اضافه شدن ۳۱۴ دستگاه اتوبوس تازه‌نفس به ناوگان حمل‌ونقل در سال‌جاری

محسن هرمزی؛ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، در دویستمین جلسه شورای شهر تهران، درخصوص آخرین اقدامات انجام شده در حوزه حمل‌ونقل عمومی پایتخت با بیان اینکه طبق اعلام سامانه اتوبوسرانی دوهزار و ۵۰ دستگاه فعال در ناوگان در خط داریم، گفت: با کمک شورا قرارداد ورود قریب به سه هزار و ۵۰ دستگاه مینی‌بوس […]

محسن هرمزی؛ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، در دویستمین جلسه شورای شهر تهران، درخصوص آخرین اقدامات انجام شده در حوزه حمل‌ونقل عمومی پایتخت با بیان اینکه طبق اعلام سامانه اتوبوسرانی دوهزار و ۵۰ دستگاه فعال در ناوگان در خط داریم، گفت: با کمک شورا قرارداد ورود قریب به سه هزار و ۵۰ دستگاه مینی‌بوس و اتوبوس را بسته‌ایم و در این بین دو قرارداد ۲۵۰ دستگاه به مشکل خورد و به‌رغم پرداخت پیش‌پرداخت، شرکت داخلی به تعهدات خود عمل نکرد و ما اکنون به سمت ضبط ضمانت‌نامه رفتیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، محسن هرمزی؛ براساس قراردادی که با شرکت عقاب‌افشان داشتیم تا به امروز ۱۰۹ دستگاه را گرفتیم به‌طوری‌که در مجموع از ابتدای شهریور تا به امروز ۱۵۷ اتوبوس را از طرف داخلی تحویل گرفته‌ایم. معاون شهردار تهران، تأکید کرد: از اول سال ۳۱۴ دستگاه اتوبوس که ۹۷ دستگاه از این تعداد قرارداد با وزارت کشور بود، وارد ناوگان اتوبوسرانی شده و تعدادی از این اتوبوس‌‌ها نیز هنوز وارد خطوط نشده‌اند. وی افزود: مشکل مجوز گواهینامه پایه۲ هم وجود داشت که مجوز این را از پلیس راهور گرفتیم و برای این اقدام بنا داریم که یا از مجموعه شهرداری یا با خصوصی‌سازی کار را جلو ببریم بنابراین با نظر شورا موضوع را پیش می‌بریم. به گفته وی، درباره خصوصی‌سازی در اتوبوسرانی نیز در نظر داریم که این اقدام به شیوه‌ای نباشد که خسارت را متوجه شهرداری کند لذا با کمک کمیسیون عمران و حمل‌ونقل کار را جلو خواهیم برد و امید داریم تا ماه آینده تکلیف این موضوع را روشن کنیم.

وی با بیان اینکه قرار است تا شرکت اسنا ۴۷ دستگاه اتوبوس به شهرداری تحویل بدهد، گفت: از قرارداد سال گذشته با عقاب نیز ۴۰ دستگاه تحویل گرفتیم ولی از یاد نبرید که قراردادهای ما جاری است و امیدواریم تا پایان سال تعداد تحویلی‌‌ها بیشتر شود. هرمزی؛ یادآور شد: باید از همین حالا تمهیداتی اتخاذ کنیم تا اتوبوس خراب کف خیابان نداشته باشیم و از ابتدای امسال ۱۳۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده و تا پایان سال این تکلیف نیز انجام خواهد شد. هرمزی؛ اضافه کرد: ما یکسری قرارداد و تفاهم‌نامه با طرفین چین بستیم، دو قرارداد ناظر به تأمین یک هزار دستگاه اتوبوس برقی و یک هزار دستگاه گازی بود که با همت و نگاه وزارت صمت موضوع به سمت برقی شدن تمام این دو هزار دستگاه رفت و از محل قرارداد سه هزار و ۴۰ دستگاه تولید داخل نیز دو بسته ۵۰۰تایی قرارداد برقی با عماد و شتاب داشتیم.  معاون شهردار تهران، با بیان اینکه قرارداد با شرکت عماد که متوقف شده و قرارداد با شرکت شتاب هم به دلیل زمان طولانی تحویل و قیمت بالا لغو شد، افزود: بعد از سفر چین فضایی جدید در حوزه خودروساز‌ها رقم خورد و قرارداد با شرکت شتاب بعد از سفر چین کاهش ۱۵ درصدی به لحاظ قیمت داشت، بنابراین یکی از نتایج سفر این بود که قراردادهای داخلی ضابطه‌مند شد. وی ادامه داد: در حال‌حاضر با مجموعه شتاب الحاقیه فنی روی یک هزار دستگاه اتوبوس را پیش می‌بریم و یک هزار دستگاه دیگر نیز با خودروساز چینی که از قدیم با آن کار می‌کردیم قرار داریم البته موضوع فنی آن را هم در چین و با اعزام کمیته‌ای هفته آینده دنبال می‌کنیم. هرمزی؛ یادآور شد: همچنین قرارداد ۱۰ هزار دستگاه تاکسی در چین بسته شد و براساس فرصتی که دولت و بانک مرکزی ایجاد کردند باعث افزایش این عدد به ۲۵ هزار دستگاه شده این مسئله نیز هفته آینده با حضور نماینده تاکسیرانی در چین دنبال خواهد شد. به گفته وی، مدل قرارداد ۱۰۰ هزار دستگاه موتور برقی نیز نهایی شده و مدل و شرایط آن مشابه دو قرارداد دیگری است که کمیته‌ای که به چین می‌رود آن‌ها را نهایی خواهد کرد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، اضافه کرد: تفاهم‌نامه ورود ۱۰ هزار دستگاه ون برقی نیز تبدیل به قرارداد شد و به این پیوست اضافه خواهد شد، شهردار نیز موضوع استاندارد این دستگاه‌ها را با شرکت استاندارد جلو خواهد برد. وی با اشاره به دو تفاهم‌نامه‌ای که با چین بسته شده است، گفت: تفاهم‌نامه اضافه شدن۲۵۹ واگن و ساخت خط ۱۱ از جمله موضوعات مهمی است که به دنبال تبدیل آن به قرارداد هستیم. هرمزی؛ تأکید کرد: درباره خط ۱۱ هم در حال انعقاد قرارداد با شریک چینی هستیم و تا دی ماه قرارداد اجرایی خواهد شد منبع مالی آن از طریق پنج درصد آورده فاینانس خواهد بود همچنین امیدوارم تأمین ۲۵۹ دستگاه واگن را نیز با کمک سازمان شهرداری‌‌ها اجرایی کنیم.