مهدی قرهداغلی- با توجه به اینکه واردات خودرو هنوز به آن میزانی که دولتمردان قولش را داده بودند، اتفاق نیفتاده است تا زمانی که وعده واردات بهطور مستمر صورت نگیرد، همچنان شاهد ناترازیهایی چه در بحث تعداد خودرو و چه قیمت خودرو را در بازار شاهد خواهیم بود که انتظار میرود هرچه زودتر این اتفاق […]
مهدی قرهداغلی- با توجه به اینکه واردات خودرو هنوز به آن میزانی که دولتمردان قولش را داده بودند، اتفاق نیفتاده است تا زمانی که وعده واردات بهطور مستمر صورت نگیرد، همچنان شاهد ناترازیهایی چه در بحث تعداد خودرو و چه قیمت خودرو را در بازار شاهد خواهیم بود که انتظار میرود هرچه زودتر این اتفاق عملی شود و مسئولان دولتی، پای وعدههایی که در ابتدای شروع سکانداری خود داده بودن بایستند. در همین خصوص، عباس علیآبادی؛ درباره برخی از موارد مطرح شده مبنی بر اینکه وزیر صمت با واردات خودروهای چینی مخالف است، اظهار کرد: به نظر بنده خودروسازان در حوزه خودروهای برقی باید تمرکز ویژهای به تولید خودرو متناسب با اقلیم کشور خودمان داشته باشند تا بتوانیم نتایج مناسبی را به دست آوریم و تمرکز خود را به واردات خودروهای برقی نکنند. وی با اعلام اینکه در بحث واردات خودرو ما در پی رفع ناترازی در صنعت خودرو هستیم، افزود: در حوزه خودرو ما با تنوع رنگ، مدل و تکنولوژی روبهرو هستیم و تا زمانی که این ناترازیها وجود داشته باشد برای مدیریت بازار واردات مناسب است. وزیر صمت، تأکید کرد: وزارت صمت برنامههای مختلفی را برای رفع ناترازی در صنعت خودرو برنامهریزی کرده است که از آن جمله میتوان به وضع تعرفهها اشاره کرد. ما میخواهیم رقابتی سودمند به نفع ظرفیت ملی کشور ایجاد کنیم که در این مسیر به نظر میرسد در وضعیت مناسبی قرار داریم. همچنین رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، با بیان اینکه مشکل ارزی برای واردات خودرو وجود ندارد و ۱۱۰ میلیون دلار در دو هفته گذشته تخصیص داده شد، گفت: واردات خودرو با قطعیت امسال و سال آینده ادامه خواهد داشت. مهدی ضیغمی؛ رئیس سازمان توسعه تجارت، در واکنش به اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه، اظهار داشت: نظر آقای منظور را در ارتباط با واردات خودرو اصلاح میکنم. رویه دولت در ارتباط با واردات خودرو تغییری نکرده است. وی افزود: منظور ایشان آن بود که با توجه به برنامه واردات و بودجه، زمانی که واردات انجام میشود ناترازی صورت میگیرد. رئیس سازمان برنامه و بودجه، گفته بود: وقتی در داخل کشور ظرفیت تولید ۱٫۵ میلیون خودرو وجود دارد اختصاص دو تا سه میلیارد دلار از منابع ارزی کشور برای واردات خودرو به صلاح کشور نیست. رئیس سازمان توسعه تجارت، ادامه داد: رویه دولت آن است که واردات خودرو بهطور قطع در سالجاری انجام شود. برای سال آینده نیز در بودجه پیشبینی شده و بدون خلل انجام خواهد شد. وی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با اینکه آیا مشکل ارزی برای واردات خودرو داریم، تصریح کرد: مشکل ارزی به معنای عام خود برای واردات خودرو نداریم. ضیغمی؛ گفت: جلسات مرتبی با بانکمرکزی