتی با مقام‌معظم‌رهبری و رییس‌جمهور انجام داده‌ایم. از سوی دیگر برند‌سازی جایگاه‌ها را هم مطرح کردند که این مسأله مالکیت ما را هم زیر سؤال می‌برد.

رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت با بیان این‌که ضرورت وجود جایگاه‌های شرکتی باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: در گذشته ضرورت وجود جایگاه‌ها این بود که اگر مورد خاصی از نظر سیاسی در جایگاه اختصاصی پیش آمد دست شرکت نفت خالی نباشد و قادر باشد با جایگاه‌هایی که در مالکیت خود دارد کشور را از حالت رکود و سکون خارج کند. البته حتما معتقد هستند که مشکلی پیش نمی‌آید که جایگاه‌ها را واگذار می‌کنند، حتی برای ساخت جایگاه جدید هم ورود نکرده‌اند.

حاج محمدرضا درمورد این‌که گفته می‌شود واگذاری جایگاه‌های سوخت به بخش خصوصی در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی صورت می‌گیرد، گفت: نفت در این قانون مستثنی است زیرا وجه سیاسی آن به وجه اقتصادی‌‌اش چیره است. از سوی دیگر به خریدار جایگاه اجازه داده نمی‌شود به‌کار دیگری مشغول شود.

وی ادامه داد: با خرید جایگاه‌ میلیارد‌ها سرمایه دفن می‌شود در حالی که اگر جایگاه‌ها بهره‌ای داشت فروخته نمی‌شد. خریدار به امید این که به سود می‌رسد جایگاه را خریداری می‌کند اما به نتایج دلخواه نمی‌رسد و اعتراض می‌کند. برای جلوگیری از نارضایتی خریداران نیز برندسازی را مطرح کردند. مگر جایگاه سوخت کت و شلوار است که برند داشته باشد؟ برند برای جنس به‌کار برده می‌شود، برای جنسی که کیفیت متفاوت داشته باشد درحالی که کیفیت بنزینی که در کشور استفاده می‌شود یکسان است.

 

رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت در پایان تأکیدکرد: افراد به ابعاد سیاسی واگذاری جایگاه‌های سوخت به بخش خصوصی توجه نمی‌کنند. جایگاه شرکتی تأسیس شد به این منظور تأسیس شد که در کوران مشکلات جایگاه قرار بگیرد.