ارایه گزارش اولیه تخلفات علمی در کشور به سران ۳ قوه

دبیر ستاد نقشه علمی خبر داد ارایه گزارش اولیه تخلفات علمی در کشور به سران ۳ قوه دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از تهیه گزارش اولیه در ارتباط با تخلفات علمی خبر داد و گفت: قرار است این گزارش به‌صورت مشخص و مستدل به مسؤولان قوای ۳ گانه کشور ارایه شود. به […]

دبیر ستاد نقشه علمی خبر داد

ارایه گزارش اولیه تخلفات علمی در کشور به سران ۳ قوه

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از تهیه گزارش اولیه در ارتباط با تخلفات علمی خبر داد و گفت: قرار است این گزارش به‌صورت مشخص و مستدل به مسؤولان قوای ۳ گانه کشور ارایه شود.

به گزارش مهر، منصورکبگانیان با ارایه گزارشی از هشتادوپنجمین جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور درباره گزارش اخیر نشریات ساینس و اشپرینگر نیچر در ارتباط با رد کردن برخی مقالات تولیدی کشورمان با ادعای سرقت علمی گفت: از چند جلسه قبل مأموریتی برای بررسی بیش‌تر و دقیق تر این موضوع به ستاد نقشه جامع علمی کشور محول شده بود.

وی با تأکید بر این‌که یکی از وظایف ستاد نقشه جامع علمی کشور شناسایی چالش و آسیب‌های حوزه علم و فناوری کشور است، گفت: گزارش اولیه در ارتباط با این موضوع تهیه شده و قرار است به‌صورت مشخص و مستدل به مسؤولین قوای ۳گانه کشور ارایه شود.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، افزود: طبق این گزارش تعداد تخلفات در ارتباط با مقالات بین‌المللی چندان زیاد نبوده، البته ما به همین تعداد تخلفات کم نیز باید حساس و برنامه‌هایی برای جلوگیری از گسترش آن داشته باشیم.

وی با بیان این‌که البته عدد تخلفات در حوزه پایان‌نامه‌ها و مقالات حوزه علمی و پژوهشی داخلی یک مقدار قابل ملاحظه‌تر است، افزود: اما در حوزه مقالات رسمی علمی و پژوهشی نمایه شده به‌صورت بین‌المللی به نسبت کشورهای دیگر، تعداد تخلفات صورت گرفته قابل ملاحظه نبود؛ اگرچه در تبلیغات جهانی سیاسی برخورد و بزرگ نمایی شد.

کبگانیان افزود: در نشست نقشه جامع علمی کشور پیشنهادات مناسبی برای رفع این گونه تخلفات مطرح شده، البته یک جلسه تخصصی فوق‌العاده دیگر در هفته آینده برای بررسی بیش‌تر این مسأله و همچنین تکمیل گزارش و واکاوی بیش‌تر حوزه اصلاح نظام داوری مقالات و پایان‌نامه‌ها برگزار خواهد شد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر به دنبال آن هستیم که با کمک وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر دستگاه‌ها، طراحی مناسبی در حوزه سیاست‌های علمی کشور داشته باشیم که تعداد این گونه تخلفات که البته گسترش نیافته است به عدد صفر برسد.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: البته هم اکنون نرم‌افزار‌ها و سیستم‌هایی رصد و کنترل مقالات و پایان‌نامه‌ها را برعهده دارند.

وی با اشاره آیین‌نامه‌های انضباطی برخورد با این‌گونه تخلفات علمی مقالات و پایان‌نامه‌ها افزود: بایستی اساتید و دانشگاه‌هایی که محوریت مقالات را برعهده دارند از آگاهی لازم برای برخورد با تخلفات برخوردار باشند و بدانند که از چه آیین‌نامه‌ای باید استفاده کنند.

کبگانیان همچنین یکی دیگر از مباحث مطرح شده در نشست نقشه جامع علمی کشور را بررسی گزارش سهم کشورمان در تولید علم و فناوری در جهان ذکر کرد و گفت: این گزارش مقایسه‌ای بیانگر آن است که در حال حاضر ایران در حوزه تولید علم در دنیا از وضعیت مناسبی برخوردار است.

 

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور یکی از تأکیدات رهبرمعظم‌انقلاب را گسترش هرچه بیش‌تر تعاملات و مراودات علمی و آموزشی در حوزه بین‌الملل عنوان کرد و افزود: با همکاری همه دستگاه‌های مسؤول و همکاری‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه سند جامع علمی و فناوری کشور در دست تهیه است و امیدواریم شاهد رشد موزون و گسترش هرچه بیش‌تر همکاری‌های بین‌المللی باشیم.