وزیر راه‌وشهرسازی، اعلام کرد؛

رشد ۳۳ درصدی ترانزیت کشور

محمد قره‌داغلی – وزیر راه‌وشهرسازی، از رشد ۳۳ درصد ترانزیت طی یک‌سال گذشته خبر داد و گفت: باید هرچه سریع‌تر ظرفیت امکان پذیرش کالا با حجم بالا را در کشور فراهم کنیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهرداد بذرپاش؛ در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته صنعت حمل‌ونقل را یکی از اصلی‌‌‌ترین زیرساخت‌های توسعه […]

محمد قره‌داغلی – وزیر راه‌وشهرسازی، از رشد ۳۳ درصد ترانزیت طی یک‌سال گذشته خبر داد و گفت: باید هرچه سریع‌تر ظرفیت امکان پذیرش کالا با حجم بالا را در کشور فراهم کنیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهرداد بذرپاش؛ در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته صنعت حمل‌ونقل را یکی از اصلی‌‌‌ترین زیرساخت‌های توسعه اقتصادی کشور توصیف کرد و اظهار داشت: کشوری می‌تواند ادعای توسعه اقتصادی داشته باشد که صنعت حمل‌ونقل آن توسعه یافته و با سرعت تکامل پیدا کند. بذرپاش؛ با اشاره به رشد ۳۳ درصدی ترانزیت ریلی و جاده‌ای، افزود: پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه بین‌المللی پشت این موضوع است و همان‌گونه که شاهد بودیم آبان ماه رکورد حمل بار در کشور شکسته شد. وی همچنین با اشاره به مشکلات موجود در زمینه ناوگان اتوبوسی و کمبود ناوگان، اظهار داشت: در این زمینه استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی و فعال‌سازی آن، همچنین انجام واردات در صورت لزوم در دستور کار است. وزیر راه‌وشهرسازی، به قیمت‌های بالای تولیدات داخلی اشاره کرد و گفت: با توافق انجام شده با شبکه بانکی، مقرر شد از محل وجوه اداره شده در بانک قرض‌الحسنه مهر وامی به خریداران اعطا شود تا توسعه ناوگان اتفاق بیفتد. وی تصریح کرد: در یک سال گذشته یکی از اصلی‌‌‌ترین پروژه‌های ما ایران‌راه بوده است؛ با این تعریف که ایران، یک راه برای عبور کالاهای منطقه و یک راه‌حل برای کم شدن هزینه تولید است. بذرپاش؛ ادامه داد: این نقشه در وزارت راه پیش‌روی ما قرار دارد و همه پروژه‌ها را با آن می‌سنجیم، این کلان‌پروژه از سوی رئیس‌جمهور هم مورد پیگیری قرار دارد. این عضو کابینه دولت سیزدهم، خاطرنشان کرد: پروژه ریلی رشت کاسپین در دهه مبارک فجر به بهره‌برداری خواهد رسید که به این ترتیب اتصال ریلی دریا به دریا را در کشور خواهیم شاهد خواهیم بود. بذرپاش؛ بیان داشت: به این ترتیب یک اقتصاد دریایی متفاوت‌تری را نسبت به گذشته در بنادر شمالی کشور شاهد خواهیم بود. وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: به موازات آن قراردادهای متعدد و متفاوت بین‌المللی منعقد شد که یکی از آن‌‌‌ها پروژه ریلی شلمچه به بصره است که ما را می‌تواند به مدیترانه و اروپا متصل کند و پس از ۴۵ سال، در سال‌جاری به مرحله اجرا رسید. بذرپاش؛ یادآور شد: از ابتدای سال میلادی جدید عملیات اجرایی پروژه ریلی رشت به آستارا هم آغاز می‌شود که یکی از بزرگ‌‌ترین پروژه‌های تکمیل کننده کریدور‌‌ها است. وی در ادامه، تأکید کرد: علاوه بر اجرای پروژه‌ها، بی‌سابقه‌‌‌ترین قرادادهای صدور خدمات فنی مهندسی نیز در حوزه راه‌های مواصلاتی و تکمیل کریدور‌‌ها منعقد شد که احداث جاده و تکمیل کریدور‌‌ها در ارمنستان توسط شرکت‌های ایرانی به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیون دلار، توافق احداث ۲۴۰ کیلومتر راه در کشور ترکمنستان به ارزش بیش از ۵۵۰ میلیون دلار از جمله آن‌هاست. وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: توافق دیگر در تعریف و احداث کریدور ارس با کشور آذربایجان بود که بیش از ۱۵ سال باقی مانده بود و اکنون پیمانکار آن مشخص شده و در مراحل اجرایی به سر می‌برد. وزیر راه‌وشهرسازی، با اشاره به پروژه ناتمام خط ریلی اقلید-‌یزد، تصریح کرد: این پروژه که در دولت دوازدهم به صورت ناتمام افتتاح شده بود و هیچ قطاری از آن عبور نکرد، تا پایان سال تکمیل خواهد شد که منابع مورد نیاز آن تخصیص یافته است. وی همچنین با اشاره به پروژه میانه‌ـ‌اردبیل به طول ۱۷۰ کیلومتر، گفت: این پروژه که دربرگیرنده احداث پل‌های عظیم و تونل در ارتفاعات بالاست در ماه‌های پایانی فعالیت خود قرار دارد، هرچند مواجهه با فصل سرما منجر به وقفه‌ای در کار شده است. بذرپاش؛ خاطرنشان کرد: این پروژه با پروژه اردبیل-‌پارس‌آباد ادامه خواهد یافت که می‌تواند محور ترانزیتی دیگری را به کشور اضافه کند. بذرپاش؛ همچنین به انجام ۹٫۵ میلیون تن ترانزیت کالا در هشت ماهه امسال اشاره کرد و یادآور شد: ۹۰ درصد این ترانزیت، جاده‌ای و ۱۰ درصد دیگر ریلی بود. دلیل این مسئله نیز جذاب‌تر بودن و به صرفه‌تر بودن مسیر جاده به دلیل سوخت ارزان گازوئیل است. وزیر راه‌وشهرسازی، از سفارش‌گذاری تولید واگن‌های مسافری به تولیدکنندگان داخلی خبر داد و در عین حال، افزود: برای پاسخگویی به تقاضای این بخش درخواستی به سران قوا ارائه کرده‌ایم تا در قالب آن مجوز واردات واگن‌های مسافری را اخذ کنیم. وی همچنین گفت: تصمیم راهبردی اتخاذ شده تا بخش بار را به صاحبان بار واگذار کنیم. بذرپاش؛ گفت: ساخت شهرک‌های ۲۷گانه ساحلی در گستره به طول یک‌هزار و ۸۵۰ کیلومتر سواحل جنوب یکی از محورهای اصلی وزارت راه خواهد بود. وزیر راه‌وشهرسازی، با اشاره به قرارداد ساخت ۵۰ فروند شناور با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، ادامه داد: احداث فرودگاه، اسکله دریایی، جمعیت‌پذیری با احداث مسکن‌های سریع‌الساخت با مشارکت داخلی‌‌‌ها و خارجی‌‌‌ها در این راستا در دستور کار خواهد بود. وی در خاتمه به تعریف سامانه ACCکد برای صدور یونیک بلیت هواپیما‌‌ها اشاره کرد و گفت: تاکنون چند شرکت هواپیمایی به این سامانه پیوسته‌اند و به این ترتیب بلیت از بازارهای غیررسمی جمع‌آوری خواهد شد و انتفاع شرکت‌های هواپیمایی را به دنبال خواهد داشت.