همه چیز آماده است!

در خبر است که طبق فرمایشات وزارت کریمه صمت، هم آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در هیئت دولت مصوب شده است و هم ارز آن تأمین شده و همین روزهاست که با ابلاغ این آیین‌نامه بالاخره شاهد واردات خودروهای کارکرده باشیم. البته اگر این آیین‌نامه و مصوبه مربوطه، با همان دست‌فرمانی که مصوبه واردات خودرو، بخواهد […]

در خبر است که طبق فرمایشات وزارت کریمه صمت، هم آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در هیئت دولت مصوب شده است و هم ارز آن تأمین شده و همین روزهاست که با ابلاغ این آیین‌نامه بالاخره شاهد واردات خودروهای کارکرده باشیم.

البته اگر این آیین‌نامه و مصوبه مربوطه، با همان دست‌فرمانی که مصوبه واردات خودرو، بخواهد جلو برود، احتمالاً همان‌قدر که واردات خودروهای نو خارجی به وفور انجام گرفت و با قیمت‌های مناسب به دست مصرف‌کننده رسید و توانست بازار آتش گرفته قیمت خودرو را سروسامان دهد و خودروهای وطنی را از یک کالای سرمایه‌ای پربازده به یک کالای مصرفی، تبدیل کند، واردات خودروی کارکرده هم می‌تواند گره‌ای از کورگره بازار خودرو باز کند!

علی‌ایحال اینکه دوستان فرمایش کرده‌اند که ارز واردات خودروهای کارکرده تأمین شده است، باعث گردیده یک سؤال بدفرم بر روی مغزمان رژه برود و سوهان روح‌مان شده است که مگر قرار بر این نبوده که واردات خودرو‌ها با دلارهایی با منشأ خارجی و سرمایه‌گذاری خارجی و نهایتاً دلارهای حاصل از صادرات، توسط افراد یا شرکت‌هایی انجام بگیرد که کارت بازرگانی فعال دارند، این وسط تأمین ارز مورد نیاز دقیقاً یعنی چه و آیا تغییری در آیین‌نامه رخ داده است که واردکنندگان می‌توانند خدمت دولت رسیده و ارزنیمایی بگیرند و یا در کف بازار دلارهای خوش نقش و نشان خریداری کرده و یا ارزهای خارج شده از گاوصندوق‌های شخصی، زحمت هموار کردن واردات خودرو را خواهد کشید!

البته این موضوع آنقدر‌ها مهم نیست که کسی بخواهد حساسیت نشان داده و خون خودش را کثیف کند، این هم از عیوب هوشنگ‌خانی ماست که همین‌طور الکی الکی و کشکی کشکی، ذهن مبارکمان روی برخی از صحبت‌ها قفل می‌کند و به این سادگی‌ها هم ول‌کن ماجرا نیست.

البته موضوع دیگری هم هست که ذهن عزیزدُردانه نازنازی حساس ما بر روی آن تمرکز کرده و پدر ما را درآورده است که ظاهراً فرمایش شده است «سعی می‌کنیم با وضع تعرفه، رقابت سودمند و مناسبی که به نفع ظرفیت ملی باشد ایجاد کنیم» حتماً شما هم متوجه شدید که گیر بی‌ربط و اضافی ما در کدام عبارت جا خوش کرده است و لابد پیش خودتان می‌فرمایید این هوشنگ هم عجب حوصله‌ای دارد، این قصه وضع تعرفه که موجب رقابت سودمند و مناسبی به نفع ظرفیت ملی بشود که حرف جدیدی نیست، فقط مشکل اینجاست که فهم و درک این جمله پیچیده و معماگونه برای افراد کم‌اطلاع و بیسوادی مثل هوشنگ‌خان غیرممکن است!

باور کنید کلی فکر کردیم و با چند نفر آدم مطلع و آشنا به مباحث اقتصادی و تعرفه‌ای و ایضاً نکته‌دان صاحب دانش ادبیات فارسی، مشورت کردیم تا این ننگ عدم فهم را از روی پیشانی خود پاک کنیم و بالاخره به جواب و معنای واقعی این عبارت ثقیل و بی‌بدیل، رسیدیم و فهمیدیم که جناب گوینده منظورش این بوده است که سعی می‌کنیم با وضع تعرفه، رقابت سودمند و مناسبی که به نفع ظرفیت ملی باشد ایجاد کنیم! به همین سادگی و راحتی.

مدیون جناب هوشنگ‌خان هستید که اگر یک لحظه و فقط یک لحظه با خودتان فکر کردید که خلاصه و همچین عامی‌فهم این جمله جلیله این است که عزیزان متولی سعی می‌کنند به‌گونه‌ای تعرفه‌ها را وضع نمایند که قیمت تمام شده خودروی کارکرده برای مصرف‌کننده نهایی آنقدری باشد که یا از خیر خریدش بگذرد و یا با خریدنش، فرصت افزایش و یا شاید جهش قیمتی را به خودروهای صددرصد ساخت وطن، تقدیم نمایند تا هم قانون اجرا شده، هم متولیان کار را به سامان رسانده، هم خودروساز وطنی حظ‌وافر برده، هم بازار همچنان در تب و تاب باقی مانده و هم کلاه خلق‌ا… در پس معرکه، افتاده باشد!

به هرحال چشم مبارک ما از این واردات خودروهای کارکرده و رسیدن نفعی به مردم و آرامش بازار خودرو، آب نمی‌خورد ولی امیدواریم که هرچه زودتر معلوم شود که ما راه را به خطا رفته و عینک بدبینی برچشم مبارک زده‌ایم و تجربه، استاد با کمالاتی نبوده که شاعر می‌فرماید گفتم ‌ای بخت بخفتیدی و خورشید دمید، گفت با این همه از سابقه نومید مشو!!