آزادسازی اقتصاد به رونق بازارکار کمک می‌کند

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران آزادسازی اقتصاد به رونق بازارکار کمک می‌کند دولت در لایحه بودجه سال ۹۶، یک هزار میلیارد تومان یارانه تسهیلات ارزان‌قیمت برای رونق کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اختصاص داده است. پور قاضی معتقد است دولت باید در اختصاص تسهیلات به کسب‌وکارهای دانش‌بنیان مسأله تجاری‌سازی را مدنظر قرار دهد و البته آزادسازی […]

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران

آزادسازی اقتصاد به رونق بازارکار کمک می‌کند

دولت در لایحه بودجه سال ۹۶، یک هزار میلیارد تومان یارانه تسهیلات ارزان‌قیمت برای رونق کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اختصاص داده است. پور قاضی معتقد است دولت باید در اختصاص تسهیلات به کسب‌وکارهای دانش‌بنیان مسأله تجاری‌سازی را مدنظر قرار دهد و البته آزادسازی هرچه سریع‌تر اقتصاد به رونق بازار کار کمک می‌کند.

محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه ‌و بودجه در توضیح لایحه بودجه ۹۶ که یکشنبه هفته جاری به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، از اشتغال به‌عنوان یکی از اولویت‌های دولت نام‌برده است. در لایحه بودجه سال ۹۶، دولت یک هزار میلیارد تومان صرفاً به‌عنوان یارانه تسهیلات ارزان‌قیمت برای رونق کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اشتغال جوانان تحصیلکرده اختصاص داده است.

نوبخت در نشست خبری اخیر دراین‌باره گفت: روش‌های سنتی در ایجاد اشتغال جواب نمی‌دهد. در بودجه سال آینده یک هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال اختصاص داده‌ایم که در آن ۱٫۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت خواهیم کرد که البته باید تصویب شود.

مهدی‌پورقاضی، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران دراین‌باره گفت: ایجاد فرصت‌های شغلی از طریق اختصاص تسهیلات به کسب‌وکارهای دانش‌بنیان مؤثر است اما یکی از نقاط ضعف به سرانجام نرسیدن پروژه‌های دانش‌بنیان عدم تجاری‌سازی است.

پورقاضی گفت: برای به ثمر نشستن تلاش‌ها در ایجاد فرصت‌های شغلی از طریق رونق کسب‌و کارهای دانش‌بنیان نیاز به‌واسطه‌ها و سرمایه‌گذارهایی است تا ایده‌ها را به مرحله تجاری‌سازی برسانند. دولت برای رونق کسب ‌و کارهای دانش‌بنیان باید بر این قسمت تمرکز کند.

رییس کمیسیون صنعت ‌و معدن اتاق تهران گفت: تجاری‌سازی ایده‌ها، طرح‌ها و تحقیقات انجام ‌شده که منجر به عرضه کالا یا خدمات شود به سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

پورقاضی دراین‌باره که دولت یازدهم با تخصیص تسهیلات یک هزار میلیارد تومانی می‌تواند بازار کار را رونق ببخشد گفت: حرکت دولت به سمت آزادسازی اقتصادی، تک‌نرخی کردن ارز و تبدیل نشدن صندوق توسعه ملی از ارزی به ریالی و جلوگیری از فساد اقداماتی است که دولت می‌تواند با تسریع حرکت اقتصاد کشور در آن به رونق بازار کار و ایجاد فرصت‌های شغلی بیش‌تر کمک کند.

رشد اشتغال بیش از تسهیلات به حذف موانع کسب ‌و کار نیاز دارد

رییس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران با بیان این‌که دولت یازدهم در بودجه سال ۹۶ تسهیلات یک هزار میلیارد تومانی برای توسعه اشتغال در نظر گرفته است، گفت: معتقدم در حال حاضر رونق اشتغال بیش از تسهیلات به حذف موانع کسب‌وکار نیاز دارد.

مرکز آمار نرخ بیکاری در بهار امسال را با رشد ۱٫۴ درصدی، ۱۲٫۲ درصد و شمار رسمی بیکاران را ۳ میلیون و ۱۴۹هزار نفر اعلام کرد. براساس این گزارش طی بهار امسال، در مقایسه با بهار سال گذشته یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار نفر به‌عنوان متقاضی جدید به جمعیت فعال کشور اضافه شد. کاهش نرخ بیکاری و بهبود بازار اشتغال از اولویت‌های دولت یازدهم است و دولت تلاش می‌کند در بودجه آخر یعنی لایحه بودجه ۹۶ با اختصاص تسهیلات بیش‌تر بازار کار را رونق دهد.

محمدباقرنوبخت، رییس سازمان برنامه‌وبودجه در آخرین نشست خبری‌ از اختصاص یک هزار میلیارد تومان یارانه تسهیلات ارزان‌قیمت برای رونق شرکت‌های دانش‌بنیان و اشتغال جوانان تحصیلکرده خبر داده است. دولت اعلام کرده است که قصد دارد از روش‌های سنتی در ایجاد اشتغال فاصله بگیرد.

محمدرضانجفی‌منش، رییس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران دراین‌باره گفت: اگر دولت تمایل به رشد اشتغال در کشور دارد باید بیش‌تر بر رفع موانع مزاحم در ایجاد و پیشبرد کسب‌وکار‌ها تمرکز کند.

وی افزود: در حال حاضر پول دولت به واحدهای صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی کمک نمی‌کند. کسب‌وکار‌ها در ایران با سازمان‌های بیمه، تأمین اجتماعی و مالیات دچار چالش‌های فراوانی هستند. بروز مشکلات فراوان با چند سازمان دولتی برای کسب‌وکارهای بخش خصوصی باعث شده است بنگاه‌داران و واحدهای صنعتی توانایی افزایش تعداد نیروی کار را نداشته باشند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به تلاش دیگر کشور‌ها برای رونق بازار کار گفت: بهره بانکی در کشور ما برای رونق بازار کار و رشد نرخ اشتغال مناسب نیست. کشورهایی مثل چین برای رونق کسب‌وکار بهره بانکی را کاهش دادند.

 

نجفی‌منش ادامه ‌داد: کارآفرینی و رشد نرخ اشتغال بیش از هر تسهیلات یا به‌کارگیری روش‌های جدیدی از سوی دولت به کاهش نرخ سود بانکی و حذف عوامل مزاحم در مسیر فعالیت کسب‌وکار‌ها و تک‌نرخی کردن ارز نیاز دارد.