داریم تا رویه تخصیص ارز برای واردات خودرو تسریع شود؛ هفته گذشته ۱۱۰ میلیون دلار به شرکتها برای واردات خودرو اختصاص داده شد. رئیس سازمان توسعه تجارت، گفت: فرصت طلایی برای واردات خودرو در ماههای آتی داریم که بتوانیم با اختصاص ارز مناسب رقم قابلتوجهی خودرو وارد شود. وی در پاسخ به با اینکه تا پایان سال چه تعداد خودرو به کشور وارد خواهد شد، تصریح کرد: این موضوع ارتباط زیادی با نحوه تخصیص ارز توسط بانکمرکزی دارد بهطوریکه اگر ارز مورد نیاز اختصاص یابد حداقل ۴۰ هزار خودرو دیگر امکان واردات تا پایان سال دارد. ضیغمی؛ در ارتباط با صدور خدمات فنی مهندسی به کشور افغانستان، گفت: برای صدور خدمات فنی مهندسی با دولت طالبان مذاکره صورت گرفته است تا برای بازسازی در این کشور خدمات فنی مهندسی ارائه دهیم. رئیس سازمان توسعه تجارت، افزود: در حال مذاکره هستیم که منابع مالی این خدمات از طریق فاینانسهای بینالمللی تأمین شود و ما ارائهکننده آن خدمات باشیم. اما رئیس سازمان برنامه و بودجه، با اختصاص ارز به واردات خودرو مخالفت خود را بیان داشته است. داوود منظور؛ با بیان اینکه واردات دو تا سه میلیارد دلاری خودرو به صلاح کشور نیست، گفت: ظرفیت تولید ۱٫۵ میلیون دستگاه خودرو در کشور را داریم. وی افزود: فرض کنیم سال آینده دو تا سه میلیارد دلار واردات خودرو انجام شود و براساس آن درآمدها و حقوق گمرکی را محاسبه میکنیم. در حالی که میدانیم به صلاح کشور نیست منابع ارزی کشور را به واردات خودرویی اختصاص دهیم که در داخل کشور ظرفیت تولید ۱٫۵ میلیون خودرو را داریم.
سهمیه CBU (خودروی کامل آماده تحویل به مشتری) در سال ۱۴۰۴ براساس سهمیه اعلامی از سوی وزارت صنعت،معدنوتجارت در سامانه جامع تجارت اعمال شده است. به گزارش مناقصهمزایده، سامانه جامع تجارت در اطلاعیهای اعلام کرد: پیرو تصمیم وزارت صنعت،معدنوتجارت درخصوص سهمیه واردات سال ۱۴۰۴، به اطلاع رسانده میشود سهمیه واردات CBU (خودروی کامل آماده تحویل […]
درحالی که در سال گذشته بیش از ۶۰هزار دستگاه انواع خودرو وارد کشور شده است، سیاستگذاری غلط در قانون بودجه، ممکن است منجر به وقوع یک شوک تورمی در بازار خودرو شود. به گزارش تسنیم، بررسیهای انجامشده نشان میدهد که در سال ۱۴۰۳، حدود ۶۰ هزار دستگاه از انواع خودروهای برقی، بنزینی و هیبریدی به […]
با ازسرگیری واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، قوانین و ضوابط سفارش و ورود خودروهای خارجی به کشور بهطور پیوسته دستخوش تغییرات متعددی شده است. اما قوانین جدید واردات در سال جدید، شامل دو عامل مهم میشود که میتواند چالشهای بزرگی را به ویژه برای واردکنندگان و متقاضیان به وجود آورد. به گزارش مناقصهمزایده، براساس قانون […]
واردات خودرو از اسفند ۱۴۰۱، یعنی تقریباً دو سال قبل در چنین برههای با سروشکلی جدید از سرگرفته شد. آمار و ارقام نشان میدهد در این مدت هیچ سنخیتی بین عرضه و تقاضا وجود نداشته و در هر مرحله از پیشفروش، صف متقاضیان تفاوت معناداری با حجم عرضه پیدا کرده است. بهگزارش فرارو، کنترل بازار […]
دیدگاه بسته شده است.