طرح کارا کارت، راهکاری برای افزایش قدرت خرید و اشتغال

طرح کارا کارت، راهکاری برای افزایش قدرت خرید و اشتغال رییس دبیرخانه اجرایی کارت اعتباری رفاهی- اجتماعی ایرانیان با اشاره به مزیت‌های کارا کارت گفت: مبنای فعالیت این طرح، فروش اقساطی کالا و خدمات طی اقساط ۱۲ ماهه با کارمزد ماهانه حداکثر یک درصد و حداکثر ۱۲درصد در سال تا سقف ۱۰میلیون تومان است. به […]

طرح کارا کارت، راهکاری برای افزایش قدرت خرید و اشتغال

رییس دبیرخانه اجرایی کارت اعتباری رفاهی- اجتماعی ایرانیان با اشاره به مزیت‌های کارا کارت گفت: مبنای فعالیت این طرح، فروش اقساطی کالا و خدمات طی اقساط ۱۲ ماهه با کارمزد ماهانه حداکثر یک درصد و حداکثر ۱۲درصد در سال تا سقف ۱۰میلیون تومان است.

به گزارش عیارآنلاین، یکی از اقدامات مثبت در سال اخیر راهاندازی طرح کارا کارت است، طرح کارت اعتباری رفاهی- اجتماعی ایرانیان(کارا کارت) خدمت جدیدی است که با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک پاسارگاد، سازمان تأمین‌اجتماعی و کانون عالی کارگران بازنشسته سازمان تأمین‌اجتماعی و با همکاری جمع کثیری از فروشگاه‌ها و مراکز خدماتی و عرضه‌کننده کالا‌ها شکل گرفته است.

برای کسب اطلاعات بیش‌تر درباره این طرح عیار آنلاین با ایمان آقا کریم علمدار، رییس دبیرخانه اجرایی کارت اعتباری رفاهی- اجتماعی ایرانیان، گفتوگویی مختصر ترتیب داده آن‌چه در ذیل می‌آید ماحصل این گفت‌وگو است.

+ هدف طرح کارت اعتباری کارا کارت را بیان میفرمایید؟

هدف اصلی این طرح افزایش قدرت خرید جامعه هدف و افزایش سطح اشتغال عمومی کشور است. تلاش بر این است که متقاضیان کارا کارت از کالاهای ایرانی استفاده کنند اما با توجه به این‌که منابع مالی این طرح تماماً توسط بخش غیردولتی تأمین می‌شود و حتی یک ریال اعتبار دولتی در اجرای آن وجود ندارد، بنابراین متقاضیان و دارندگان کارا کارت منعی در خرید کالاهای مختلف ندارند و می‌توانند کالاهای ایرانی ‌و خارجی را خریداری کنند.

+ مبنای فعالیت این کارت به چه صورت است؟

کار مطالعاتی این طرح حدود ۲۶ ماه پیش آغاز گردید. فضای اعتباری یا ابزار مالی اعتباری در دنیا بیش از ۷۰ سال عمر دارد و در ایران هم از اواخر دهه ۷۰ با شرکت ثمین آغاز گردید. این روش یک شیوه بسیار مرسوم در دنیا برای ارایه خدمات و کالا است. در کشورهای توسعه یافته مردم ترجیح‌شان آن است که خریدهای خود را از طریق ابزارهای اعتباری انجام دهند. چراکه خرید نقدی کالا علاوه بر این‌که به صرفه نیست، برای تمام اقشار جامعه نیز امکان پرداخت یک جای منابع مالی مورد نیاز کالا و خدمات وجود ندارد. مزیت دیگر فعالیت در قالب فضای اعتباری این است که در این شیوه سیستم مالی کاملاً شفاف است و بر جریانات تبادل مالی و تجاری نظارت صورت می‌گیرد.

