درآمد شکار هزینه حفاظت شود

    مسؤولان محیط‌زیست از واکنش منفی به صدور پروانه شکار گراز برای شکارچیان خارجی ابراز تعجب می‌کنند اما یک نماینده مجلس معتقد است که این کار زمینه شکار گونه‌های در حال انقراض را فراهم می‌کند. به گزارش مهر، مسؤولان سازمان حفاظت محیط‌زیست علت صدور پروانه شکار گراز برای اتباع خارجی را، دفع آفت مزارع […]

 

 

مسؤولان محیط‌زیست از واکنش منفی به صدور پروانه شکار گراز برای شکارچیان خارجی ابراز تعجب می‌کنند اما یک نماینده مجلس معتقد است که این کار زمینه شکار گونه‌های در حال انقراض را فراهم می‌کند.

به گزارش مهر، مسؤولان سازمان حفاظت محیط‌زیست علت صدور پروانه شکار گراز برای اتباع خارجی را، دفع آفت مزارع عنوان می‌کنند. این در حالی است که شکار در مناطق جنگلی و از جمله مناطق حفاظت شده‌ای چون لفوز استان مازندران انجام شده است. از سوی دیگر فعالان محیط‌زیست می‌گویند دست کم درآمد حاصل از این موضوع باید صرف حفاظت محیط‌زیست می‌شد.

اسماعیل کهرم، مشاور رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با ابراز تعجب از واکنش‌های منفی نسبت به شکار گراز توسط شکارچیان خارجی که حاضرند هزاران دلار برای شکار و جمع‌آوری دندان این حیوان بپردازند، گفت: گراز به دلیل فرزندآوری زیاد و انقراض شکارگرانی چون شیر و ببر، گونه در خطر انقراضی به شمار نمی‌رود.

وی به این پرسش که اگر قرار باشد حیواناتی چون گراز در مناطق حفاظت شده نیز کشته شوند، پس زیستگاه این حیوانات کجاست پاسخ داد: تعداد پروانه‌های صادر شده برای این شکارچیان اسپانیایی که علاقه‌مند به رکورد زدن با دندان نیش گراز هستند بسیار کم است.

کهرم تعداد کل پروانه‌های صادر شده برای شکار گراز توسط اتباع خارجی در سراسر کشور را کم‌تر از ۲۰ مورد در سال کنونی عنوان کرد اما رییس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره کل محیط‌زیست مازندران از صدور ۴۵ پروانه تنها در این استان خبرداد.

کورس ربیعی در گفت‌وگو با مهر گفت: معاونت محیط طبیعی سازمان امسال ۴۵ پروانه شکار ویژه برای اتباع خارجی در استان مازندران صادر کرده است که اغلب آن توسط شرکت خدمات گردشگری یاسمین پارسه در اختیار شکارچیان اسپانیایی قرار گرفته است.

وی افزود: آخرین گروه شکارچیان خارجی متشکل از ۸ نفر اسپانیایی که هرکدام مجاز به شکار حداکثر دو گراز بودند در تاریخ ۲۶ بهمن ماه وارد استان شدند و به همراه یک راهنمای محلی و یک محیط‌بان عازم شکار گراز شدند که تا این لحظه خبری مبنی بر شکار گونه دیگری توسط این گردشگران گزارش نشده است.

ربیعی در خصوص نحوه دریافت هزینه پروانه‌های شکار برای اتباع خارجی گفت: روال دریافت هزینه‌ها به این شکل است که مبالغ پس از بررسی گزارش شکار، با توجه به تعداد شکار، تعداد و طول دندان‌های نیش حیوان، تعیین شده و از این گردشگران اخذ می‌شود.

صدور مجوز شکار، زمینه برای شکار گونه‌های دیگر را فراهم می‌کند

یک عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس با انتقاد از صدور مجوز شکار گراز برای شکارچیان اسپانیایی، مسؤولان سازمان حفاظت محیط‌زیست را ملزم به پاسخگویی نسبت به صدور چنین مجوزهایی دانست و گفت: جمعیت گراز‌ها در این استان به اندازه‌ای نیست که بخواهند برای آن مجوز شکار صادر کنند.

عزت‌ا… یوسفیان‌ ملا افزود: واقعیت آن است که با صدور این مجوز ممکن است زمینه شکار گونه‌های در حال انقراض هم به راحتی برای شکارچیان فراهم شود.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در دو منطقه از استان مازندران تعداد محدودی گراز وجود دارد که محلی‌های منطقه می‌توانند از حمله و بروز خسارت به مزارع جلوگیری کنند، بنابراین صدور مجوز شکار برای جلوگیری از خسارت به مزارع بهانه‌ای بیش نیست.

یوسفیان‌ملا تصریح کرد: البته این سؤال در این جا مطرح است که آیا سازمان محیط‌زیست می‌تواند خسارت‌های احتمالی ناشی از صدور مجوز شکار گراز به شکارچیان اسپانیایی را بر عهده بگیرد؟ آیا این سازمان درکنار صدور مجوز راهکارهایی را برای جلوگیری از صید گونه‌های دیگر جانوری نیز اندیشیده است؟ زیرا بعید است که شکارچیان خارجی فقط به شکار گراز اکتفا کنند و به شکار گونه‌های دیگر روی نیاورند.

وی ادامه داد: درحالی که شکارچیان استان مازندران برای جلوگیری از تهدید نسل گونه‌های درحال انقراض تفنگ‌های خود را کنار گذاشته‌اند سازمان محیط‌زیست چگونه می‌تواند با بی‌توجهی برای شکارچیان اسپانیایی مجوز شکار صادر کرده و با این کار زمینه شکار گونه‌های در حال انقراض را تسهیل کند.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس نهم، با بیان این‌که سازمان محیط‌زیست باید برای جلوگیری از حمله و خسارت گرازهای وحشی به مزارع استان مازندران تدابیر لازم را اتخاذ کند، تصریح کرد: مسؤولان به جای صدور مجوز شکار به شکارچیان اسپانیایی باید به فکر ارایه راهکارهای مناسب برای کنترل جمعیت باشند.

خونبهای گراز کجا هزینه می‌شود

رییس اداره اجرایی شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره مبالغ دریافتی بابت پروانه شکار اتباع بیگانه، گفت: نرخ پروانه شکار هر راس گراز برای اتباع خارجی براساس تعداد و طول دندان نیش بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار است.

رضا فرجی درباره نحوه مصرف این مبالغ توضیح داد: مبالغ دریافتی به خزانه دولت واریز می‌شود و بخشی از آن به عنوان قسمتی از اعتبار سازمان حفاظت محیط‌زیست در اختیار سازمان قرار می‌گیرد.

 

سازمان محیط‌زیست در حالی رویه حاکم بر برخی کشورهای توسعه نیافته آفریقایی که برای کسب درآمد حیات وحش خود را در اختیار شکارچیان خارجی قرار می‌دهند را اتخاذ کرده است که آمار دقیقی از جمعیت حیات وحش ایران ندارد و از نیروی انسانی و امکانات کافی برای کنترل مناطق نیز برخوردار نیست. با وجود این مشخص نیست حتی با فرض پذیرش این رویه، چرا هزینه‌های دریافت شده بابت پروانه شکار اتباع خارجی مستقیماً برای تقویت امور حفاظتی از حیات وحش کشور هزینه نمی‌شود؟