به بهانه نزدیک شدن به یک شب ویژه برای ایرانیان

یلدا؛ طولانی‌‌ترین و گران‌‌ترین شب سال!

گروه اجتماعی- شمارش معکوس برای رسیدن به طولانی‌‌ترین شب سال آغاز شده است؛ شبی که البته مدت‌ها است به گران‌‌ترین شب سال نیز تبدیل شده است! از گرانی که بگذریم یکی از زیبایی‌های آفرینش جابه‌جایی شب و روز و تغییر مدت زمان آن‌هاست؛ مثلاً در بهار و تابستان روز‌ها طولانی و شب‌ها کوتاه‌تر است و […]

گروه اجتماعی- شمارش معکوس برای رسیدن به طولانی‌‌ترین شب سال آغاز شده است؛ شبی که البته مدت‌ها است به گران‌‌ترین شب سال نیز تبدیل شده است! از گرانی که بگذریم یکی از زیبایی‌های آفرینش جابه‌جایی شب و روز و تغییر مدت زمان آن‌هاست؛ مثلاً در بهار و تابستان روز‌ها طولانی و شب‌ها کوتاه‌تر است و برعکس در پاییز و زمستان شب‌ها طولانی و روز‌ها کوتاه هستند. یعنی بعد از شب یلدا شب‌های دیگر کم‌کم کوتاه‌تر شده و روز‌ها طولانی‌تر می‌شوند. شب یلدا آخرین روز از فصل پاییز است. در واقع در شب یلدا به استقبال زمستان می‌رویم. از زمان‌های قدیم رسم بوده که ایرانی‌ها در شب یلدا دور هم جمع می‌شوند و خوراکی‌هایی مثل انار، هندوانه، آجیل، شکلات و… می‌خورند. شب یلدا کمی شبیه عید نوروز است. همان‌طور که در لحظه تحویل سال سفره هفت‌سین پهن می‌کنیم و هر کدام از سین‌ها نماد چیزی هستند. در شب یلدا هم هر کدام از خوراکی‌ها نماد و نشانه خاصی هستند. مثلاً هندوانه شب یلدا فلسفه خاص خودش را دارد. قدیمی‌ها اعتقاد دارند اگر در شب یلدا هندوانه بخوریم تا آخر زمستان از شر سرماخوردگی در امان هستیم. یا مثلاً انار به دلیل خون‌ساز بودن نماد شادی و زایش است.

یلدای گران!

بررسی‌های میدانی از بازار، حکایت از آن دارد که یک خانوار چهار تا شش نفره اگر بخواهد یک سفره یلدایی را چیدمان کند، حداقل باید بین یک تا یک‌ونیم میلیون تومان هزینه کند؛ هر چند برخی اقلام بسته به کیفیت و تنوعی که دارند، می‌توانند نرخ این سبد را بالا و پایین کنند. خریدهای شب یلدا تقریباً رونق گرفته و آنهایی که می‌بایست سفره یلدایی بچینند، حتماً تا به حال فکری برای خریدهای خود کرده‌اند؛ هر چند که امسال به دلیل گرانی بسیاری از کالاها، خانوارهای ایرانی کم‌توان‌تر از قبل به خریدهای این سنت دیرینه ایرانیان وارد خواهند شد؛ اما به هر حال بازار راه خود را می‌رود و با قیمت‌هایی متفاوت که بسته به کیفیت کالاهایی دارد که در سبد خرید مردم قرار می‌گیرند، به استقبال جیب آن‌ها خواهد رفت. در همین رابطه، غلامرضا خدامی؛ رئیس اتحادیه آجیل‌فروشان در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین، گفت: قیمت آجیل ویژه شب یلدا با بهترین کیفیت ۴۸۰ هزار تومان است که شامل پسته اکبری ممتاز، مغز گردو، بادام هندی، مغز فندق، انجیر، توت و باسلوق است. این نرخی است که اعلام شده و مصوب است. سایر آجیل‌‌ها قیمت دستوری ندارند و قیمت با توجه به مقداری که مخلوط می‌شود، متفاوت است. قیمت پسته هم متغیر است؛ چراکه فقط پسته اکبری ۱۰ نوع دارد که هر کدام قیمت متفاوتی دارد. طبق گفته‌ها و مشاهدات می‌توان گفت؛ شب یلدای امسال (۱۴۰۲) نسبت به سال گذشته، حدود یک‌میلیون تومان گران‌تر است آن هم بدون شام!