وقف می‌تواند بزرگ‌‌ترین یاور نظام در حل مسایل جامعه باشد

وزیر ارشاد وقف می‌تواند بزرگ‌‌ترین یاور نظام در حل مسایل جامعه باشد سیدرضاصالحی‌امیری گفت: وقف یک نهاد مردم‌نهاد با چارچوب‌های اخلاقی، معرفتی، اقتصادی و انسانی است که باید در هر دولتی حریم آن محفوظ بماند. اگر وقف در بستر کلیدی خود و با حمایت حاکمیتی ادامه داشته باشد، بزرگ‌‌ترین یاور نظام در حل مسایل معیشتی، […]

وزیر ارشاد

وقف می‌تواند بزرگ‌‌ترین یاور نظام در حل مسایل جامعه باشد

سیدرضاصالحی‌امیری گفت: وقف یک نهاد مردم‌نهاد با چارچوب‌های اخلاقی، معرفتی، اقتصادی و انسانی است که باید در هر دولتی حریم آن محفوظ بماند. اگر وقف در بستر کلیدی خود و با حمایت حاکمیتی ادامه داشته باشد، بزرگ‌‌ترین یاور نظام در حل مسایل معیشتی، آموزشی و تربیتی خواهد بود.

به گزارش ایلنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش ملی «یاوران وقف» که با حضور صاحب‌نظران و واقفان این عرصه در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، با بیان این که در جمع مدیران ارشد سازمان از نزدیک گزارشی از عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه را دیدم که مایه مباهات و افتخار است، اظهار کرد: از این منظر وظیفه خود می‌دانم که از ریاست سازمان، مدیران، همه کارکنان و مخصوصا یاوران واقعی وقف در ایران تشکر کنم.

وی ادامه داد: حرکت جدیدی که با همکاری معاونت علمی و فن‌آوری رییس‌جمهور آغاز شده و پرچم‌دار آن دکتر ستاری است، یک قدم مثبت است؛ چرا که در چشم‌انداز کلان نظام و در سیاست‌های مقام‌معظم رهبری و برنامه پنجم و ششم دولت، سیاست گسترش شرکت‌ها و بنیادهای دانش بنیان به عنوان یک محور اساسی و استراتژی تعریف شده است و در این عرصه وقف می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد.

صالحی امیری خاطرنشان کرد: در آیات قرآنی واژه وقف و مشتقات آن به مثابه امروزی به صراحت نیامده است، ولی آیات و روایات فراوانی وجود دارد که به انفاق و ایثار در راه خدا اشاره و مردم را به این عرصه دعوت می‌کند. این آیات به طریق اولی وقف را تأیید می‌کند. چنانچه فقها و متخصصان علوم دینی نیز بر جواز و استدلال وقف استناد کرده‌اند و مثال آن باقیات‌الصالحاتی است که در سخنان آن‌‌‌ها وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از ویژگی‌های وقف چند بعدی بودن آن است. وقف از نظر ماهیت، اقتصادی، از نظر هدف، اجتماعی و انسانی و از سوی دیگر نیز انگیزه‌های واقفان تربیتی و معنوی است. همان گونه که در وقفنامه هدف خود را رضایت پرورگار می‌دانند. اصل موقوفه اقتصادی و اشتغال‌زایی است و همگان و به خصوص کودکان می‌توانند از آن استفاده کنند. وقف سبب تزکیه نفس و رسیدن به سعادت اخروی می‌شود و باید این امر از جهات مختلف مورد توجه قرار گیرد. ما برای اداره وقف نیازمند متخصصان دینی، علمی، اقتصادی و فرهنگی هستیم، چرا که می‌بینیم گاهی در وقف تهدیدهایی وجود دارد و برخی از غاصبان می‌خواهند از موقوفه‌ها بهره‌های نابه‌جا ببرند. گاهی می‌بینیم در وقف شیوه‌های بهره‌وری اقتصادی و اخلاقی آنچنان که شایسته است مورد توجه نبوده است.

وی همچنین افزود: وقف یک نهاد مردم نهاد با چارچوب‌های اخلاقی، معرفتی، اقتصادی و انسانی است که باید در هر دولتی حریم آن محفوظ بماند و فقهای شیعه نیز همواره بر این اصل تأکید داشته‌اند و هیچ کسی نمی‌تواند نیت واقف را تغییر بدهد حتی حاکم شرع. اگر وقف در بستر کلیدی خود و با حمایت حاکمیت ادامه داشته باشد بزرگ‌‌ترین یاور نظام در حل مسایل معیشتی، آموزشی و تربیتی خواهد بود.

صالحی امیری ادامه داد: تنوع موقوفات نشان دهنده انگیزه‌های واقفان است. وقف و صدقه جاریه صرفاً برای مسایل قرآنی و عزاداری نیست. چنان‌چه اکثر مردم این گونه می‌پندارند، اما ما در شیراز، تبریز و سایر شهرهای کشور افرادی را داریم که حتی برای غذای پرندگان وقف‌هایی داشته‌اند. قطعاً وقفنامه‌های ما بیان کننده تاریخ و تمدن این سرزمین است که قبل از اروپا و آمریکا از تمدن و فرهنگ برخوردار بوده است. انگیزه‌های واقفان براساس اعتقاد و نیازهای جامعه متفاوت است. ما آثار وقف را در بین تمام ملل دنیا می‌بینیم. یکی از مهم‌ترین آثار اجتماعی وقف، رفع معضلات اجتماعی و آسیب‌‌‌ها است. مقام‌معظم‌رهبری بار‌‌ها در رفع آسیب‌های اجتماعی و این‌که تمام نهاد‌‌ها و ارگان‌‌‌ها باید متولی این امر باشند تأکید کرده‌اند. بر همین منظور سازمان اوقاف و امور خیریه می‌تواند بسیار کارساز باشد.

 

وی گفت: کارکرد اجتماعی وقف بسیار گسترده و قابل‌توجه است. ما باید درک درستی از وقف داشته باشیم. جامعه باید از ظرفیت بی‌نظیر وقف آگاه باشد و باید برای تمام نیاز بشری برنامه داشته باشیم. فتواهای مقام معظم رهبری و مراجع تقلید می‌تواند در این عرصه جهان شمول شود و همگان از آن بهره ببرند. فردی که داوطلبانه برای حل مشکلات جامعه مال خود را وقف می‌کند مهم‌ترین نماد مسؤولیت اجتماعی است. وقف می‌تواند زمینه‌ کارساز برای حل آسیب‌های اجتماعی باشد. وقف نیازهای معیشتی را تأمین و روابط انسانی را تقویت می‌کند.