افزایش قیمت خودرو با نوسان ارز بنیان خودروسازی کشور را زیر سؤال می‌برد

افزایش قیمت خودرو با نوسان ارز بنیان خودروسازی کشور را زیر سؤال می‌برد نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان این‌که افزایش قیمت خودرو به بهانه نوسان ارز بنیان خودروسازی کشور را زیرسؤال می‌برد، گفت: مگر ارز از چه زمانی افزایش یافته است، که با این سرعت در افزایش خودرو تأثیر داشته باشد. داریوش […]

افزایش قیمت خودرو با نوسان ارز بنیان خودروسازی کشور را زیر سؤال می‌برد

نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان این‌که افزایش قیمت خودرو به بهانه نوسان ارز بنیان خودروسازی کشور را زیرسؤال می‌برد، گفت: مگر ارز از چه زمانی افزایش یافته است، که با این سرعت در افزایش خودرو تأثیر داشته باشد.

داریوش اسماعیلی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به افزایش قیمت خودرو گفت: افزایش قیمت خودرو به بهانه گرانی ارز به هیچ‌وجه منطقی نیست، مگر ارز از چه زمانی افزایش یافته است، که با این سرعت در افزایش خودرو تأثیر داشته باشد، اگر به این صورت باشد روزانه با نوسانات نرخ ارز قیمت خودرو باید افزایش و کاهش داشته باشد.

نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی، افزود: مگر فرض بر این نیست که خودرو‌ها در داخل تولید می‌شوند و مقرر نشده که تولید خودرو داخلی شود، اگر خودروسازی به این میزان به ارز وابسته باشد، که اصل بنیان آن زیر سؤال است.

تولید خودرو نیازمند نگاه صادراتی است

اسماعیلی با بیان این‌که خودروسازی به تنهایی بدون همکاری سایر کشور‌ها نمی‌تواند فعالیت کند، ادامه داد: خودروسازان باید با مشارکت کشورهای دیگر تولید را دنبال کنند، البته درصد بیش‌تر تولید باید متعلق به ایران باشد و از حداکثر توان قطعه سازان داخلی برای تولید استفاده شده و طراحی و پلتفرم داخلی بهره برده شود.

وی با اشاره به تولید بی.ام.دبلیو در آلمان و مونتاژ آن در آمریکا، یادآور شد: اگر مقرر شده صنعت خودرو با برنامه‌ریزی سرپا نگه داشته شود و آینده خوبی داشته باشد، نیازمند نگاه صادراتی است و نگاه صادراتی به معنای فعالیت مشارکتی با برندهای صاحب نام است.

ضرورت تحقیق و توسعه و استفاده از پتانسیل دانشگاه‌ها در تولید خودرو

اسماعیلی با تأکید بر ضرورت تحقیق و توسعه و استفاده از پتانسیل دانشگاه‌ها در تولید خودرو افزود: متأسفانه در ایران به ویژه صنایع خودرویی R&D معنایی نداشته و با جدیت به آن پرداخته نمی‌شود است، در بسیاری از کشورهای صنعتی دنیا حداقل ۴۰ درصد پرسنل آن‌ها در تحقیق و توسعه فعالیت می‌کنند و بیش از ۱۰ درصد فروش خود را صرف تحقیق و توسعه می‌کنند.

 

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که تحقیق و توسعه مقدمه‌ای برای افزایش کیفیت خودرو‌ها است، تصریح کرد: تا زمانی که صنایع از جمله صنعت خودرو به تحقیق و توسعه و استفاده از پتانسیل دانشگاه‌ها روی نیاورند، نه تنها به کیفیت آن‌ها افزوده نشده بلکه از کیفیتشان کاسته می‌شود.