مبنای فعالیت این کارت، فروش اقساطی کالا و خدمات طی اقساط ۱۲ ماهه با کارمزد ماهانه حداکثر یک درصد و حداکثر ۱۲درصد در سال است. این در حالی است که بسیاری از کالا و خدمات در مراکز فروشگاهی و خدماتی طرف قرارداد به صورت بدون بهره و کارمزد ارایه می‌شود. مصادیق مختلفی برای این موضوع در حوزه بیمه، مبلمان، سایر لوازم خانگی و‌… وجود دارد که بدون کارمزد خدمات ارایه می‌گردد.

+ چه تعداد کارت تاکنون صادر شده است؟

تا آلان بیش از ۴۰۴ هزار کارت صادر شده و حدود ۷ هزار نفر با گردش مالی بالغ بر ۱۴۰ میلیارد ریال از آن استفاده کرده‌اند.

+ فعالیت‌های صورت گرفته برای این کارت در چه مرحله است؟

توسعه این کارت وارد مرحله دوم خود شده و به جامعه هدف خود یعنی کارمندان دولت تسری پیدا کرده است. این اقدام ذیل ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری قرار می‌گیرد. در این حالت کارمندان دولت می‌توانند از معاونت‌های پشتیبانی و منابع انسانی دستگاه متبوع خود درخواست دریافت کارت خود را داشته باشند.

+ مشخصه بارز تعریف شدن این کارت در بدنه کشور چیست؟

قواعد و ساختارهای متفاوتی برای شکل‌گیری این نظام باید با یکدیگر هماهنگ شوند. چرا که در این سیستم بخش غیردولتی مانند سازمان تأمین‌اجتماعی، شبکه مالی مانند شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد، نظام بانکی مانند بانک رفاه و انجمن صنفی مانند کانون عالی کارگران بازنشسته کشوری و بخش خصوصی مانند فروشگاه و مراکز خدماتی باید با یکدیگر هماهنگ باشند تا نتایج از پیش تعیین شده محقق گردد و لذا برنامه‌ریزی برای عملکرد مناسب این سیستم مهم‌ترین مشخصه این کارت در کشور است.

+ کدام یک از مراکز، طرف قرارداد با طرح کارا کارت هستند؟

تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند فروشگاه رفاه، اتکا، فرهنگیان، فروشگاه نجم خاورمیانه، فروشگاه‌های سامسونگ، شهر فرش، بیمه ایران، بیمه البرز، خودروسازی سایپا، در حوزه خدمات گردشگری، سلامت، بهداشتی، تشریفات و مجالس و… طرف قرارداد این کارت هستند.

در انتخاب مراکز و فروشگاه‌های طرف قرارداد حساسیت‌های فراوانی اعمال شده است و تلاش شده که بهترین عناوین تجاری طرف قرارداد این کارت باشند.

+ چه افرادی امکان عضویت و استفاده از این کارت را دارند؟

در مرحله اول بازنشستگان سازمان تأمین‌اجتماعی که از بانک رفاه حقوق خود را دریافت می‌نمایند می‌توانند از این کارت استفاده کنند. به موازات آن کلیه کارمندان دولت که از بانک رفاه حقوق خود را دریافت می‌کنند می‌توانند از این کارت بهره گیرند و جامعه هدف آن در حال گسترش است. در حال حاضر بالغ بر ۷ میلیون نفر پیش‌بینی شده است و گردش مالی بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان مد نظر است.

+ شیوه دریافت کارت به چه صورت است؟

بازنشستگان سازمان تأمین‌اجتماعی که از بانک رفاه حقوق دریافت می‌کنند، می‌توانند به شعبه مربوطه مراجعه و کارت خود را دریافت کنند. در استان تهران و البرز به دلیل تسهیلات بیش‌تر، کارت‌‌ها از پیش صادر شده و لذا فقط می‌بایست به شعبه دریافت حقوق خود در بانک رفاه مراجعه کنند و کارت خود را دریافت کنند. با استفاده از این کارت حتی اقلام مصرفی روزانه خود را هم می‌توانند به صورت اقساطی تهیه کنند.

+ سقف و محدودیت استفاده از این کارت اگر تعیین شده است چه میزان است؟

 

برای بازنشستگان تأمین‌اجتماعی سقف ۱۰ میلیون تومان و برای کارمندان دولت سقف ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.