رامین شاهی– این روزها، سوز سرمای ۱۲ درجه زیر صفر در حادثه تلخ برخورد دو قطار سمنان به داخل بهارستان کشیده شده است و گروهی از نمایندگان مجلس دهم میخواهند وزیر راه و شهرسازی را به استیضاح بکشند تا آخوندی در فاصلهای کمتر از یک سال و نیم، دوباره خود را در جایگاه استیضاح ببیند. […]
رامین شاهی– این روزها، سوز سرمای ۱۲ درجه زیر صفر در حادثه تلخ برخورد دو قطار سمنان به داخل بهارستان کشیده شده است و گروهی از نمایندگان مجلس دهم میخواهند وزیر راه و شهرسازی را به استیضاح بکشند تا آخوندی در فاصلهای کمتر از یک سال و نیم، دوباره خود را در جایگاه استیضاح ببیند.
قرار است عباس آخوندی به استیضاح کشیده شود؛ اما موافقان و مخالفان بسیاری دارد.۸۲ امضا پای برگه استیضاح وصولی به هیأت رییسه وجود دارد که جملگی از مخالفین وزیر فعلی هستند و میخواهند او را برکنار کنند؛ اما وی حامیان بسیاری در داخل مجلس و نیز در زیرمجموعههای دولتی و خصوصی در حوزه وزارت راه و شهرسازی دارد.
پیمانکاران بسیاری در دوره سخت رکود اقتصادی و بدهیهای کلان دولتی به بخش خصوصی طی چند سال اخیر، زنده ماندن خود و شرکتشان را مدیون تدابیر وزیر راه فعلی میدانند. در همین زمینه دبیر انجمن شرکتهای راهسازی با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی در طول ۳ سال گذشته توانست با بودجه ناچیز، کارگاههای عمرانی را زنده نگه دارد، گفته است: «در این شرایط عدهای به دنبال شاخشکنی و ایجاد تنش داخلی هستند.»
باید گفت روی زمین ماندن ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه در غالب حدود ۸۱۰۰۰ طرح و پروژه به عنوان میراث شوم از بیتدبیریهای مسؤولین مربوطه قبلی و حالت احتضار عمده پیمانکاران خصوصی با انبوه نیروی انسانی خود را هیچکس فراموش نکرده است. این آخوندی بود که این شرکتها را که اقدام به ایجاد کارگاه در نقاط مختلف کشور کرده بودند با عدالت و تدبیر و با بودجهای قطرهچکانی سر پا نگه داشت تا سرمای بیپولی دولت خانوادههای کارگران پیمانکاران را به زمین نزند.
از سوی دیگر، بهتر است موافقان استیضاح توجه داشته باشند وقتی ۳ ماه از آخرین حقوق کارگران خط آهن تهران –مشهد میگذرد و مشکلات زیرساختهای سختافزاری خطوط آهن کشورمان نیاز به بودجههای کلان دارند، آیا برکناری آخوندی مشکلات را حل میکند؟
وزیر فعلی راه و شهرسازی، نقش بهسزایی در دستیابی قریبالوقوع ایران به هواپیماهای روز دنیا با هدف عدم خروج سالانه بیش از ۵ میلیارد دلار ارز از داخل کشور و سرازیر شدن آن به جیب ایرلاینهای خارجی، ایفا کرده است. همچنین ساخت قطعات هواپیماها در داخل کشور و جذب سرمایهگذاریهای کلان در فرودگاههای مهم برای جذب توریستهای هوایی و تبدیل شدن ایران به عنوان هابهوایی خاورمیانه، از دیگر فعالیتهای در دست اجرای آخوندی و وزارتخانه او است. کنار گذاشتن وی میتواند همه این پروژهها را در شرایط حساس تشدید تحریمها از سوی آمریکاییها، به خطر بیندازد.
در عین حال عملکرد آخوندی نشان میدهد که وی علیرغم عدم اعتقاد به طرح مسکن مهر آن را با همه مشکلات مالی ادامه داد تا تعهد دولتها به مردم زیر سؤال نرود. حال اگر انبوهی از واحدهای مسکن مهر، پس از تکمیل، بدون متقاضی باقی ماندهاند، گناه وزیر است؟
از سویی باید نگاه کارشناسی عباسآخوندی در حل زیر ساختی نظارت نظام مهندسی و نیز تضادهای موجود در حیطه وظایف شهرداری و وزارت کشور را جدی گرفت. آیا وزیری که در حوزه فعالیت خود دردها را بهخوبی شناسایی میکند و در جهت درمان آن اقدام میکند، به جای تشویق باید استیضاح شود؟
هرچند آخوندی در مجلس دهم غریب و تنها نخواهد بود؛ اما لازم است با انصاف و نگاه کارشناسانه عملکرد وی را مورد ارزیابی قرار دهند و از نگاههای جناحی و یا تسویه حسابهای شخصی دوری شود تا انشاا… با نگاهی ملی، با ابقای وی، حیات پیمانکاران بخش راه و تداوم اجرای طرحهای کلان و استراتژیک، بخش راه و شهرسازی را شاهد باشیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.