معافیت ۴ ساله خودرو‌‌ها از معاینه فنی یکی از عوامل آلودگی هوا

مدیرکل دفتر خودرویی وزارت صمت، می‌گوید: راهبرد وزارت صمت برقی‌سازی خودروهاست و استفاده از خودرو‌های برقی، بخشی از آلودگی هوا را کاهش خواهد داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، از ابتدای امسال، تهران فقط ۹ روز هوای پاک داشته است؛ طبق ماده ۴ قانون هوای پاک، قرار بود از ابتدای سال […]

مدیرکل دفتر خودرویی وزارت صمت، می‌گوید: راهبرد وزارت صمت برقی‌سازی خودروهاست و استفاده از خودرو‌های برقی، بخشی از آلودگی هوا را کاهش خواهد داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، از ابتدای امسال، تهران فقط ۹ روز هوای پاک داشته است؛ طبق ماده ۴ قانون هوای پاک، قرار بود از ابتدای سال ۹۸ فروش خودرو‌های یورو۴ ممنوع شود و خودروسازان باید خودرو‌هایی با استاندارد یورو۵ تولید کنند. سعید تاجیک؛ مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، می‌گوید: استاندارد‌هایی را سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط‌زیست برای تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت در نظر گرفته‌اند؛ هم‌اکنون استاندارد تولید خودرو‌های داخلی منطبق با استاندارد یورو۵ و استاندارد تولید موتورسیکلت منطبق با استاندارد یورو۴ است که با توجه به فشار دستگاه‌های متولی بر استاندارد خودرو‌‌ها در مرحله تولید، خودرو براساس این استاندارد‌‌ها تولید می‌شود، اما بعد از تولید، چالش‌هایی پیش‌رو داریم. تاجیک؛ گفت: خودروساز را موظف می‌کنیم با هزینه بالا، استاندارد خودرو‌‌ها را ارتقاء دهد که هزینه آن، هم به مصرف‌کننده و هم تولیدکننده، تحمیل می‌شود، اما در نهایت با سوختی که توزیع می‌شود خودرو و ناوگان حمل‌ونقل به سطح استاندارد یورو ۵ نمی‌رسد. مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، گفت: یکی از مهم‌‌ترین موضوعات، سوخت بی‌کیفیتی است که در جایگاه‌های عرضه سوخت در سراسر کشور توزیع می‌شود، به‌طوری که در برخی از ایستگاه‌های پمپ بنزین، سوخت حتی با استاندارد یورو۴ هم عرضه نمی‌شود. همچنین امیرحسن کاکایی؛ کارشناس صنعت خودرو نیز، در این باره می‌گوید: زمانی که خودرویی با استاندارد یورو۵ تولید می‌شود، باید بنزین یورو۵ هم بسوزاند این در حالیست که بنزین یورو ۵ در کشور تولید نمی‌شود و همین مسئله، عاملی در افزایش آلایندگی است، متأسفانه بنزین و گازوئیلی که استفاده می‌شود، کیفیت مطلوبی ندارد. به گفته کاکایی؛ مسئله بعدی بحث خودرو‌های فرسوده و تردد خودرو‌های قدیمی است، ضمن اینکه نوع تعمیرات و تایر‌های مصرفی نیز بر آلاینده شدن خودرو‌‌ها تأثیر‌گذار است. عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، با بیان اینکه حمل‌ونقل عمومی کشور فرسوده است، افزود: ۲۷ میلیون خودرو فرسوده در کشور تردد می‌کند که از این تعداد شش‌میلیون دستگاه بیش از ۲۵ سال است که تولید شده است؛ تردد این خودرو‌های فرسوده نیز عاملی در افزایش آلایندگی هواست. وی گفت: ترافیک نیز آلودگی را افزایش می‌دهد؛ برای رفع معضل آلودگی هوا، باید مجموعه عوامل را مدیریت کنیم و مهم‌ترین قسمت مربوط به خودرو، توجه جدی به حمل‌ونقل عمومی بوده که مدت‌هاست، در عمل فراموش شده است. کارشناسان می‌گویند: برای کاهش آلایندگی در گام نخست باید بنزین استاندارد توزیع شود؛ معافیت چهار ساله خودرو‌‌ها از معاینه فنی نیز باعث آلاینده شدن این خودرو‌‌ها می‌شود. عبدا… توکلی‌لاهیجانی؛ مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت نیز، در این باره، می‌گوید: تمرکز وزارت صمت روی برقی‌سازی، اتصال‌پذیری خودرو‌های خودران و حمل‌ونقل اشتراکی گذاشته است که این عوامل تصویر صنعت خودروی آینده را تغییر خواهد داد.