در راستای کاهش مشکلات کامیونداران در کشور تا به امروز سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور اقدامات و برنامههای زیادی را در دستور کار خود قرار دادهاند که یکی از این اقدامات واردات کامیونهای کارکرده و همچنین تخصیص سوخت و لاستیک براساس پیمایش بوده است که در این زمینه داریوش امانی؛ رئیس سازمان راهداری و […]
در راستای کاهش مشکلات کامیونداران در کشور تا به امروز سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور اقدامات و برنامههای زیادی را در دستور کار خود قرار دادهاند که یکی از این اقدامات واردات کامیونهای کارکرده و همچنین تخصیص سوخت و لاستیک براساس پیمایش بوده است که در این زمینه داریوش امانی؛ رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای، پیش از این اعلام کرده بود: از زمانی که موضوع نوسازی از محل واردات کامیونهای دستدوم را به بخشخصوصی واگذار کردیم، این روند با موفقیت پیگیری شد و در حالحاضر واردات ۲۶ تا ۲۷ هزار ناوگان به روز ثبت سفارش شده است؛ از این تعداد، ۱۷ هزار دستگاه وارد گمرک شده، ۱۰ هزار و ۷۰۰ دستگاه ترخیص شده و ۴۵۶۰ دستگاه کامیون نیز پلاکگذاری و شمارهگذاری شدهاند و مابقی هم منتظر شمارهگذاری هستند. به گزارش باشگاه خبرنگارانجوان، به گفته امانی؛ رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای، واردات کامیونهای دستدوم اروپایی پنج آیتم اصلی شامل تأمین ارز از محل خارجی، ارائه گواهی استاندارد، ارائه گواهی خدمات پس از فروش، ارائه گواهی اسقاط و ارائه تأییدیه محیطزیست دارد که باید همه آنها ارائه شود. در همین رابطه هم، فیروز خدایی؛ رئیس هیئت مدیره کانون رانندگان کالای کشور نیز، گفت: متأسفانه پیش از این قول و وعده وعیدهای بسیار زیادی درخصوص حمایت از رانندگان و کامیونداران داده بودند اما متأسفانه تا به امروز تعداد کمی از این قول و وعده وعیدها به مرحله اجرایی و عملیاتی شدن رسیده است بهطوری که یکی از این وعدهها درخصوص اصلاح نرخ تن کیلومتر بوده است که از سال ۹۷ با اصلاح این موضوع قرار بود نرخهای تن کیلومتر اصلاح شود اما هنوز بعد از گذشت چندین سال اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. به گفته وی، از سال ۹۷ مقرر شده بود جلسات پایش در حوزه مشکلات کامیونداران و رانندگان هر ماه برگزار شود اما در دو سال گذشته هیچ جلسهای با هیچ یک از مدیران در این بخش برگزار نشده و مقرر شده بود این جلسات با حضور ارگانهای دخیل و مؤثر در صنعت و معدن و وزارت راهوشهرسازی و نهادهای امنیتی برگزار شود اما متأسفانه این جلسات به صورت کامل تعطیل شده و کمیته راهبری در سازمان راهداری و حملونقل جادهای برگزار نشده است. او تأکید کرد: بهطور قطع کشور نیاز به واردات و نوسازی کامیونها دارد اما به دلیل عوارض گمرکی بالا برخی توان ترخیص کشندههای خود را ندارند و منطقی به نظر نمیرسد کامیون ۵۰ سال کارکرد در جادهها باشد اما کشنده سه سال کار کرد در گمرک روبه فرسودگی پیش رود. رئیس هیئت مدیره کانون سراسری کامیونداران ایران، در ادامه تأکید کرد: برخی از کامیونداران توانایی نوسازی ناوگان خود را ندارد بهتر است دولت برخی معافیتها را در نظر گیرد تا کشندههای کشور در راستای نوسازی جهش پیدا کند البته خودروهای فرسوده میزان آلایندگی که ایجاد میکنند برای محیطزیست پیرامون بسیار مضر است، همچنین ناوگان حملونقل کشور آسیب میزنند و با افزایش سن این خودروها هزینه تعمیرات و نگهداری سرسامآوری را برای رانندگان ایجاد میکند و بهطور کلی سراسر زیان و ضرر را برای راننده و ترانزیت کشور دارند.وی گفت: واردات کشندهها باید صورت گیرد اما باید هدفدار باشد و در گذشته واردات کشندهها بهعهده وزارت راهوشهرسازی بود اما هماکنون بخشی از مجوزهای واردات کشندهها برعهده وزارت صمت است و طی چند سالگذشته افرادی بدون ثبت سفارش تعدادی کشنده را دپو کردند و برخی از رانندگان به امید ترخیص پولاهایشان را بهواسطهها دادند اما کامیونها ترخیص نشد و موجب ناراحتی و اعتراض رانندگان کشور شد. کشور باید برای واردات ماشین سنگین به روش اصولی اقدام کند و واردات ماشینهای سنگین و باری نیاز اساسی کشور خواهد بود زیرا همه کشورها برای انتقال کالا و محمولههای مورد نیاز به این کشندهها دارند. وی تصریح کرد: ۴۰ هزار دستگاه تا به امروز کامیون وارد کردهاند که از این تعداد تنها ۲۵ هزار دستگاه پلاک شده و مابقی هم در طرح جدید متوقف شدهاند این در حالی است که تعداد کل ناوگان کامیونی در کشور تا به امروز تنها ۴۳۰ هزار دستگاه است که با همین تعداد تنها ۵۰ میلیون تن بار جابهجا میشود که به عبارتی میشود میانگین ۷۳ هزار دستگاه در روز بار جابهجا میکنند. حوزه حملونقل جادهای یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی کشور به شمار میرود بهطوری که طبق آماری که جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حملونقل جادهای به باشگاه خبرنگاران اعلام کرده است میزان حجم ترانزیت کالا در جادههای توسط ناوگان حملونقل جادهای طی هشت ماه گذشته هشتونیم میلیون تن بوده که پیشبینی میشود این میزان ترانزیت تا پایان سال به ۱۲ میلیون تن برسد. به گفته مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری، در حالحاضر حجم ترددها در مرزهای کشور به ماهیانه ۱۲۰ هزار دستگاه رسیده که در تاریخ پایانههای مرزی بیسابقه است و همین امر باعث شده که حجم ترددها به شدت افزایش یافته است
رئیس کانون سراسری کامیونداران ایران، حذف هزینه خدمات پس از فروش کامیونهای وارداتی را گامی مؤثر در کاهش هزینههای اضافی شرکتهای حملونقل و رانندگان دانست. به گزارش خبرخودرو، فیروز خدایی؛ حذف هزینه خدمات پس از فروش از روند ترخیص کامیونهای وارداتی را اقدامی مثبت در جهت نوسازی ناوگان حملونقل جادهای کشور عنوان و بیان کرد: […]
دیدگاه بسته شده است.