فریز بدهی تولیدکنندگان، راه به گردش درآمدن اقتصاد است

عضو انجمن صنایع لوازم خانگی ایران فریز بدهی تولیدکنندگان، راه به گردش درآمدن اقتصاد است خیلی از فعالان اقتصادی چشم به بودجه ۹۶ دوخته‌اند. بودجه‌ای که می‌تواند باز هم آنها را در رکود نگه‌ دارد و یا این‌که به رونق برساند.  فرهاد رهنما، عضو انجمن صنایع لوازم خانگی در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران […]

عضو انجمن صنایع لوازم خانگی ایران

فریز بدهی تولیدکنندگان، راه به گردش درآمدن اقتصاد است

خیلی از فعالان اقتصادی چشم به بودجه ۹۶ دوخته‌اند. بودجه‌ای که می‌تواند باز هم آنها را در رکود نگه‌ دارد و یا این‌که به رونق برساند.

 فرهاد رهنما، عضو انجمن صنایع لوازم خانگی در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران درباره بودجه ۹۶ و گنجاندن بندهایی که می‌تواند اقتصاد را از رکود خارج کند، گفت: به‌طور کلی من به فلسفه دوری دولت از اقتصاد معتقدم. مسأله‌ای که در ایران مدام تکرار می‌شود و دولت در تمام بخش‌ها حضور دارد. بنابراین در وهله اول لازم است دولت از اقتصاد دور شود.

وی درباره بودجه ۹۶ ادامه ‌داد: به‌طور مشخص آن‌چه که برای فعالان اقتصادی مهم است، مسأله واردات و نرخ ارز است. به هرحال این دو موضوع آلان مشکل اصلی تولیدکنندگان است. تولیدکنندگانی که تقریباً بیش‌تر آنها رو به تعطیلی رفته‌اند. تقریباً به غیر از صنایع مرتبط با غذا، باقی صنایع کشور در حال تعطیل و نیمه‌تعطیل هستند.

رهنما همچنین امیدوار است که با توجه به این مسأله قیمت دلار به ۴۰۰۰ و ۵۰۰۰ تومان برسد. چرا که زمانی که قیمت ارز ارزان باشد، واردات هم ارزان تمام می‌شود و به این ترتیب تولیدکنندگان داخلی با عدم تقاضا مواجه می‌شود.

به گفته این فعال حوزه لوازم خانگی، آلان به دلیل این‌که قیمت ارز پایین بوده است، کالاهایی خارجی با قیمت پایین‌تر وارد شده‌اند و کارخانه‌های کشور را به تعطیلی کشانده‌اند.

رهنما تأکید‌کرد: اشتغال از فعالیت بخش خصوصی نشأت می‌گیرد. به همین دلیل باید کاری انجام داد که بخش خصوصی فعال شود. یکی از این اقدامات برای فعال کردن بخش خصوصی معافیت‌های مالیاتی و کمک کردن به کاهش نرخ‌های بهره بانکی است. حتی بهتر از این دولت می‌تواند دستوری دهد تا به مدت دوسال تمام بدهی تولیدکنندگان فریز شود تا آنها کمی تنفس کنند. اگر این اتفاق افتد، اشتغال هم وضعیت بهتری پیدا می‌کند و تولید به گردش درمی‌آید.

وی همچنین اضافه ‌کرد: اگر دلار روی ۴ هزار تومان بایستد، قیمت واردات گران می‌شود و از آن طرف هم قاچاق رخ نمی‌دهد. چرا که حتی برای قاچاقچی هم صرف نمی‌کند کالایی را با دلار ۴ هزار تومان وارد کشور کند. به همین ترتیب اگر دلار قیمتش بالاتر رود دیگر نیازی هم نیست تعرفه روی کالا‌ها بگذارند. بنابراین با این اقدامات تقاضا برای کالای خارجی کم می‌شود و برعکس کالای ایرانی جایگزین خواهد شد. انجام این اقدامات به راحتی می‌تواند باعث اشتغال و راه‌اندازی صنایع شود. اما متأسفانه من نمی‌بینم که دولت‌‌ها چنین اهتمامی به خرج دهند.

 

عضو انجمن صنایع لوازم خانگی ایران همچنین گفت: تا به امروز اصولاً زمانی که دولت با کسری بودجه مواجه می‌شد قیمت‌ها بالا می‌رفت. اما در واقع راه‌های دیگری هم وجود دارد که اشتغال و تولید ایجاد شود و به ضرر طبقه ضعیف هم تمام نشود. اما دولت حاضر نیست که مانند کشورهای دیگر، مردم در کوتاه مدت صدمه ببیند اما در بلند مدت اشتغال و رونق تولید ایجاد شوند، دولت‌ها تنها حاضرند در کوتاه مدت مردم را راضی نگاه دارند.